Nekromanti Det moderna klassbegreppet

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Nånting jag märker i argumentation från både höger och vänster, inom både socialdemokratin och moderaterna, är att klassbegreppet som används i diskussioner ofta känns lite gammelmodigt.

När Marx skrev det kommunistiska manifestet såg samhället annorlunda ut - i det tidiga industriella samhället var klasslinjerna tydliga: Det fanns de som ägde produktionsmedel, och de som inte gjorde det.

Så enkelt är det ju inte längre, så det är ganska lätt för högern inom olika partier att hävda att "arbetarklassen inte finns". Eller för den delen, att arbetarklassen idag enbart skulle bestå av undersköterskor och andra med löjligt dåligt betalt. Traditionellt har klass alltid handlar om pengar.


Men en lite intressant tanke jag kom i kontakt med när jag pluggade vid Högskolan i Gävle var att klassbegreppet inte alls behövde se ut så. Klass = pengabestånd är inte användbart längre. Eller ja, inte som enda dimension...

Jag kan tyvärr inte hitta några referenser just nu (sitter på jobbet), men lite kan man hitta i Wikipedias artikel om symboliskt kapital.



Enkelt uttryckt: Klass är inte enbart beroende på pengar eller ägande av produktionsmedel; klass måste förstås ur ett maktperspektiv; hur mycket makt har man över sin egen och andras situation? Där spelar pengar in, men också till exempel vilken social status man kan tillägna sig, vilka sociala kretsar man kan vara naturlig i, och så.

Att kunna "föra sig i fint sällskap" är definitivt en form av kulturellt kapital. Att veta hur man lägger en motion till riksdagen. Att veta hur parlamentarismen alls ser ut (många frågetecken där, av post-valdebatten att döma).

Det är inte alldeles enkelt att avgöra om någon är arbetarklass eller inte, för det är inte längre ett binärt val. Man kan vara delvis arbetarklass, skalan är glidande.

En fabriksgolvsarbetare tjänar kanske rätt bra, men eftersom han saknar det kulturella kapitalet så kommer han de facto inte att kunna använda dessa pengar på annat sätt än för den egna bekvämligheten. Den med ett större kulturellt kapital kan spendera pengar på bekvämlighet ELLER att påverka samhället i önskad riktning, och så vidare.



Nu blev det ett sånt där jättelångt meddelande igen. Förlåt. Men är det här något vi vill diskutera?

Är det här en rimlig ståndpunkt för en modern demokratisk socialism, eller är det bara ett sätt att krampaktigt försöka hålla kvar de socialistiska teorierna långt efter att deras bäst före-datum?

Finns det någon poäng alls i att försöka utföra maktanalys på samhället, eller ska vi bara anta att alla har ungefär så mycket de förtjänar och ska ha?



//krank, som längtar efter att bli kvitt kopplingen mellan "arbetarklass" och att "vara anställd"
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
För mig är det här helt grundläggande för modern socialism, och det som förvånar mig är att dessa teoribildningar inte fått något fotfäste utanför ett fåtals teoretikers krets.

Vi har ju till exempel Robert Putnams teorier om Socialt Kapital som pekar på vikten av föreningsaktivitet.

Sedan är det en balansgång. För de första måste de här strukturerna formuleras på ett konstruktivt och tydligt sätt: det får inte framstå som en nedvärdering av de som t.ex. vill ägna sig åt ett praktiskt yrke (vilket det ju verkligen inte är) utan snarare som ett sätt att sätta sociala och kulturella resurser i folks händer. För det andra får det inte heller vara FÖR förenklat - det handlar ju liksom inte om hur mycket opera man lyssnar på, och det är inte heller riktigt så att ju fler vänner man har desto rikare är man. Det är nog det som är grundproblemet: att man får inrikta sig på ett par socioekonomiska faktorer: och vilka är dessa?
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Jag brukar stå fast vid definitionen med ägande och icke ägande. Det är trots allt så att den som äger fabriken står, penga- och maktmässigt, över de i fabriken. I synnerhet med en svag fackrörelse och hög arbetslöshet.
Dock håller jag med om att fler aspekter är viktiga idag. Som utbildning och vilken sorts yrke man har. Hur man beskriver verkligheten är en del av verkligheten, brukar jag säga och den sociala hållningen man har spelar in mycket idag.

/Petter skriver lite osammanhängande.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Det är väl mest människor som inte har så mycket makt som de skulle önska att de hade som tjatar om klass?

Lycka är mycket viktigare än klass. Det är något lättare att leva ett lyckligt liv om man har det bra ställt. Men pengars påverkan på den enskilda lyckan är som att varva ur en växel i bil. När du kommer upp på rött får du inte ut mer effekt.

Egentligen borde politikerna diskutera situation istället för klass. Vi ska hjälpa de som har en svår situation. Att ställa klasser mot varandra skapar bara oro. Det är inte alltid att föredra att enskilda gör en klassresa. Vårt samhälle är fullt av fyrtiotalister som gjort en klassresa utan att för dennes skull blivit lyckligare utan eventuellt bara vilsna.

Klass som etikett gör inte heller någon nytta. Om jag lever ett lyckligt liv "trots" ett enklare yrke så vill jag väl inte få det kört i ansiktet. Samtidigt är de som känner stolthet i att tillhöra en överklass knappast värda någon extra beundran för det.

Man kan för all del sträva efter anseende men anseende kan man väl vinna på en mängd olika sätt? Man kan coacha knattelag, sjunga på operan eller vara styrelseproffs. Vägen till självförverkligelse ser olika ut för alla människor. Operadivan kanske känner sig ödmjuk intill fotbollsplanen, vad vet jag.

(Ditt ämne är flummigt så ursäkta mig om jag inte hittar fokus.)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Etepete said:
För mig är det här helt grundläggande för modern socialism, och det som förvånar mig är att dessa teoribildningar inte fått något fotfäste utanför ett fåtals teoretikers krets.
Samma här. När jag hör socialdemokrater gagga på som om tiden stått stilla sen 1930 så blir jag liksom rätt skeptisk; det har liksom inte skett nån utveckling. Känner de till tänkandet och tycker att det är dåligt, eller är de bara helt borta?

Etepete said:
Sedan är det en balansgång. För de första måste de här strukturerna formuleras på ett konstruktivt och tydligt sätt: det får inte framstå som en nedvärdering av de som t.ex. vill ägna sig åt ett praktiskt yrke (vilket det ju verkligen inte är) utan snarare som ett sätt att sätta sociala och kulturella resurser i folks händer.
Absolut.

Jag ser ingen motsättning mellan praktiskt arbete och att ha kulturellt kapital. Liksom, problemet med killen på verkstadsgolvet som saknar det kulturella kapitalet är inte att han står på verkstadsgolvet.

Som jag skrev i en annan tråd så tycker jag t.ex att det är trist att i skolan dela in folk i "praktiker" och "teoretiker" och så bara ge makt till de som är teoretiker. Det är dags att inse att utbildning har fler positiva samhällseffekter än att folk lär sig vad de behöver för att sköta sina framtida jobb.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Petter42 said:
Jag brukar stå fast vid definitionen med ägande och icke ägande. Det är trots allt så att den som äger fabriken står, penga- och maktmässigt, över de i fabriken. I synnerhet med en svag fackrörelse och hög arbetslöshet.
Jag vill som sagt inte göra mig av med den skiljelinjen, men jag vill komplettera den och ta ifrån den dess status som främsta uppdelare.

Den har t.ex ingen större plats för medelklassen; den som visserligen inte äger sitt eget företag men som samtidigt har betydande kulturellt och intellektuellt kapital som gör att den ändå har makt över sin situation.

Det blir också lätt så att man skulle kunna betrakta problemet som "löst" om man skulle ha en demokratiskt styrd fabrik. Om arbetarna skulle äga produktionsmedlen, skulle de likförbannat sakna egentliga medel för att påverka resten av samhället, om de inte samtidigt skaffar sig ytterligare kulturellt kapital.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
rjonas said:
Det är väl mest människor som inte har så mycket makt som de skulle önska att de hade som tjatar om klass?
Närå. Jag är själv definitivt en del av den intellektuella överklassen, och som hyfsat välutbildad lärare med gott grepp om språket har jag ganska bra kulturellt kapital. Jag har därtill ingen som helst önskan att få mer makt.

Det där är en gammal, misstänkliggörande lögn som inte för debatten ett endaste steg framåt. Det flyttar fokus från argumenten till personen.

rjonas said:
Lycka är mycket viktigare än klass. Det är något lättare att leva ett lyckligt liv om man har det bra ställt. Men pengars påverkan på den enskilda lyckan är som att varva ur en växel i bil. När du kommer upp på rött får du inte ut mer effekt.
Jag ser å andra sidan lycka som nästan helt irrelevant. Klart man kan vara lycklig fast man är underklass och olycklig fast man är hög. det spelar ingen roll i det här sammanhanget. Frågan är om vi ser något värde i demokratin, i tanken om allas lika rätt- och möjligheter. Ska vi bestämma i högstadiet vem som ska få vara med och bestämma i samhället?

rjonas said:
Egentligen borde politikerna diskutera situation istället för klass. Vi ska hjälpa de som har en svår situation. Att ställa klasser mot varandra skapar bara oro. Det är inte alltid att föredra att enskilda gör en klassresa. Vårt samhälle är fullt av fyrtiotalister som gjort en klassresa utan att för dennes skull blivit lyckligare utan eventuellt bara vilsna.
Det är inte klassresor som är att föredra, utan utjämning mellan klasserna. Ska vi kunna påstå att vi har demokrati måste de strukturella skillnaderna mellan olika grupper minska.

Det handlar, återigen, inte om "lycka" utan om rättvisa, om jämlikhet, om demokrati.

rjonas said:
Klass som etikett gör inte heller någon nytta. Om jag lever ett lyckligt liv "trots" ett enklare yrke så vill jag väl inte få det kört i ansiktet. Samtidigt är de som känner stolthet i att tillhöra en överklass knappast värda någon extra beundran för det.
Individen och dennes eventuella lycka är tämligen irrelevant, som sagt. Individens stolthet är inte heller relevant. Jag vill ogärna se ett samhälle där en majoritet är lyckliga och förslappade och helt inaktiva vad gäller samhällspåverkan. Tvärtom vill jag se mer oro, mer förändringar - jag vill se en mänsklighet som utvecklas, inte en mänsklighet som är liknöjd.

rjonas said:
Man kan för all del sträva efter anseende men anseende kan man väl vinna på en mängd olika sätt? Man kan coacha knattelag, sjunga på operan eller vara styrelseproffs. Vägen till självförverkligelse ser olika ut för alla människor. Operadivan kanske känner sig ödmjuk intill fotbollsplanen, vad vet jag.
Anseende är heller inte relevant. Återigen blandar du in saker som bara är relevant på individnivå. Om man överhuvudtaget vill förstå klassbegreppet måste man höja blicken en smula, och se samhällsstrukturer.

Det finns folkpartister som uttalat att det inte finns några samhällsstrukturer, att allt bara är individer. Nu säger jag inte att du tycker så, men det är en rätt naiv inställning.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
krank said:
Enkelt uttryckt: Klass är inte enbart beroende på pengar eller ägande av produktionsmedel; klass måste förstås ur ett maktperspektiv; hur mycket makt har man över sin egen och andras situation? Där spelar pengar in, men också till exempel vilken social status man kan tillägna sig, vilka sociala kretsar man kan vara naturlig i, och så.
Bara ett förtydligande så jag fattat modellen rätt; Denna makt har inget med utövande av makt att göra utan man ser enbart till vad man har "lagrat"?
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
577
Location
Gävle och Åland
Intressant diskussion. Vad jag förstått så var Marx teorier om klass och kapital en rent ekonomisk historia som säger att en parasitär överklass tar överflödet från de som producerar och att denna klyfta ökar tills arbetarklassen fått nog och tar tillbaka ägandet av det kapital de producerar genom en revolution.

Jag ser ett problem i att föra in Bourdieus kulturella kapital i sammanhanget genom att det kulturella kapitalet inte är universellt utan kopplat till ett specifikt fält (enligt B's terminologi). Den som har högt kulturellt kapital besitter sas rätt nyckel till fältet och får hög status i detta.

Men en Marxistisk revolution borde ju kasta omkull bourgeoisiens kulturella fält och därmed göra befintligt kulturkapital värdelöst. Ligger det inte en risk i att höja arbetarklassens kulturella kapital genom att man då sanktionerar de etablerade fälten, dvs bourgeoisiens grunder? Snarare borde nya kulturella fält skapas. Jag tycker ofta att det slår en hur värdekonservativa kulturella fält är, sannolikt för att det ligger i de tongivandes intresse att bevara dem och därmed sin ställning - dvs. här släpper vi inte in katter bland hermelinerna.
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Jag håller med Krank angående lycka. Klart alla vill vara lyckliga, men det är inte vad som kan vara det viktigaste i ett samhälle.

Det finns en gammal filosofisk tanke (tror det är Platon) som aktualiserades med t.ex. Matrix filmerna. "Vill du varar en lycklig gris, eller olycklig Aristoteles?". Jag hävdar att det finns saker som är viktigare än den personliga lyckan. En människa som lever i okunskap om hur jävligt det är på delar av jorden, eller som inte vet att det kan vara bättre (kan tänka mig att många uppvuxna i totalitära diktaturer ändå upplever att de är lyckliga, mest för att de inte vet att det kan vara på ett annat sätt). Lycka är en högst subjektiv definition som anpassas efter ditt personliga "normaltillstånd".
Vi har idag en materiell utveckling som bygger på det. Du köper en 28" LCD TV. Lycka? Ja ett tag, sedan blir de en del av ditt normaltillstånd, varpå en större/bättre TV ger en ny höjning från normaltillståndet.

Så, över detta vill jag sätta vissa "objektiva" moraliska riktvärden, som faktiskt är viktigare i ett samhälle i stort än den individuella lyckan. T.ex. kunskap, möjligheten att tillgodogöra sig kunskap. Så "fria" valmöjligheter som möjlig. Förmågan att kritisk granska fakta och fatta beslut. Förmågan att tänka i större sammanhang än den personliga välfärden.

Ja, nu känner jag att jag gjorde detta betydligt flummigare än vad tråden från början var. Men det får ni ta, hoppas jag lyckades förmedla något i alla fall.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
577
Location
Gävle och Åland
Är förresten klassbegreppet byggt på ägande så inaktuellt? Jag hörde nyss att 1% av USAs befolkning äger 60% av resurserna. Man talar om en superklass etc. Och Marx gamla tal om arbetarklassens alienation och religion som opium för folket känns skrämmande aktuellt om man tänker TV-underhållning istället för religion.

Kolla gärna vad George Carlin hade att säga om saken: http://www.youtube.com/watch?v=hYIC0eZYEtI
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Ram said:
Bara ett förtydligande så jag fattat modellen rätt; Denna makt har inget med utövande av makt att göra utan man ser enbart till vad man har "lagrat"?
Såvitt jag förstår den så handlar det om potential och förmåga snarare än vad man faktiskt gör i praktiken, ja.


Den som har sex miljarder kronor på banken har större potentiell makt än den som har tjugotre och femti på kontot. Om den förste killen skulle han kunna manövrera skiten ur den andre. den ene skulle i princip kunna driva ett parti till riksdagen på egen hand, om han var lite clever med hur pengarna spenderades.


På samma sätt är det med kulturellt kapital; tydlig grej kan vara t.ex hur jävla lätt det är för en som lärare att "snacka ner" eleverna i politiska diskussioner, om man vill. De saknar erfarenheterna och ofta argumenten som kommer av mer utbildning. det finns kunskaper som är mer användbara än andra när det gäller att påverka sin situation, och andras.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag kommer att tänka på en övning kring privelegie som vi gjorde på utbildningen. Vi fick ett antal maktpositioner i samhället - Etnicitet, sexualitet, kön, språk, pengar, familj, utbildning, kontaktnät, able/handikappad, och så vidare.

Vi diskuterade det här i grupp och kom fram till att tolka det som hur mycket makt man hade, hur mycket andra människor lyssnade på en, så att säga.

(Sidospår: "Språk" gav mig en tankeställare. Okej, så vi vet att invandrare har ett maktunderläge i vårt samhälle, och jag tror att språket är det allra viktigaste här, jämfört med hudfärg och födelseort. Möter man någon som talar klingande göteborgska är det svårt att betrakta denne som "invandrare", även om han har ett afrikanskt utseende.
Samma sätt med utbildningsnivå, man "märker" ju människors utbildningsnivå på det språk de använder, och behandlar dem därefter, inte för att de går omkring med sina högskolepoäng i bröstfickan.)

Kan privilegie vara socialt och kulturellt kapital?

Jag tror att enda skillnaden att man kallar dom annat, egentligen, är att kapital-forskningen utgår från vita normala män, medans genusteori, queerteori och intersektionalitet (privilegieforskning) utgår från... alla.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Brior said:
Intressant diskussion. Vad jag förstått så var Marx teorier om klass och kapital en rent ekonomisk historia som säger att en parasitär överklass tar överflödet från de som producerar och att denna klyfta ökar tills arbetarklassen fått nog och tar tillbaka ägandet av det kapital de producerar genom en revolution.

Jag ser ett problem i att föra in Bourdieus kulturella kapital i sammanhanget genom att det kulturella kapitalet inte är universellt utan kopplat till ett specifikt fält (enligt B's terminologi). Den som har högt kulturellt kapital besitter sas rätt nyckel till fältet och får hög status i detta.

Men en Marxistisk revolution borde ju kasta omkull bourgeoisiens kulturella fält och därmed göra befintligt kulturkapital värdelöst. Ligger det inte en risk i att höja arbetarklassens kulturella kapital genom att man då sanktionerar de etablerade fälten, dvs bourgeoisiens grunder? Snarare borde nya kulturella fält skapas. Jag tycker ofta att det slår en hur värdekonservativa kulturella fält är, sannolikt för att det ligger i de tongivandes intresse att bevara dem och därmed sin ställning - dvs. här släpper vi inte in katter bland hermelinerna.
För mig personligen löses frågan enkelt genom att jag förkastar Marx och hans historiematerialism nästan fullständigt; jag tycker inte att Marx, som trots allt formades av sin samtid och redan under sin levnad observerade att Manifestet blivit föråldrat, ska ses som någon absolut ledstjärna vad gäller framtidens socialism.

Det är skillnad mellan att vara marxist och att vara socialist. Själv pendlar jag mellan anarkism och demokratisk socialism. Jag tycker inte alls att det finns ett egenvärde i att ikullkasta eller eliminera borgarklassens kulturella fält.

Däremot kan man och bör man givetvis genomföra kulturfältsblandning; fälten är ju inga absoluta storheter utan kan påverkas och förändras genom kontakten med andra fält (på samma sätt som människan utvecklas i kontakten med andra människor; makropsykologi kanske man kan snacka om?) Jag ser helst att klasskampen förs på det memetiska slagfältet snarare än det fysiska; jag saknar tron på revolutionen. Jag föredrar evolutionen.
 
Joined
14 Feb 2009
Messages
69
Mycket intressant trådstart!

Lustigt i sammanhanget är att den arbetarrörelse som utgick från det gamla arbetarklassbegreppet var långt mer medveten om att begreppet i fråga inte bara handlade om ägande av produktionsmedlen. Det var så bildningsförbunden startade, som ett sätt att ge människor kunskap och därmed påverkansmöjligheter.

För ett sekel sedan hade arbetarrörelsen till och med kurser i hur man dukar ett bord, om vett och etikett, och var långt mer medvetna än i dag om vilka signaler kläder och beteenden sänder ut, och vad det betyder för möjligheten att påverka samhällsutvecklingen.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Android IV said:
Så, över detta vill jag sätta vissa "objektiva" moraliska riktvärden, som faktiskt är viktigare i ett samhälle i stort än den individuella lyckan. T.ex. kunskap, möjligheten att tillgodogöra sig kunskap. Så "fria" valmöjligheter som möjlig. Förmågan att kritisk granska fakta och fatta beslut. Förmågan att tänka i större sammanhang än den personliga välfärden.

Själv ser jag inte ens till individen; jag vill ha en mänsklighet som är mer... mänsklig. Och som utvecklas, tänker bättre.

Eller ja, det är bra om alla individer ges liknande möjligheter, för då kan vi samarbeta bättre. Ju fler som kan tänka kritiskt, desto längre kan vi nå.

Såhär tänker jag:

Utveckling är bra. Med utveckling kan vi lära oss leva ickedestruktivt på vår planet utan att för den sakens skull ge upp vår teknologi (den teknokratiska utopin).

Samarbete och kommunikation på lika villkor främjar utveckling.

Maktojämlikheter mellan människor hindrar kommunikation. Om mänskligheten är en hjärna, så funkar kopplingen mellan neuroner med olika mycket makt hemskt dåligt. Vårt gemensamma tänkande blir lidande, vår utveckling som art retarderas.


//krank, också flummig
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Brior said:
Är förresten klassbegreppet byggt på ägande så inaktuellt? Jag hörde nyss att 1% av USAs befolkning äger 60% av resurserna. Man talar om en superklass etc. Och Marx gamla tal om arbetarklassens alienation och religion som opium för folket känns skrämmande aktuellt om man tänker TV-underhållning istället för religion.
Det är givetvis inte helt inaktuellt; jag vill som sagt ifrågasätta dess ensamma status som vattendelare, inte eliminera faktorn fullständigt.

1% av USA's befolkning äger 60% av resurserna, och det är dåligt, men frågan är om det inte finns fler saker än ägandet av resurserna som skiljer människor åt på ett överlag destruktivt sätt... Dvs, klasskillnader. Utbildad medelklass har ju mycket större möjligheter att vara med och konstruktivt påverka samhället och föra fram sina åsikter än någon ur USA's enorma trasproletariat.
 
Joined
14 Feb 2009
Messages
69
krank said:
Jag tycker inte alls att det finns ett egenvärde i att ikullkasta eller eliminera borgarklassens kulturella fält.
Så resonerade också den tidiga arbetarrörelsen. Man strävade mer efter att erövra den kultur som var förbehållen borgarklassen och överklassen. Detta gjorde man dels genom bildningsverksamhet och dels genom att i mångt och mycket efterlikna de borgerliga idealen. Se bara på klädseln på deltagarna i arbetardemonstrationer runt år 1900.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Tridentinus said:
Lustigt i sammanhanget är att den arbetarrörelse som utgick från det gamla arbetarklassbegreppet var långt mer medveten om att begreppet i fråga inte bara handlade om ägande av produktionsmedlen. Det var så bildningsförbunden startade, som ett sätt att ge människor kunskap och därmed påverkansmöjligheter.

För ett sekel sedan hade arbetarrörelsen till och med kurser i hur man dukar ett bord, om vett och etikett, och var långt mer medvetna än i dag om vilka signaler kläder och beteenden sänder ut, och vad det betyder för möjligheten att påverka samhällsutvecklingen.
Absolut! Det är något som fascinerar mig oerhört när jag läser om den gamla arbetarrörelsen; ja, om folkrörelserna i stort. De förstod, att om arbetarklassen skulle kunna kasta av sig något ok så måste den lära sig "walk the walk", så att säga. Jag tycker det är awesome och en insikt som är väl värd att prata om idag. Behöver vi en ny folkbildningsrörelse? Hur gör vi en sån?


Som lärare ser jag hur skrämmande okunniga många förstagångsröstare är vad gäller hur det politiska systemet fungerar. Jag vet att många elever går ut skolan utan att egentligen ha fått i sig, i någon för dem begriplig form, hur man beter sig på en arbetsintervju, hur man går med i ett parti och vad man gör där, hur ett lönesamtal går till, hur fackförbund är organiserade, hur man har gott bordsskick i finare sällskap... listan är lång, alldeles för lång. Jag är så jävla FÖR att man skapar ett livskunskapsämne.
 
Joined
14 Feb 2009
Messages
69
Frågan är bara om de som är i behov av sådan livskunskap är de som kommer att tillgodogöra sig ämnesinnehållet. Det vet man ju själv att sådant man varit intresserad av, och som sedan blir en del av en kursplan, plötsligt känns långt mindre intressant. :gremsmile:

Dessutom finns ju i dagens samhälle en enorm motvilja mot att förklara något för normgivande, om det än rör något så självklart som att människors reaktioner bli olika beroende på hur man klär sig. Att göra som den unga arbetarrörelsen och anamma borgerlighetens kultur som ett slags norm vore helt enkelt en omöjlighet idag. Se till exempel på hur massmedia (även SVT) numera nästan uteslutande producerar sådant som definitivt inte är vare sig folkbildande eller "finkulturellt".

Tyvärr tror jag att en alltmer utbredd alienation - och den har definitivt inte bara drabbat arbetarklassen - har lett till ett samhälle där lycka stavas pengar. Och har man bara pengar så är man generellt sett nöjd. Värderingar som kulturell bildning och kunskap om hur samhällsmaskineriet fungerar har mer och mer blivit sådant som bara omhuldas av äldre generationer, och finns inte värderingarna, finns inte heller incitamenten för att tillgodogöra sig sådan livskunskap.
 
Top