Antag att vi har ett slag för överblick. Om slaget blir bra så får spelaren berätta vad han eller hon hittar som denne kan utnyttja. +modden berorpå hur väl slaget föll ut.
Men om slaget blir dåligt, är det roligare om spelaren berättar vad som händer eller är det roligare om spelledaren får jävlas?
Spontant tycker jag (utan att för en sekund testat samberättande) att det verkar roligare att spelaren berättar. Det kan ge spelledaren nya uppslag att driva historien framåt. Ju fler kockar kan här vara en bra metod. Jag kan också tänka mig att man kan belöna ett kreativt utspel av ett misslyckande (som kanske drabbar gruppen också) genom att få belöningspoäng att spendera i andra slag. Om poängen dessutom tillfaller gruppen kan dialogen låta som följande vid ett misslyckat slag:
Maxies spelare: "Jag tappar fokus på köttkroken jag tänkte använda för att utmanövrera Giaken och lyckas istället halka in i Xi'Pod och röja hennes gömställe".
Xi'pods spelare blir förstås utom sig:
"Meh vad fan!!!"
Spelledaren:
"Jaha Giakerna uppmärksammar dig XI'pod och det är en uppmärksamhet du aldrig velat ha. Två stycken MC9or är nu riktade mot dig men 2 yadapoäng tillfaller gruppen för den intressanta vändningen"
Xi'pods spelare till Maxies spelare:
- Tack så jävla mycket
Maxies spelare:
- Med tanke på att hängborn är den enda vägen över syrafloden i tankbergen härnäst kan vi behöva de där poängen. Inte minst med tanke på Xi'Pods muskelskada.
Känns spontant roligare än att låta spelledaren berätta allt. Vad säger ni som spelat samberättande?
Men om slaget blir dåligt, är det roligare om spelaren berättar vad som händer eller är det roligare om spelledaren får jävlas?
Spontant tycker jag (utan att för en sekund testat samberättande) att det verkar roligare att spelaren berättar. Det kan ge spelledaren nya uppslag att driva historien framåt. Ju fler kockar kan här vara en bra metod. Jag kan också tänka mig att man kan belöna ett kreativt utspel av ett misslyckande (som kanske drabbar gruppen också) genom att få belöningspoäng att spendera i andra slag. Om poängen dessutom tillfaller gruppen kan dialogen låta som följande vid ett misslyckat slag:
Maxies spelare: "Jag tappar fokus på köttkroken jag tänkte använda för att utmanövrera Giaken och lyckas istället halka in i Xi'Pod och röja hennes gömställe".
Xi'pods spelare blir förstås utom sig:
"Meh vad fan!!!"
Spelledaren:
"Jaha Giakerna uppmärksammar dig XI'pod och det är en uppmärksamhet du aldrig velat ha. Två stycken MC9or är nu riktade mot dig men 2 yadapoäng tillfaller gruppen för den intressanta vändningen"
Xi'pods spelare till Maxies spelare:
- Tack så jävla mycket
Maxies spelare:
- Med tanke på att hängborn är den enda vägen över syrafloden i tankbergen härnäst kan vi behöva de där poängen. Inte minst med tanke på Xi'Pods muskelskada.
Känns spontant roligare än att låta spelledaren berätta allt. Vad säger ni som spelat samberättande?