Nekromanti Det här om extern hårdisk.

Johan K

Gammal & dryg
Hej på er!
Såhär är det, jag tänkte ta & skaffa mig extern hårdisk för att lagra bilder, musik & sådant.
Så min fråga är, vad vill jag ha?? =)
Lite preferenser då, disken skall vara hyfsat stor, snabbheten i den spelar mindre roll. Har dock ingen susning om vad priset ligger på en extern hårdisk ligger.

Petter42

Swordsman
En tanke är att i stället för att köpa en extern hårddisk så köper du en hårddiskskasset och sedan en vanlig hårddisk att ha i. Man slipper då mystiska avgifter och det blir dessutom lättare att uppgradera och ger större valfrihet när det gäller produkter och hastigheter. Här är ett exempel på kasset som kan kopplas in via USB (2.0).
Till det kan du exempelvis välja en Scorpidisk på 320 GB.

En annan variant som inte är fullt lika snygg och smidig, men bättre (då den tar den något större 3,5"-diskarna) är den här här dockan och den här Caviar-disken.
Eller du kanske vill ha en större?

Att använda docka/diskett kan göra det lite billigare, men öppnar upp fler möjligheter (fler hårddiskar att välja mellan och öppnar för billigare uppgraderingar) och man slipper en massa onödig mjukvara som brukar komma med vanliga externa hårddiskar. Dessutom kan man ju ha en docka och ett gäng hårddiskar att välja mellan och snabbt byta mellan dom om man vill satsa på mer långvarig lagring.

Gällande utrymmet beror det givetvis på hur mycket grejer, vad för grejer och hur ofta du rensar grejer. Du kanske vill ha filmer på din disk, så jag kör det som ett exempel: Jag har kompisar som köpt 2 TB-diskar för att dom laddar ner mängder med filmer med HD-kvalitet och sedan vägrar ta bort dom och alltså samlar på sig hundratals filmer som dom redan har sett eller aldrig kommer att se. Själv ser jag inte så mycket på film, tycker inte att man måste ha HD-kvalitet och har inga bekymmer med att ta bort filmer jag sett eller som legat och skräpat länge. Jag klarar mig rätt bra med en hårddisk på 110 GB på min stationära, på vilken jag även har spel, musik, operativsystem och en massa applikationer samt en massa annat skräp.

Så det handlar alltså mest om VAD du ska ha på den (textdokument tar lite plats, bilder och musik tar ganska lite men kommer i stora mängder, filmer och spel tar mycket plats, i synnerhet om det är nya kommersiella spel eller filmer med hög bildkvalitet) och hur ofta du kommer att ta bort saker från den.
Det jag egentligen undrar är vad för kvalitet det är på bilderna och musiken? Ska du ha andra saker på disken? Vad menar du med hyfsat stor (vissa tycker att TB är skrämmande och vissa tycker att allt som inte är TB är skrämmande)?

EDIT: Det här med dockor är bara ett förslag, vill du ha en konventionell extern hårddisk kan du ju kolla på den här eller den här.

Själv har jag inte provat någon av dessa(varken med docka eller konventionellt) utom Caviar-disken (som funkar bra), men jag har hört fina rykten om de andra.

Max Raven

T12-kultist
Har goda erfarenheter av iOmegas externa hårddiskar, och fick den rekommenderad för mig. Jag blev given rådet att undvika Western Digitals hårddiskar, då de ofta lämnades in sönder (ej användarorsakade då) - dock betalade man då några hundringar mer för alla ExHDs som inte var WD, det var för några år sedan.

Som tidigare nämnt så behöver man kanske inte någon jätte-HD beroende på dina behov. Å andra sidan skulle du antagligen använda USB-sticka om du inte hade så jättestora behov. :gremsmile:

Petter42

Swordsman
Fast det finn ju något av en klyfta där. En stor USB-sticka ligger ju 16 eller 32 GB. En väldigt liten hårddisk ligger ju på 80Gb och en stor på 2000-4000 GB.

Just WD's externa vet jag inte mycket om, dock har jag haft gode erfarenheter med de interna. De interna i allmänhet brukar ha bättre driftsäkerhet (vilket dock kan bero på att man inte sliter och slänger lika mycket med dom) vilket kan vara en anledning till att använda docka.

/Petter håller alltså med, men förtydligar lite.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Max Raven said:
Har goda erfarenheter av iOmegas externa hårddiskar, och fick den rekommenderad för mig.
Min externa IOMEGA gick rätt nyligen sönder. "En USB-enhet känns inte igen".

Visserligen anekdotiskt, men...

Max Raven

T12-kultist
krank said:
Max Raven said:
Har goda erfarenheter av iOmegas externa hårddiskar, och fick den rekommenderad för mig.
Min externa IOMEGA gick rätt nyligen sönder. "En USB-enhet känns inte igen".

Visserligen anekdotiskt, men...
Å andra sidan kan jag matcha den med c:a 3(2?) WD-hårddiskar som gått sönder. Inte mina egna, men i min närvaro. :gremsmile:

Jämfört med 0 andra externa hårddiskar. So yeah. :gremwink:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Max Raven said:
Å andra sidan kan jag matcha den med c:a 3(2?) WD-hårddiskar som gått sönder. Inte mina egna, men i min närvaro. :gremsmile:
Ja, jag har två döda WD's själv, så...

Jag köper numera bara externa chassin och sätter in egna hårddiskar i. Då vet jag vad jag får och kan fixa när det går sönder och uppgradera när det behövs.