Nekromanti Det ljuva åttiotalet

Great goblin

Veteran
Alla som vill ha en återgång till det ljuva åttiotalet svara detta brev! har det någonsin funnits det en bättre
epok för svenskt rollspel? Länge leve Trakorien! Länge leve Nidland! Länge leve Krilloan! Länge leve Nargurs skogar! Länge leve Barbias böljande gräshav Länge leve Svavelvinter Länge leve Siratsias vita formelbok Länge leve Härskarserien Länge leve EEREEEB!

"Tolkien och Ereb I evighet"

Jag håller med
även om jag inte var särskilt medveten (1985 var jag 1år) då så är ju rollspelen ifrån 80:talet bäst

Azagthoth

Myrmidon
Alla som vill ha en återgång till det ljuva åttiotalet svara detta brev!

Jag svarar, men vill inte ha någon återgång. Rollspelen och dess användare har utvecklats en hel del under den smått otroligt långa tid sedan det första rollspelet dök upp. Hur personer födda i mitten på 80-talet kan önska en tillbakagång till detsamma övergår mitt förstånd. Rimligtvis har ni ingen aning om vad som hände i rollspelskretsar kring denna epok. Visst, det skrevs en del bra prylar, speciellt till Drakar och Demoner. Men om jag får jämföra till exempel Barbia med Eonmodulen Asharien och Soldarn så är den senare betydligt bättre. Det som Barbia klarar sig på är ett mycket intressant och skojigt äventyr.

Jag brukar förespråka att det var bättre förr, men det här är ju totalt överdrivet. Någon måtta får det vara.

/Azagthoth - kom inte ett antal av de produkter som nämns ut i det inte lika glamorösa 90-talet?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
kom inte ett antal av de produkter som nämns ut i det inte lika glamorösa 90-talet?

Det är korrekt, men i all glädje att hylla det förflutna så försvinner lätt fakta från argumenten /images/icons/smile.gif
De flesta modulerna som hyllas är ofta just äventyren - inte länderna i sig. Samband? /images/icons/wink.gif

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/

Vindhand

Myrmidon
kvaliteter

De flesta modulerna som hyllas är ofta just äventyren - inte länderna i sig. Samband?

Kanske för att _vad_ som händer i spelet är roligare än _var_ det händer eller hur stor andel granar det finns i skogarna runtomkring? /images/icons/crazy.gif

Malakhai

Veteran
Väl talat broder...

Ett måste... vem kan glömma den underbara staden Krillon å Ordo Magica... kristall berget... hmmmm *läääääängtar* men ärligt... Ereb måste vara en av de bästa spel världar som nånsin gjorts.... Ave Ereb

Malakhai
Döden är bara början

Discordian

Swordsman
Pionjärer

Har det någonsin funnits några sådana i Sverige? Har det över huvud taget gjorts ett enda nyskapande svenskt rollspel, särskilt under åttiotalet?

Man kan väl se det som en pionjärinsats att ge ut rollspel på svenska, men där tar det väl slut.

/Discordian, kastar in ett erisäpple :)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli

Johan K

Gammal & dryg
Du har så rätt så jag nästan blir tårögd !!
De saker som man producerade då, kommer man nog inte att kunna slå på länge !!!

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Vindhand

Myrmidon
Re: Pionjärer

Har det över huvud taget gjorts ett enda nyskapande svenskt rollspel, särskilt under åttiotalet?

Mutant (gamla mutant då, ingen cyberpunkskit eller cronicles eller Rymd)
Kheletaar

/Discordian, kastar in ett erisäpple :gremsmile:
/Vindhand, plockar upp det och lägger det på mutantboxen.

Discordian

Swordsman

Mutant? Basic roleplaying + Gamma World i Skandinavien. I och med att världen utvecklades blev det betydligt mer "eget" - lite renässans/industrialisering i postapokalyptisk miljö. En schysst vidareutveckling, men knappast något pionjärarbete enligt min mening. (Personligen tycker jag att Mutant 2 är det bästa Target gjort.)

Khelataar har också en del fräscha grepp, men det känns inte heller som något pionjärarbete.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli

Rosen

Myrmidon

<I>Har det över huvud taget gjorts ett enda nyskapande svenskt rollspel, särskilt under åttiotalet?</I>

Kult? Det publicerades inte under 80-talet, men ändå. Det var iaf de första spelet Target gav ut som inte var en översättning eller fritt baserat på en utländsk förlaga.

De andra utgivarna på den tiden...
Lancelots <B>idé</B> med Khelataar var nog helt ny för den tiden, men de nådde inte riktigt ända fram med utförandet av den. Deras andra spel höll sig till genrer som redan fanns representerade på andra håll.
Titan gav bara ut direktöversätta TSR-produkter.
Det florerade väl en del rätt ovanliga idéer från Ragnarök Speldesign, fast då är man tillbaks till Jonsson och Petersén igen.
Lite på sladden fanns ju också vad-de-nu-hette som gav ut 'Svarta Korpen' (figurspelsregler i vikingamiljö). Inget ovanligt där, frånsett de bisarra illustrationerna...

Nä, det blir nog bara Kult som kan hålla upp den svenska nyskapar-fanan i så fall... och Trygg-Torkel, förstås. (-:

--
Åke

Milrik

Veteran
De saker som man producerade då, kommer man nog inte att kunna slå på länge !!!

Nja, snarare kanske att stämmningen man kunde skapa med dessa produkter inte kan slås.
Har nyligen inlett en kampanj i Ereb Altor efter en viss tids frånvaro, och tyvärr måste jag säga att många av modulerna inte alls har åldrats med värdighet.
Iofs, kändes vissa redan på 80-talet något gammalmodiga - t.ex. Marsklandet.

Milrik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan

Azagthoth

Myrmidon
...vem kan glömma den underbara staden Krillon å Ordo Magica...

Är det bara jag som tror att Krilloan gav skaparna idén om Chronopia? Jag menar, Krilloan är inte direkt lik någon av de övriga städer som finns i Ereb. Den har mer än tio gånger så många invånare till exempel. Jag tycker att Krilloan är en av de produkter som fick Target att spåra ur.

Ereb måste vara en av de bästa spel världar som nånsin gjorts....

Nja...skulle inte tro det. Eller så råder det en väldigt stor brist på bra (dvs konsekventa och något trovärdiga) spelvärldar.

/Azagthoth

Krille

Super Moderator
Do not underestimate the power of nostalgia

"har det någonsin funnits det en bättre
epok för svenskt rollspel?

Handen på levern, enda skillnaden (in my humble opinion) mellan åttitalet och nittitalet är nostalgin. I övrigt är det samma mix mellan utländska plagiat och misslyckade omstöpningar av en gammal produkt till något nytt. Jo, just det, en kort period (ca 1985) så var det "inne" att spela rollspel, men spelen blev inte bättre för det.

Och eftersom nostalgi för min del innebär "romantisk återblick till dungeonbashande" så kan jag lika gärna spela Advanced Heroquest eller Playelf - det blir klart mycket roligare att dungeonbasha om man har figurer på en spelplan eller glimten i ögat.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

NecTech

Swordsman
Du missade Ärans väg.....Klart bäst!!!!

Kan väl hålla med.....Rollspelen och framför allt äventyren var ju klart mer underhållande då än nu.

Sen om jag inte tycker att just Ereb är Targets bästa produkt är ju en annan sak....Personligen tycker jag att Mutant 2 är klart bäst.....Det finns inget rollspel där man kan blanda humor med seriöst rollspelande lika friskt som i Mutant 2.

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>

hatten

Swashbuckler
Re: Do not underestimate the power of nostalgia

Amen håller med dig krille 80 talets skit spel var lika mycket skit som dagens skit spel och 80 talets BRA spel är lika bra som dagens bra spel..
Det enda som 80 talet har som vi idag inte har är NOSTALGI och det är en svår krydda att besegra.*suck*
Under 80 talet var vi unga och lättare att imponera på mindre erfarenhet under hatten så att säga..
Och de spel som vi tyckte om DE TYCKTE VI OM de var BÄST med versaler..

Rosen

Myrmidon

<I>Sa jag något om svenska rollspel?</I>

Eftersom hela diskussionen gällde Ereb så utgår nog alla från det såvida man inte säger annat... Ok, så du menar Dave Arneson, Gary Gygax, Greg Stafford, Steve Perrin, Marc Miller, Loren Wiseman och dylika?

--
Åke

Dizzy

Veteran

Ja, jag tänkte nog mer på 80-talet i allmänhet, men som du sa så handlade diskussionen om Ereb.

Dizzy, glömmer ibland vilket forum han är på.