Nekromanti Det här med clerics ...

Necross

Swashbuckler
Måste få ranta lite om detta.

Pathfinder skulle alltså vara ett så in i bomben balanserad variant av D&D 3.5. Himla lätt att bygga encounters och allt vad de snackas om. Men då begriper jag inte detta med clerics och påfundet Channel Energy. Att ha en grupp med resp. utan cleric är ju en skillnad som natt och dag!

Antag att man vill ha en tung strid där 4 st lvl 10 PC:s utan cleric ska möta motstånd värt 25,600 XP. Plötsligt ansluter en lvl 10 cleric. Jag får känslan av att man kan ta i riktigt rejält mycket motstånd, för Channel Energy är som typ 36d6 extra hitpoints för varje hjälte (om de håller sig inom 30 fot alltså).

Har jag rätt? Fel? Am I losing my mind? Hur skulle du balansera encountern?

God45

#PrayersForBahakan
Necross said:
Måste få ranta lite om detta.

Pathfinder skulle alltså vara ett så in i bomben balanserad variant av D&D 3.5. Himla lätt att bygga encounters och allt vad de snackas om. Men då begriper jag inte detta med clerics och påfundet Channel Energy. Att ha en grupp med resp. utan cleric är ju en skillnad som natt och dag!

Antag att man vill ha en tung strid där 4 st lvl 10 PC:s utan cleric ska möta motstånd värt 25,600 XP. Plötsligt ansluter en lvl 10 cleric. Jag får känslan av att man kan ta i riktigt rejält mycket motstånd, för Channel Energy är som typ 36d6 extra hitpoints för varje hjälte (om de håller sig inom 30 fot alltså).

Har jag rätt? Fel? Am I losing my mind? Hur skulle du balansera encountern?
Du har 100 procent rätt. Det är meningen att cr är satt efter en "balanserad grupp" med en fighter, en wizard, en rouge och en cleric. De har dock gjort det riktigt dåligt och i praktiken funkar inte enqounter byggandet.

Alls.

Så om du vill ha det balanserat så... Öh... Testa dig fram? Jag tror ju inte personligen på att använda balanserade enqounters så jag har inga bra tips tyvärr.

Necross

Swashbuckler
God45 said:
Testa dig fram?
Jo, det brukar ofta bli så att jag gör en vekare encounter, åsen slänger jag in extra motstånd när jag ser att det går för lätt (typ ingen är skadad etc). Det är värre om man råkar ta i för mycket åt andra hållet - då kan det bli riktigt ugly, TPK osv.

God45 said:
Jag tror ju inte personligen på att använda balanserade enqounters så jag har inga bra tips tyvärr.
Så du leder inte den typen av spel alls längre allstå, eller hur menar du?

God45

#PrayersForBahakan
Jag menar att jag inte anpassar encounters efter spelarna. Om de stöter på en drake på level 1, vilket hände i min förr förra kampanj, så är det bäst för dem att de springer. Annars dör de.

Tricket är att inte göra några fighter "Nödvändiga". De kan alltid springa från, smyga förbi eller använda fula tricks för att slå sina fiender.

Rekrytera legosoldater att använda som köttsköldar är en an mina spelares nya favorit taktiker. Men att bräna saker eller förgifta monster är också populära.

Mina spelare har lärt sig att om det blir en strid med initiativ och rundor och grejer så har de redan misslyckats för då finns det en risk att de dör.

Jag föreslår att du läser "Combat as war vs. combat as sport ariklen" och försöker göra det lite mindre sport och lite mer war. Då slipper man balansera saker :gremsmile: http://hackslashmaster.blogspot.se/2012/02/on-combat-as-sport-versus-combat-as-war.html

Plus, lyckas dina spelare döda en drake på level 15 är de bara vilka andra som helst som har tillräcklig med krafter och hp för att kunna vinna. Lyckas de döda samma drake på level 3 är de episka hjältar av badass! :gremlaugh:

Plus, spelare älskar att levla 5 levlar efter en enda fiende :gremwink:

Organ

Out of time, out of mind
Du har rätt, men med vissa förbehåll. Exemplet du för fram är ett party om fyra, varav ingen är cleric. Om du sedan slänger in en cleric så är de plötsligen fem stycken, och det gör dem mäktigare, oavsett class på nykomlingen. Om du istället byter ut en av de tidigare nämnda fyra så får vi inte glömma att även om de avsevärt ökar sin defensiva förmåga så förlorar se även en del av sin offensiva. För ofta är det så att clericen inte får göra annat än att hela.

Men du har som sagt rätt. Ett party med en cleric är bättre än ett party utan.

/A

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Du menar alltså att ett party med en healer klarar sig bättre än ett utan en healer?

PREPOSTEROUS!!!

Ok, Pathfinder är fan brutet! Nu slänger jag böckerna! Det är helt tydligt att hela tiden jag hade skitkul med PF så hade jag FEL!

pjuppe

Veteran
Channel energy är rätt lynnig och enligt min erfarenhet inget säkert kort att hänga sin överlevnad på. Nu är jag inte den bästa karaktärsskaparen (men man ska väl kunna spela Pathfinder ändå:) ) men jag tycker sällan att den hänger med i skadeutvecklingen i en encounter. Den är fin att ha men långt i från en "iWin". Bästa sättet att hela och vinna encounters är att undvika skada.

Sen kan jag tycka att CR-systemet fungerar sådär. Precis som God45 tycker jag att balanserade encounters smakar illa.

chrull

Stockholm Kartell
Hur spelar du egentligen om din Cleric kan använda channel energy under strid hela tiden utan att hela motståndet också?

chrull

Stockholm Kartell
Vitulv said:
Du menar alltså att ett party med en healer klarar sig bättre än ett utan en healer?

PREPOSTEROUS!!!

Ok, Pathfinder är fan brutet! Nu slänger jag böckerna! Det är helt tydligt att hela tiden jag hade skitkul med PF så hade jag FEL!

Laowai

Hero
chrull said:
Hur spelar du egentligen om din Cleric kan använda channel energy under strid hela tiden utan att hela motståndet också?
Det finns ett feat som gör att man kan välja sin cha-bonus antal personer som inte helas. Går att välja vid level ett.

Necross

Swashbuckler
Organ said:
Exemplet du för fram är ett party om fyra, varav ingen är cleric. Om du sedan slänger in en cleric så är de plötsligen fem stycken, och det gör dem mäktigare, oavsett class på nykomlingen.
Visserligen, men det blir ju inte bättre av att det står "Note that these encounter creation guidelines assume a group of four or five PCs." i reglerna för hur man bygger encounters (http://www.d20pfsrd.com/gamemastering#TOC-Designing-Encounters) Liksom fyra ELLER fem. Dunkelt uttryckt, som min filosofilärare brukade säga.

Necross

Swashbuckler
Vitulv said:

PREPOSTEROUS!!!

Ursäkta, men kan du uttrycka dig lite tydligare? Har du något svar på det jag frågar om? Vad är din åsikt? Vad vill du?

Necross

Swashbuckler
Laowai said:
chrull said:
Det finns ett feat som gör att man kan välja sin cha-bonus antal personer som inte helas. Går att välja vid level ett.
Japp, Selective Channeling heter den. Ganska populär har jag hört.

God45

#PrayersForBahakan
chrull said:
Slåss de mot odöda eller demoner är det inget problem så det kan vara fallet.

chrull

Stockholm Kartell
Necross said:
Laowai said:
chrull said:
Japp, Selective Channeling heter den. Ganska populär har jag hört.
Om man vill opta sitt party är en healing-spec cleric en dum sak att ha med sig, verkar de flesta överens om. behöver ni så mycket healing under strid gör ni något fel, är den allmänna åsikten.
Alltså är healingen inte alls ett stort problem för balansen.

Men det är ju inget konstigt i att förutsättningarna förändras bara för att någon kan hela. Det är det som är tanken, och spelet är ju byggt med det i åtanke. Ett encounter med matchande CR ska ju dessutom inte vara en jämn match mot partyt, tanken är att det ska utnyttja X% (25?) av partyts tillgängliga resurser i form av spells, healing etc.

Vitulv

• Höj CR på encounters
  • Fundera på hur du väljer monster, och hur miljön ska se ut
  • Husregla bort selective channeling
  • Se till att tömma rollspersonernas resurser (mindre vila mellan encounters)
  • Ta bort cleric som valbar klass
  • Anpassa motståndarnas taktik (anfall clericen först och se till att han inte får fritt spelutrymme)
  • Sluta spela Pathfinder eller andra d20-varianter

Storuggla

Champion
"Jag föreslår att du läser "Combat as war vs. combat as sport ariklen" och försöker göra det lite mindre sport och lite mer war. Då slipper man balansera saker http://hackslashmaster.blogspot.se/2012/02/on-combat-as-sport-versus-combat-as-war.html"

Nu har jag läst den där artikeln för första gången. Jag gillar iaktagelserna och tankegångarna, men ställer mig nog på war-sidan även om jag gillar en jämn fight då och då.

Storuggla, kan ingen hitta ett handtag

God45

#PrayersForBahakan
Storuggla said:
"Jag föreslår att du läser "Combat as war vs. combat as sport ariklen" och försöker göra det lite mindre sport och lite mer war. Då slipper man balansera saker http://hackslashmaster.blogspot.se/2012/02/on-combat-as-sport-versus-combat-as-war.html"

Nu har jag läst den där artikeln för första gången. Jag gillar iaktagelserna och tankegångarna, men ställer mig nog på war-sidan även om jag gillar en jämn fight då och då.

När jag läste den artiklen för första gången klickade det liksom till och jag förstod varför jag gillade old school strider bättre än de nyare varianterna. Jag har egentligen bara med Combat as sport strider nu för tiden mot "bossar" och det bara för att det får spelarna att känna sig coolare. :gremsmile:

Jag är personligen så långt åt combat as war hållet att jag spelar/spelleder så i alla spel om ingen säger till mig att det inte är det det ska gå ut på. Jag vidhåller att min "låt oss lura ner dem i floden och sedan slänga elektriska formler i vattnet" plan borde funkat i 4ed :gremwink:

Vitulv

Storuggla said:

Skumt, när jag klickar på länken får jag meddelandet att: "Sorry, the page you were looking for in this blog does not exist."

Så oförskämt.