Nekromanti Det här med Lulu?

Giblin

Veteran
Det HÄRär Lulu, en sida där man kan få sina egna böcker publicerade. Det tycker jag låter fint. Speciellt i en sådan utrotningshotad kultur som rollspelskulturen. Man blir så glad att man ibland blir sugen på att göra något själv som kompisar och, givetvis, andra kan ta del av. Synd då att jag inte riktigt fattar hur det hela fungerar.

Oj vad ni blev manade att hjälpa mig nu, det är väl bäst att jag förklarar vad jag undrar över. För det första, finns det någon stor problematik med att använda sig av tjänsten, eller är det verkligen så enkelt som sidan får det att framstå? Enkelt att lägga upp sitt verk, utan några kostnader från ens egna sida, en metod att faktiskt kunna tjäna lite pengar på?

Det här med kostnaden av den färdiga produkten förbryllar mig. Det står att man själv får bestämma kostnaden, men vad hindrar mig då ifrån att sälja den snuskigt billigt? Visst, jag tjänar inga pengar på detta viset, men alla skaffar mitt spel och jag blir världskänd och dyrkad av alla. Det känns ju som att det finns något krux i denna blygsamt utopiska uträkning? Är det någon som sitter på svar så är jag idel öra!

krank

Går ondskans ärenden
Giblin said:
Det HÄRär Lulu, en sida där man kan få sina egna böcker publicerade. Det tycker jag låter fint. Speciellt i en sådan utrotningshotad kultur som rollspelskulturen. Man blir så glad att man ibland blir sugen på att göra något själv som kompisar och, givetvis, andra kan ta del av.
Absolut. Flera av de rollspel som utvecklats av folk är på wrnu har släppts via Lulu, och jag själv kommer att släppa mina genom tjänsten.

Giblin said:
Enkelt att lägga upp sitt verk, utan några kostnader från ens egna sida, en metod att faktiskt kunna tjäna lite pengar på?
Typ så, ja. Det jag förstått är att trycket inte alltid blir helt perfekt (framförallt hade visst en del problem med skärningen) och så vet jag av erfarenhet att det inte går så bra att trycka 400 sidor med limmad rygg, för då ramlar sidor ur. Men annars är det bara tuta och kör, typ.

Giblin said:
Det här med kostnaden av den färdiga produkten förbryllar mig. Det står att man själv får bestämma kostnaden, men vad hindrar mig då ifrån att sälja den snuskigt billigt?
Ingenting. Lulu lägger på en viss kostnad för själva trycket, och så drar de nån procent av vad man tar för verket också vad jag minns, men hur mycket man vill "lägga på" är upp till en själv.

Undertecknad kommer t.ex att släppa mina kommande spel utan "pålägg" alls; dvs spelen kostar bara Lulus tryckkostnad.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
För det första, finns det någon stor problematik med att använda sig av tjänsten, eller är det verkligen så enkelt som sidan får det att framstå?
Ja, det är verkligen så enkelt.

Det här med kostnaden av den färdiga produkten förbryllar mig. Det står att man själv får bestämma kostnaden, men vad hindrar mig då ifrån att sälja den snuskigt billigt?
Den enda som hindrar dig är lulu:s grundkostnad för själva trycket. De tjänar pengar redan där. Inte så mycket pengar naturligtvis, men de behöver inte tjäna speciellt mycket per såld enhet. Om du vill sälja din bok till ett högre pris än grundkostnaden så tar lulu en andel av denna vinst. (Jag har glömt om det är 20 eller 25 %.)

Om du vill testa att köpa något från lulu föreslår jag att du börjar med det här rollspelet.

/tobias

Giblin

Veteran
Vad trevligt! Nu blir man ju nästan ännu mer sugen på att släppa något. Att slippa reaktionära och tråkiga bokförlag är ju en pärla, speciellt för en sådan som mig som antagligen inte skulle ha intresset att genomföra en sådan lång process för att få ut mina projekt i bokformat. Ögnade igenom deras sida och såg att man inte kunde välja Sverige som hemland... Hur gör man då? :gremfrown: Höftar lite och tar UK istället?

Krille

Super Moderator
Giblin said:
För det första, finns det någon stor problematik med att använda sig av tjänsten, eller är det verkligen så enkelt som sidan får det att framstå?
Det finns några problem. För det första är de rätt kinkiga med format - de har några utvalda format som de inte frångår. Det är dem man får hålla sig till.

För det andra bör man vara beredd på lite meckande för att få resultatet som man vill. De är inte helt uberpedagogiska.

För det tredje tar det ett tag innan man får sin bok levererad, i och med att det är produktionstid och leveranstid. 10-15 dar är helt normalt.

Slutligen är det lite legalesiska, i och med att Lulu trots allt är amerikanskt. Jag tror att man egentligen blir skattskyldig i USA faktiskt.

I övrigt är det faktiskt så enkelt som de påstår.

Dimfrost

Special Circumstances
Å andra sidan har vi väl beställt 10-15 gånger från Lulu utan att något någonsin har kommit bort, så den risken lär inte vara alldeles överhängande. När gjorde du din beställning? Är du säker på att den inte bara är sen?

Dimfrost

Special Circumstances
Krille said:
Det finns några problem. För det första är de rätt kinkiga med format - de har några utvalda format som de inte frångår. Det är dem man får hålla sig till.
Nja, jag tycker inte det är något större problem. Det är främst riktigt udda saker som saknas, typ stora kvadratiska format, eller väldigt smala (med proportioner typ 2:1). Och sådant kan man ju klara sig utan.

Mitt problem är snarare att tryckkvaliteten inte är perfekt, och att skärningen ofta är under all kritik. Men man kan kringgå båda sakerna genom smart layoutande.

Samt att frakten är så dyr numera. Pärmböcker ("hårdpärm") måste skickas från USA med ett antal hundra kronor i frakt, till exempel.

Men Lulu är ändå betydligt bättre än alternativen. Om inte Lulu hade funnits hade jag nog inte släppt något spel som annat än gratis PDF.

Dilandau

Myrmidon
Dimfrost said:
Å andra sidan har vi väl beställt 10-15 gånger från Lulu utan att något någonsin har kommit bort, så den risken lär inte vara alldeles överhängande. När gjorde du din beställning? Är du säker på att den inte bara är sen?
Den kan vara sen, visst. Men leveransbeskedet kom för två månader sedan, i mitten av december, så jag börjar liksom tappa hoppet.