Det här med att köpa "vapen"

Pavel Mocs svärd har jag använt, och varit nöjd med. Apropå Tjeckien.

Vad var det du inte gillade med Albion? Jag har ett långsvärd Liechtenauer från dem och har hittills inte hittat ett enda som känns bättre i handen eller viktfördelning. Kompisens I-33 är också ruskigt bra.
Jag gillade Pavel Mocs i början, men jag tyckte kvalitén sjönk med tiden, eller började i alla fall variera. Vissa svärd var klart undermåliga när de levererades (en i föreningen fick ett blad som var klart böjt). Men jag hade flera svärd som jag var riktigt nöjd med, Talhoffern var en favorit.

Det är Albions Maestro line som jag inte riktigt kom överens med. Problemet när man gör en blunt är att massfördelningen blir annorlunda (eftersom eggen är tjockare, dvs mer material och spetsen avrundad) jämfört med ett skarpt blad. Det i sin tur förändrar hanteringen. En del andra tillverkare har valt att göra bladet väsentligt smalare för att kunna ha ungefär samma massfördelning, medan Albions bluntade svärd är relativt breda. Min personliga åsikt och känsla var att Albions träningsblad var klumpigare än ett skarpt svärd och jag tyckte det fanns en del andra tillverkare som hade bättre alternativ. Men, jag vet att många andra gillade dom.

Fördelen med att göra som Albion är att svärden ser bättre ut. De ser mer ut som äkta svärd än som träningsredskap.

Albions Maestro line är inte dålig, men jag tyckte att det fanns bättre alternativ (bland annat Pavel Mocs tidigare svärd) för billigare peng. Men, detta kan mycket väl ha ändrat sig också, jag har inte använt något av Albions träningssvärd på snart 10 år.

Just I.33 tyckte jag dock var bra. Meyern kändes också bra i hanteringen, men var onödigt styv för ett träningssvärd av den typen.

Det är mycket tycke och smak samt personliga preferenser när det gäller svärd :)

Caligo

Swashbuckler
Så jag skulle vilja köpa vapen - och innan den här tråden stängs ner vill jag påpeka att jag då menar "gamla" vapen. DVS svärd, yxor, klubbor osv.

Problemet är att jag inte riktigt vet vart jag ska börja, och då menar jag inte med vilken exakt modell jag ska köpa utan mer hur jag ska gå till väga.

Så jag skulle vilja ha ordentliga saker, med andra ord inte bara vägghängare, utan ordentliga saker som jag ta ner från väggen ner zombieinvasionen oundvikligen händer.
Egentligen skulle jag nog vilja ha antika vapen, men gissar att min budget inte tillåter för något sådant.

Jag har sett några guider på youtube osv, men de är ofta fokuserade från USA och vad som skeppar dit osv.

Så nån som har några tips? Jag är alltså mer ute efter samlarföremål, men ändå kvalité. Vart bör jag leta? Har kikat en del på tradera, men väldigt svårt att avgöra vad som är bra och inte. Så kanske bättre att köpa direkt från någon affär.
Jag har en hel del antika vapen. Svensk huggare, Kris-dolkar (ser fina ut på väggen men inget jag skulle ta med mig i krig), stridslie, Patha, persiskt spjut, bajonetter, sablar, afrikanska dolkar, kukri mm mm. Det mesta "antikt" men lite nyare grejer. Som användbart vapen är ex Kukri ett bra vapen (och ser coolt ut på väggen). Har även två japanska harnesk som är snygga på väggen.

Överlägset bästa antika/semi-antika vapen hittar du på:
(ha koll på provision etc som läggs på priserna)