Nekromanti Det mest ansträngda monstret i rollspel ??

Johan K

Gammal & dryg
Vilket tycker du är det mest ansträngda monster i rollspel ?? Kan man säga att det finns något sådant ? Eller är alal monster "lika värda" ?

För min del så tycker jag beholdern & hyggelmonstret är ganska löjliga, får jag ju säga... :gremgrin:

Jarl

Hero
Ach, beholders är coola! Najsigt onda, självgoda monster. Funkar bra som den onde "ledaren".

Hyggelmonstren förhåller sig till andra monster som huvudfotingar förhåller sig till bra kroki-teckningar (av en ren slump...)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Hehe, när jag såg rubriken så tänkte jag på hygglomonstret. :) Och mycket riktigt dök det upp redan i första posten. :)

Rising

Vila i frid
Jag tycker att ädelstensdrakarna i D&D är rätt obefogade. Smaragddraken, topazdraken, och så vidare... Det finns liksom tillräckligt med drakar i spelet, och tanken på en onyxdrake var nog inte ens särskilt spännande ens på planeringsstadiet. De fanns nog bara med för att fylla "ett halvt tjog drakar i varje monsterbok"-kvoten. (Det finns alldeles för många reptil- och spindelvarelser i detta spel också, förresten)

Rostmonster och liknande "spelledaren djävlas"-monster, som brukar dyka upp i de här sammanhangen, alltså... De tycker jag är häftiga, på sätt och vis. En rostmonster-mini skulle man ju vilja ha, inte sant? Men ädelstensdrakarna är bara för lökiga.

Förresten... Kimeror är inte balla. De må vara hur mytologiska som helst, jag har aldrig gillat dem. Liksom, det är som en misslyckad korvtårta redan från början, fast med bottenskrapet ur antikens kassa fantasi som ursprung.

Havsalver. Jag har aldrig gillat dem. Ska man ha ett undervattensfolk så skall det vara riktiga reptiler eller amfibier; några som känns utomjordiska, giftiga och lite otäcka på precis rätt sätt. Att blanda in alver i den kompotten har aldrig varit lyckat.

Erm... Och ja, i DoD's monsterbox fanns det någon sorts fantasy-aliens. Alltså inte "aliens" som i "take me to your leader" utan som i Alien-filmsviten. Kommer inte ens ihåg vad de hette, men de sög fett.

Det var de monster jag kom på just nu.

Pom

Swashbuckler
I D&D brukar flumphen vinna alla sådana här omröstningar, så det är lite trist att nämna den.

Nä, jag säger shards istället. Och då menar jag shards i Rolemaster. Supersnabba skogsmonster som utsöndrade bendiskusar som de glatt kastade.
Fånighetstaket nåddes när de dök upp i Middle Earth Role-Playing under namnet Lassaraukar.

Men annars tycker jag att det går att hitta bra nischer för vilka monster som helst. Kanske måste man noggrannt konstruera en hel planet för att det skall gå, men går gör det.

Ymir

Liten kantbaron
Re: There can be only one

Hyggelmonstret, The One and Only. Jag låter vårt kommentargeni Exterus stå för motiveringen i ett numera klassiskt citat:

"Den enda varelse i Eon jag kan..rollspelshobbyns fulaste, töntigaste och mest ansträngda fantasyvarelse" -- Exterus
Det säger väl det mesta, men grejen är att jag älskar Hyggelmonstret av ovan nämnda anledning. Det är så fult och töntigt att det tangerar verklighetens väv och blir coolt, typ.
Detsamma gäller i viss mån Beholdern, som är en god tvåa - Kimeran, däremot, är endast och enbart en beklaglig relikt som för länge sedan borde förpassats tillbaka till de historiska kvarlevor där den hör hemma.

Fast sedan kan man väl fråga sig var gränsen går mellan 'ansträngd' och 'bisarra fantasier ur en sinnesjuk 30-talsnörds drogade hjärna', eller något, för åtskilliga av monstrena i Call of Chtulhu överträffar egentligen både Hyggelmonstret, Beholdern och Kimeran i fråga om bisarr, grotesk och vansinnesframkallande design.

- Ymir, Iä! Iä! Hyggelmonster!

Krille

Super Moderator
Valpar!

Sandhajen från Mutant (säkert stulen från Gammaworld i första rummet, men det skiter vi i) borde nästan vinna kalkonpris. Den borde till och med hamna långt före hyggelmonstret vad gäller ansträngdhet, och den är dessutom korny nog för att vinna dåliga poäng när man börjar nynna på Hajen-temat mitt ute i en öken.

Därefter kommer vandrande stock, även det till gamla Mutant (från en Sinkadus). Liksom, en gigantisk vandrande pinne som skiter nitroglycerinbomber i kastbana? Liksom, hyggelmonstret är korpfotboll i jämförelse.

Valpar!

Jaggernaut

Hero
Krilles monster lät ju onekligen hemskt men jag vill lägga till ett annat monster som är riktigt uschligt hemskt. Variationen på varuvlar i Eon, nä förresten inte bara variatonerna på varulven allt som har med officiella varulvar i Eon att göra är hemskt. Vanliga varuvlar är helt okej, de är till och med coola, men då man börjar på att komma med varlejon och varhajar så säger jag stopp. Det var nästan så att jag grinade då jag läste om dem (inte av gläjde om nu någon fått för sig det). Sedan ska varulvar vara människor som drabbas av förbannelsen och förvandlas till varulvar, de ska inte vara några myskopysko ulvar som kan förvandla sig till människor (de kan inte ens prata i mänsklig skepnad). Så Neogames försök att göra orginella varulvar gick käpprätt åt helvetet, om jag får uttrycka min mening. Eller jo nog blev de speciella men det ska inte vara på bekostnad att man inte ens vill ta i dem med tång och skyddskläder.

Jaggernaut tycker.

Ulfgeir

Swashbuckler
Neogames är inte ensamma om att ha varvarelser som är djur som kan förvandla sig till människor. Det är samma sak i Shadowrun. Fast Shadowruns weretigers är übertuffa. Särskilt då Striper. =^_^=

Men min kandidat till kalkonpris i monster måste vara Piercer, en levande stalagtit som hänger i taker och sedan hoppar ner och hoppas spetsa en förbipasserande äventyrare...

/Ulfgeir

Pom

Swashbuckler
Jag var lite väl inklusiv, med D&D menade jag hela D&D-familjen och flumphen huserade mest i AD&D.

Ifall du har förträngt den lilla illbattingen kan jag citera beskrivningen från Wikipedia:

The flumph is a monster found in the Dungeons & Dragons fantasy role-playing game, largely considered to be the most ridiculous creature ever created for the D&D game. A flumph resembles a tortoise-sized fleshy coin with tentacle-like legs, and if it is flipped onto its back it is completely helpless. (Later versions reimagined the flumph as a kind of aerial jellyfish.) Flumphs were introduced in the Fiend Folio monster sourcebook for D&D 1st Edition, a book infamous for its many ill-conceived contents, and were (for some reason) converted for D&D 2nd Edition rules in the Monstrous Compendium Annual Vol. 2 and to D&D 3rd Edtion in the fan-published Tome of Horrors. Flumphs are sentient, and are (trivia fans take note) the only Lawful Good creature in the original Fiend Folio. In Dungeon Magazine's Issue #118, the flumph was added to the array of 3.5 official monsters in "Box of Flumph", and adventure by Tim Hitchcock.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Runequest har ju sin jack-o'-bear, de vill säga en björn med en pumpa till huvud. Som paralyserar folk. Logiken bakom detta undgår mig.

Troberg

Sinister eater
Runequest har ju sin jack-o'-bear, de vill säga en björn med en pumpa till huvud. Som paralyserar folk. Logiken bakom detta undgår mig.
Kom inte och påstå att du inte skulle bli lite överraskad och glömma vad du håller på med om du skulle se en sådan...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Landhaj

Sandhajen från Mutant (säkert stulen från Gammaworld i första rummet, men det skiter vi i) borde nästan vinna kalkonpris.
Varianten i Gammaworld hade i alla fall mullvadsliknande simfenor som den använde för att gräva sig fram genom sanden. Landhajen är bara skum, men jag tyckte att det var den ballaste idé jag någonsin sett första gången jag bläddrade igenom Mutant.

/tobias

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ehm... En korg blodapelsiner från allas vårt favoritspel World of Synnibar. Ledsen folks, beholders, hyggelmonster, containrar och rostmonster ligger i lä-

Oldtimer

Slava Ukraini!
Flumphs were introduced in the Fiend Folio
Aha, då förstår jag att jag missade den. Fiend Folio bestod ju av monster som White Dwarfs läsare hade skickat in och de var ju, så att säga, inte riktigt min :tekopp:

the flumph as a kind of aerial jellyfish
Nu förstår jag varifrån Thomas fick idén till landmaneterna i "Bland Alfer och Troll" -- min personliga favorit bland ansträngda monster.

/Mikael - lärde sig något nytt idag också

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag håller med föregående talare till stora delar. Mina personliga hatobjekt är monster som inte fyller någon annan funktion än att jävlas med rollpersonerna. Som till exempel Mimic.

Men just Beholdern och Hyggelmonstret är så töntiga att de faktiskt blir om inte bra så i alla fall roliga nog att faktiskt kasta in i ett äventyr. :gremsmile:

Storuggla

Champion
Worst mosters ever!

World of Synnibarr. De där björnarna. Som kan flyga. Och skjuta laser med ögonen. Och finns överallt! Överallt! :gremooo:

Fast går vi utanför det spelet finns ju alltid Realm of Yolmi, som har de mest sjuka kombos;
Ratif: Small birds that think the world is too beautiful. They spray spores which, in one turn, will give the Adventurers warts.
Parsep: Initially this appears to be a parachutist crying gfor help but when touched it mutates into a frog-like creature with a fully loaded gun.
Och sen min favorit:
Apenu: Gorilla-furred creatures who have no teeth. Their only purpose in life is to get one of their legs behind their neck.
Kom igen, fallskärmsgrodor med pistol, vårtspyende måsar och gorillor utan tänder som utövar yoga! :gremlaugh:

Storuggla, frukar yogagorillorna