Nekromanti Det här med spells...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag undrar över ett par saker som har med spells att göra, kanske kan ni hjälpa mig?

1. Om man har featet "empower spell" innebär det ju att skadan (eller den läkande kraften) hos en trollformel ökar med *1,5. Samtidigt står det att trollformeln tar upp en "spell slot" två nivåer högre än ursprungstrollformeln. Innebär det att en magic missile blir en lvl 3 besvärjelse istället för en lvl 1? Innebär det i så fall att en lvl 3 sorcerer inte kan använda empower spell på sin magic missile? (eftersom man inte kan lägga lvl 3-spells på den nivån).

2. När en spell blir bättre ju högre caster-lvl man har, tar den då upp en högre spell slot? Magic missile t.ex. utökas ju med fler missiler när man går upp i level, men blir det en högre spell-level?

Jag tycker att det är krångligt det där med spell levels, caster levels osv. Är caster level alltid samma som ens level i klassen man har?

- Vulf

Svarte Faraonen

ром и смерть
1. Det stämmer. Metamagic kräver att man har uppnått minst andra nivåns formler för att kunna användas (undantaget är "sudden metamagic"-featsen i Complete Arcane). Trollisen får alltså vänta med sina förstärka missiler.

2. Nej, en formel har alltid den nivå den står listad som, så MM är nivå 1 oavsett magikerns nivå. Spell level (avgör i vilka slots man placerar formeln) är konstant, caster level (avgör hur bra formeln funkar) ändras i takt med att rollpersonen blir bättre. Och ja, för klasser som sysslar med besvärjande som huvudsaklig sysselsättning är caster level alltid samma som class level (paladins och rangers, vilka bara har ett fåtal besvärjelser har en caster level som motsvarar class level-3). Det finns även ett feat i någon tilläggsbok som tillåter en att göra undantag från denna regel, men det kan man bortse från.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Tack för svaren! De var väldigt tydliga och bra.

- Vulf

Nightowl

Champion
Metamagic kräver att man har uppnått minst andra nivåns formler för att kunna användas (undantaget är "sudden metamagic"-featsen i Complete Arcane). Trollisen får alltså vänta med sina förstärka missiler.
Va? Jag har alltid trott att man fick metamagicka sina 0-level spells om man nu kände för det?

Erik

Svarte Faraonen

ром и смерть
Oj! Jag glömde att 0-level spells fanns till. Jo, om man vill kan man ju metamagica dem också, så då kan man använda sig av metamagic på nivå 1.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Men väntahärnuva?
Är jag helt tossig? Blir inte level 0-spells med metamagic på level 2-spells? Två slots högre. 0 -> 1 -> 2.
Eller är jag inte alls med på vad ni menar nu?

Svarte Faraonen

ром и смерть
Det beror ju på vilken metamagic som används. Med Empower Spell, som i Vulfs exempel, blir 0 mycket riktigt 2. Om man däremot använder till exempel Extend Spell höjs nivån bara med 1, medan Quicken höjer med så mycket som 4 (har jag för mig, har inte tillgång till boken). Det beror ju på hur effektiv metamagin är.

Hunk

Hero
Petitessbesserwissrande

paladins och rangers, vilka bara har ett fåtal besvärjelser har en caster level som motsvarar class level-3
Med risk för mitt liv och för att för all framtid komma att ses som en ren Messerschmidt tänkte jag bara nämna att rangers och paladiners caster levels är lika med deras class level delat med två (däremot turnar paladiner undead såsom en cleric med class level 3 under paladinens).

Big Marco

Läskig
Dagens bästa mening!

rangers och paladiners caster levels är lika med deras class level delat med två (däremot turnar paladiner undead såsom en cleric med class level 3 under paladinens

:gremshocked: :gremconfused: :gremgrin: :gremlaugh:

Jag tror att Svenska Akademin skickar hem Nationella Insatsstyrkan till dig inom kort. Turna dem om du kan! :gremtongue: :gremtongue: :gremtongue:

(fast det jävligaste av allt är att jag till fullo förstår informationen som kommuniceras i meningen :tekopp: )

Hunk

Hero
Re: Dagens bästa mening! [OT]

Jag tror att Svenska Akademin skickar hem Nationella Insatsstyrkan till dig inom kort. Turna dem om du kan!
Ja, det är bara att ta fram sin magiska Horace Turning Rod och level draina samtliga ledamöter, så skall det nog ordna sig!

Svengelska är kul!

Furin

Veteran
Jag kommer inte ihåg om det är några Requirments för att ta featen Empower spell. Men som jag har fattat den Featen är att Man kan kasta en empowered spell när som helst. Och att den bara ökar 2 spell slots när man kastar den. Vi säger att jag ska kasta en lvl 1 Magic missile men jag vill ta empower spell på den då ökar den till lvl 3, och så blir det ju tre missiler istället för en, som det skulle ha varit när den var lvl 1. Och när jag har kastat den här nu, så försvinner Featen på Ex. Magic missile så det blir en lvl 1 igen.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Din beskrivning kändes ganska... helt fel. :gremtongue:

(Jag delar inte Hunks förtjusning för svengelska, så jag tar inlägget helt på svenska)

Det finns inga förutsättningar för att ta knepet Förstärka formel, men det är ju praktiskt om man är formelkastare.

Detaljerna beror ju sedan lite på vilken typ av formelkastare som använder den. En spontankastare (bard eller trollkonstnär) kan välja att använda knepet i det ögonblick han kastar formeln. En trollkonstnär som kastar en förstärkt trollpil måste stryka ett tredje gradens formelutrymme (och dessutom ägna en lång handling åt kastandet istället för en normal handling).

Alla andra formelkastare måste välja att preparera trollpilen som förstärkt i förväg och stoppa den i ett tredje gradens formelutrymme. En preparerad förstärkt trollpil är alltså en tredje gradens formel precis som alla andra tredje gradens formler för dig (men den räknas fortfarande som en första gradens formel när man räknar ut svårighetsgraden på räddningsslaget, ställer den mot annan magi, osv).

Nu till effekten av en förstärkt trollpil. Det blir inte fler pilar! Antalet pilar beror på kastarens kastargrad, inte formelns formelgrad. Effekten av knepet Förstärka formel är att skadan av varje pil ökar med 50%, inget annat.

Okej?

/Mikael