Nekromanti Det här om webläsare...

Johan K

Gammal & dryg
Hej på er!
Här kommer dagens webfråga...
I nuläget så sitter jag här & använder FirefFox. Dock är min fundering här, finns det någon som är mer användarvänlig, drar mindre kraft av datorn & sådana saker eller är Firefox webläsaren rätt val för mig?

/ Johan K, som inte har så stor koll på det hela..

Troberg

Sinister eater
Opera, Chrome, Iron, Konqueror är de jag använder.

Arfert

Facit
Det är en smaksak, men jag tycker att Chrome är trevligt. Och Safari. De är båda skönt rensade på en massa skit.

CapnZapp

Myrmidon
Det viktiga är att du kör adblock plus.

När jag någon gång av misstag surfar utan, och ser hur fasansfullt nerskräpat internet är av all reklam, ryggar jag tillbaka och försöker hålla kväljningarna borta. Jag är trygg i min Firefox, som ändå var där Adblock Plus först fanns.

Krille

Super Moderator
Jag brukade rekommendera Opera. Inte nu längre, för från och med Opera 15 så gick de över till att använda Chrome-motorn och tappade precis allt det som gjorde Opera till Opera. MDI-interfacet försvann. Vänsterpanelen försvann. Flexibiliteten i gränssnittet försvann. Inbyggd chattklient försvann. Det försvann så mycket att de tyckte att bokmärken var något att komma med i Opera 19!

Så nu är Opera en kass Chrome med ett rött O som logga.
Troberg said:
Det går fortfarande att köra riktiga Opera, det gör jag.
Krille said:
Jag har fortfarande inte lämnat Opera 12.

Well, jag gjorde en kort exkursion till Opera 19 och blev så förbannad på skiten att jag gick tillbaka till Opera 12.

Eksem

Champion
Firefox är riktigt bra just nu, snabb och korrekt. Jag använder inte så mycket funktioner i webbläsare så jag är mest intresserad av att HTML-renderingen och javascriptmotorn är korrekt och snabb, och där ligger Firefox mycket bra till. Chrome är min standardrekommendation för att den är så korrekt (och är "default" för tillräckligt många webbutvecklare att Chrome antagligen är den webbläsare som bäst representerar hur webben är menat att se ut av de som faktiskt bygger den), men är man redan bekväm med Firefox finns inga goda skäl att byta.

Zorbeltuss

Hero
Jag bytte nyligen från nästan firefox till nästan chrome pga en viss CEO som har haft vissa tvivelaktiga politiska beslut, jag kan rakt av säga att förutom hur det hanteras när man har många tabbar uppe och youtube så är det bara bättre. Jag använde alltså (Firefox) Nightly 32 och gick till Chromium 35.

/Luna Lovegood

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Min upplevelse är att Chrome startar snabbare, har snabbast javascriptmotor (åtminstone på googles egna sidor... Mina långa Rotsystemdokument är nästan ohanterliga i Firefox på många datorer) och överhuvudtaget är jäkligt bra. Nackdelen är att Chrome käkar RAM-minne som inåt helsike -- med andra ord, har man tillräckligt med RAM är det Chrome som gäller, annars möjligen Firefox.

Det jag mest saknar i Chrome är möjligheten att ladda in en sida i en sidebar, men sedan praten här på wrnu slutade ha en "storprat" så har den funktionen blivit mindre viktig för mig...