Quadrante
Grisbonde
Krilleskrev en sak som påmnde mig om tankar jag gått i förut, gällande att visualisera spelandet. Det finns moment och stunder under spel som lätt går en förbi, just för att de utspelar sig inom spelaren och inte kommuniceras till de övriga spelande. Men jag ska citera honom istället för att försöka skriva om det. Just för att det var exakt detta som jag syftat på tidigare i ett antal olika inlägg med lite olika yttre fokus. men de har kretsat kring tanken. Men nu, över till citatet från inlägget i den andra tråden.
Har ni egna erfarenheter av hur det här "osynligs spelet" har delats av alla i gruppen och hur gick det till?
Hur kan man tänkas hjälpa till att lyfta fram det?
Spelhjälpmedel, flaggor, tärningar, kort, pluppar&pinnar, färger... ?
Är det ens önskvärt att lyfta fram?
(mina markeringar)Ett exempel på när regler definitivt hjälper inlevelsen var en duell i Usagi Yojimbo RPG (det gamla, det med taktikkort). Det var en hedersduell mellan två rollpersoner som genom förräderi under äventyrets gång kom att bli dödsfiender.
.
Den ene rollpersonen var skadad och den andre bad honom att ge upp. Han vägrade. "Är heder så viktigt?" frågade den andre och valde sitt taktikkort. "Finns det något annat att leva för?" svarade den skadade och valde sitt taktikkort. Sen stirrade spelarna på varandra och den andre bytte taktikkort.
.
Genom det här valet av taktikkort så kommuniceras en hel del till oss: vad vi ser är inte två tjockisar i en soffa som kryssar skaderutor, väljer kort och en av dem sedan byter kort. Vad vi ser är två samurajer på ett fält, en blodig och sårad, och en av dem byter ställning inför det slutliga hugget. Kortbytet, en regelmässig procedur, kommunicerar en attitydförändring hos rollpersonen, och den blir en del av inlevelsen hos de närvarande spelarna.
.
Jag har svårt att tänka mig något sådant skulle kunna kommuniceras med vanligt språk så effektivt. Man får säkert fram händelseskede med ord, men det tar längre tid, och i vilket fall som helst så var ställningsbytet en ordlös handling. Det bara hände, och jag är faktiskt rädd att en verbal beskrivning hade sabbat inlevelsen i en ordlös scen.
.
Risken finns till och med att om spelaren inte hade haft reglerna som kommunikationsverktyg så hade bilden av hans attitydförändring och ställningsbyte enbart stannat inne i hans hjärna. Vi andra, inklusive den andra spelaren i duellen, hade aldrig lagt märke till det. Men det var den lilla grejen som lyfte scenen och inlevelsen hos oss andra och den fördes fram av ett regelmässigt kortbyte.
.
- Krille
Har ni egna erfarenheter av hur det här "osynligs spelet" har delats av alla i gruppen och hur gick det till?
Hur kan man tänkas hjälpa till att lyfta fram det?
Spelhjälpmedel, flaggor, tärningar, kort, pluppar&pinnar, färger... ?
Är det ens önskvärt att lyfta fram?