Nekromanti Det postmoderna rollspelet

Targon

Hero
Det har under något år nu i min omedelbara vänkrets pratats en hel del om rollspel utifrån en postmodern approach. Månne kan en vidareutveckling av rollspelshobbyn utifrån en sådan teoretisk utgångspunkt vara lämplig när man tänker på att hobbyn efter att ha funnits i snart trettio år kanske börjar fastna i outtalade men likväl invanda konventioner som mer eller mindre styr hur ett rollspel egentligen ska vara uppbyggt. Dock är vi i kamratkretsen fortfarande oense om vad som egentligen menas med postmodernt rollspel. För stunden kan jag komma på åtminstone tre olika sätt varpå detta skulle kunna få uttryck i.

1. Den enklaste tolkningen är att det inte föreligger någon objektiv sanning i världen. Vad som är fram, bak, upp och ned är helt upp till den individuelle spelaren. Sanningen om rollspelsvärlden är med andra ord något som konstrueras i spelarens hjärna medan spelledarens roll är att presentera materialet för själva tolkningarna. Exempelvis är det upp till spelaren huruvida guden Daak är ond eller god eller om det är bättre att vörda någon annan gudom.

2. Rollspelsvärlden präglas av lekfullhet, ironi, oregelbundenhet och stilblandning. Fantasyelement kan med andra ord blandas friskt med element mer eller mindre direkt hämtade från sf eller skräckrollis. Spelandet blir en ironisk lek i ett fält av oändliga möjligheter och där saker och ting kombineras på basis av fria associationer. Spelledarens uppgift är utifrån denna model helt enkelt att vara lekledare.

3. Spelaren står inför uppgiften att finna en av flera möjliga trådar i den härva av oändliga möjligheter som själva rollspelsvärlden utgörs av. Spelaren respekterar den givna sanningen i varje enskild lokal situation men är ändå fri att därifrån finna vägen till alternativa sanningar. Spelaren blir i detta tredje fall en upptäcksresande som verkligen konkret successivt upptäcker världen och dess inneboende komplexitet. Spelarens uppgift är att upptäcka det radikalt annorlunda och foga dessa upptäcker av detta annorlunda till de erfarenheter som rollpersonen utgörs av. På detta sätt blir rollpersonen stegvis lika komlex som världen såsom ett mikrokosmos i ett makrokosmos. Spelledaren i detta tredje fall blir helt enkelt att presentera världen såsom den föreligger, medan initiativet odelat ligger hos spelaren.

Nja, det här är egentligen bara början. Likväl, finns det månne fler möjligheter? Kommentarer? Synpunkter?

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag vet inte om jag uppfattat det hela rätt men inget av det där är annorlnda nog för att vara nya former av rollspelande.

1. Att sanningen är objektiv är ett fenomen som konstaterats redan tidigt i spel som D&D där livsåskådningarna till exempel är objektiva. Två goda länder kan kriga med varandra, inte lär de tycka motståndarna är goda då?

2. Blandrollspel finns det en hel massa av och det behövs nara en glömsk SL för att det ska bli oregelbundet.

3. Det där är vad jag kallar friform som den först diskuterades. Det vill säga inga episodiska äventyr utan bara en enda lång kampanj där spelarna gör vad de vill.

Dilandau

Myrmidon
Postmodernismen är död, vet du inte det? ;)

Hur som hellst är det lite fegt att bara våga sträver efter en postmodernistisk rollspelsvärld. En sådan är rätt ointressant i sig själv och, är jag övertygad om, har redan skapats åtskilliga gånger.

Det vore mer intressant med ett postmodernistisk _rollspel_. Ett spel som upphäver alla distinktioner mellan grundegenskaper, färdigheter, etc. Som luckrar upp gränserna mellan olika regler, kanske förnekar att det existerar en skillnad mellan reglerna, spelvärlden och spelarna. Om regler och värld bara existerar inne i spelarnas huvuden, är då inte regler och värld indentiska med spelarna? Spelaren är världen, världen är reglerna, reglerna är spelaren.

Ett postmodernistiskt rollspel skulle upphäva distinktionen mellan spelare och spelledare; skulle hävda att det inte är någon skillnad ens mellan olika spelare. Skilnaderna existerar bara i våra huvuden och har ingen som hellst grund i den empiriska världen.

Targon

Hero
Förklaringar

1. Att sanningen är objektiv är ett fenomen som konstaterats redan tidigt i spel som D&D där livsåskådningarna till exempel är objektiva. Två goda länder kan kriga med varandra, inte lär de tycka motståndarna är goda då?

Det första alternativet var bara en redogörelse för en tolkning som jag medger inte är speciellt bra och särskiljande från vad som faktiskt finns. Exempelvis är Eon ett rollspel som skyltar med att sanningen är upp till var och en utan att för den skull göra anspråk på att vara ett postmodernt rollspel. Kort och gott för grundläggande för att vara intressant. Men jag tog med alternativet ändå för själva redovisningens skull.

2. Blandrollspel finns det en hel massa av och det behövs nara en glömsk SL för att det ska bli oregelbundet.

Det andra alternativet är visserligen en kul idé, men inte heller den är något jag själv tänker mig i första hand. Att avsiktligt och utan besvär under en och samma spelsession flytta sig mellan SW, DoD och CoC skulle kanske vara roande, men knappast intressant rent rollspelsteoretiskt.

3. Det där är vad jag kallar friform som den först diskuterades. Det vill säga inga episodiska äventyr utan bara en enda lång kampanj där spelarna gör vad de vill.

Det tredje alternativet är det som jag sympatiserar med mest. Dock håller jag verkligen inte med dig om att det är det samma som friform. Exempelvis motsätter användningen av denna tredje form av rollspel inte användandet av tärningar och inte heller att spelledaren presenterar episodiska äventyr. Saken är den att äventyren bland annat blir mer komplexa i det att de vävs samman med en övergripande världsbeskrivning. Äventyren behöver dessutom inte av nödvändighet följa med spelarna, utan spelarna kan fritt pendla mellan olika äventyr på samma sätt som han/hon kan pendla mellan olika geografiska platser och kulturer. En slags "oändlig historia" om man så vill. Och det har ingenting med friform att göra.

Targon

Hero
Skeptisk

Postmodernismen är död, vet du inte det? :gremwink:

Jo, jag har hört det några gånger. Men ingen har förklarat mig hur, varför och på vilket sätt. Den kommentaren är alltså ingenting man kan ta på allvar.

Ok, jag känner på mig i ditt fortsatta resonemang att du i första hand diskuterar utifrån de gamla vanliga schablonbilderna av vad postmodernism egentligen är. Det är mycket skitsnack i omlopp, inte minst därför att det egentligen saknas en ordentlig definition av postmodernism. Symtomatiskt är det ju så att de flesta av de lärda herrar som andra betraktar som postmodernister sällan själv medger en sådan kategorisering.

Själv har jag tagit fasta på det element inom den s.k. postmodernismen som man skulle kunna betrakta som en grundläggande respekt för de enskilda lokala kontexterna mot bakgrund av ett potentiellt oändligt nätverk av olika kontexter som läsaren/spelaren fritt kan röra sig mellan. Det är denna idé som jag själv försöker anpassa till rollishobbyn och som motsvarar vad jag i första inlägget redovisade som det tredje alternativet. Och det handlar inte om blott friform utan ett preliminärt försök till en teoretisk övervägning av spelarnas möjligheter i en komplex rollspelsvärld.

Weatherman

Hero
Re: Skeptisk

Du menar alltså att en oerhört komplex värld möjliggjör postmodernistiskt rollspel? Varför det? Varför ens kalla det postmodernistiskt rollspel?

weatherman

Targon

Hero

Varför ens kalla det postmodernistiskt rollspel?

Nä, det kanske man inte behöver göra egentligen. Man nog kallade vad som helst, bara inte friform. Dessutom bör man nog vara klar över vad komplexiteten egentligen innebär. Komplexitet i "postmodern anda" innebär för mig ett potentiellt oändligt nätverk av alternativa möjligheter. Rollspelsvärlden är inte svart och vit och äventyren följer inte linjära mönster. Det är det som är komplexiteten, nämligen möjligheterna till att fritt flytta sig från en viss given konkret punkt till en helt annan. James Joyces Finnegans Wake är ett utmärkt exempel på hur jag tänker mig det (och Joyce själv var ju knappast postmodernist), men det kommer väl dröja innan den boken kommer ut som rollspelsmodul. Typ aldrig, kan jag tänka.

Weatherman

Hero

"ett potentiellt oändligt nätverk av alternativa möjligheter"

Jag vet inte hur det är med dig men det är just denna rad som sammanfattar min syn på bra rollspel...

weatherman

Targon

Hero
Frågan är...

...om det har gjort något inom rollspelshobbyn som åtminstone påminner om denna vision.

Krille

Super Moderator
Re: Frågan är...

"...om det har gjort något inom rollspelshobbyn som åtminstone påminner om denna vision."

Det är i alla fall målet för min egen del: att skapa en bakgrund som innehåller ett väldigt stort antal möjligheter. Personligen tycker jag att det gick utmärkt i Skymningshem, Västmark och Evangelium.

Targon

Hero

Nja, för mig handlar det nog egentligen mer om hur själva världen och äventyret presenteras, detta i kombination med spelarnas fria initiativ. En rollspelsvärld som är komplex på ett sätt som erbjuder ett så stort spelrum som möjligt för såväl sl som spelare är ju alltid att föredra. Men sedan handlar det nog framför allt om hur saker och ting sker under själva spelmötet. Hur presenterar sl sitt material? Utnyttjar spelarna sin frihet till initiativ? Den bästa metaforen för att förklara min vision är att se spelmötet som en vandring i en nätformad labyrint där vägarna ständigt korsas och där länkarna mellan olika vägar är legio, en vandring som företas av både sl och spelarna. I detta fall handlar det kort och gott om på vilket sätt sl och spelarna förmår utnyttja det givna materialet på bästa sätt. Jag är övertygad om att både Skymningshem, Västmark och Evangelium med fördel skulle kunna användas på detta sätt.

Problemet är nog bara att vad som krävs för att förverkliga denna rollismetod är nog en ultraduktig sl och riktigt vana spelare. Åtminstone misstänker jag det, men jag kan ju ha fel.

dream

Hero

Precis som du säger så tror jag att det du kallar postmodernistiskt rollspelande mer har med gruppen än med spelet att göra.
Jag tror också att de flesta exempel på det du är ute efter finns i friform, men att det måste vara friform är förstås verkligen inte sant.

Postmodernismen handlar ju också om upplösandet av tids-rumsperspektiv. Detta skulle kunna skapa en intressant version av det postmodernistiska rollspelet. Tänk Eternal Champion med dess många världar, tider och kulturer... Att spela utan givna tidslinjer är något jag länge planerat göra, men nu tänker jag att jag borde implementera detta vad gäller rummet också.
Jag lurar nämligen på en kampanj till Eon angående just detta... ;)

Som det sägs vid ett flertal tillfällen i Corum, "I den här drömmen..."

/F

Targon

Hero
Kul!

Tänk Eternal Champion med dess många världar, tider och kulturer... Att spela utan givna tidslinjer är något jag länge planerat göra, men nu tänker jag att jag borde implementera detta vad gäller rummet också. Jag lurar nämligen på en kampanj till Eon angående just detta... :gremwink:

Låter väldigt spännande, inte minst vad det gäller Eon-kampanjen. Jag får verkligen önska lycka till med det projektet. Så småningom skulle du väl kunna skriva en rad om hur det gick och vad spelarna tyckte.

Dilandau

Myrmidon

Jo, jag har hört det några gånger. Men ingen har förklarat mig hur, varför och på vilket sätt. Den kommentaren är alltså ingenting man kan ta på allvar.

Därav den leende gubben, ";)".

För egen del betraktar jag postmodernismen mer som ett mediefenomen än något annat. Käns mer givande att tala om poststrukturalism i vilket fall.

Det är mycket skitsnack i omlopp, inte minst därför att det egentligen saknas en ordentlig definition av postmodernism.

Av förklarliga skäl. En ordentlig definition av postmodernism medför att postmodernismen inte längre är postmodernism. Och likväl vore det otänkbart för en postmodernism att erkänna att han är postmodernism. Det ingår liksom i spelet.

I övrigt käns det som du är ute och nosar efter något liknande det Kristeva lanserade som intertextualitet, vilket förmodligen går att applicera lika lite på rollspel som det går inom andra områden.

"Postmodernismen" är ju trots allt ett tankeexperiment, och som alla sådana försvinner lite poängen med det när man omsätter det i praktiken.

Dilandau

Myrmidon

Targon, rollspelvärldar där allt inte är svart och vitt är ingen nyhet på något sätt. Äventyr där spelarna inte följer linjära mönster likaså. De existerar redan, och innehåller potentiellt oändliga nätverk av alternativa möjligheter.

För övrigt innehåller i princip alla rollspelvärldar _potentiellt_ oändliga nätverk av _alternativa_ möjligheter. Uttrycket är så vagt att det nästan inte har någon innebörd.

Annars anser jag att rollspel är roligast när man inte blandar in krystat teoretiserande.

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Förklaringar

Du missförstod mig på punkt tre. Friform som det diskuterades när termen först dök upp i rollspelen är inte det samma som vad som kallas friform idag. Då handlade det som jag skrev om att spela en enda stor kampanjvärld (isf enskilda äventyr), inte om att spela utan tärningar och regler.

När jag läser ditt förtydligande blir det dock än mer likt vanligt rollspelande eftersom inget äventyr brukar undgå att inte utöka världsbilden på något sätt. Det där med att pendla mellan äventyr, menar du att man i princip kör flera äventyr samtidigt, dvs att man inte kör ett i taget? Det är ovanligt men inget helt nytt. Menar du att man helt bryter mellan varje äventyr, säg går från att ena sekunden spela ett SW äventyr och andra ett D&D-äventyr. Då är det nytt för mig iaf.

Targon

Hero

För egen del betraktar jag postmodernismen mer som ett mediefenomen än något annat. Käns mer givande att tala om poststrukturalism i vilket fall.

Instämmer till fullo!

I övrigt käns det som du är ute och nosar efter något liknande det Kristeva lanserade som intertextualitet, vilket förmodligen går att applicera lika lite på rollspel som det går inom andra områden.

Nja, det är inte bara Julie Kristeva som laborerar med intertextualitet. Jag själv har hämtat det mesta av mitt eget poststrukturalistiska gods från min personlige husgud Umberto Eco som i hög grad vidareutvecklar den reflektionen utifrån sina semiotiska redskap. Man kan läsa lite om det där i en artikel som jag skrev i Svensk Teologisk Kvartalskrift 76 (2000), s. 136-144.

Jag är övertygad om att det går att tillämpa även på rollspelshobbyn.

"Postmodernismen" är ju trots allt ett tankeexperiment, och som alla sådana försvinner lite poängen med det när man omsätter det i praktiken.

Nja, om man nu ska tala om någon poäng med den s.k. postmodernismen så är det väl att ge en impuls till att verkligen våga börja experimentera med materialet med en ironisk respekt. Fast vem vet?

Targon

Hero

För övrigt innehåller i princip alla rollspelvärldar _potentiellt_ oändliga nätverk av _alternativa_ möjligheter. Uttrycket är så vagt att det nästan inte har någon innebörd.

Det är högst möjligt att alla världar erbjuder oändliga möjligheter. Men efter att under diskussionens lopp tvingats precisera tankegången så anser jag det nog vara intressantast hur dessa oändliga möjligheter kommer till uttryck under själva den konkreta spelsessionerna och i samspelet mellan sl och spelare. Där tror jag att det finns jordmån för kreativ och nytänkande rollis.

Annars anser jag att rollspel är roligast när man inte blandar in krystat teoretiserande.

Äh, va fan! Det är ju det roligaste som finns! /images/icons/wink.gif

Targon

Hero
Re: Förklaringar

Sanningen att säga så börjar jag själv bli lite konfunderad över vad som egentligen är nytt och vad som inte är nytt. Det är kanske i slutändan inte är det som är poängen utan att hitta ett sätt att spela som man själv tycker är ballt. Ingenting märkvärdigt alls, alltså. Men faktum är att mycket av mitt resonerande i hög grad bygger på mina erfarenheter från att lira vanliga moduläventyr som ofta kan vara fruktansvärt linjära. Det är det jag vill komma ifrån och försöka hitta lösningar som erbjuder fler vägar för en spelare än vad en äventyrsförfattare någonsin kan komma på. För är det inte så att det ofta finns en risk att ett äventyr sätts i sank så fort rollpersonerna bestämmer sig att göra något som radikalt skiljer sig från sl:s intentioner? Jag vill på något vis hitta ett sätt där sådana situationer inte behöver uppkomma, utan där spelarna fritt kan röra sig från äventyr till äventyr och ändå till slut "finna skatten" eller vad som nu är målet. Hur det rent konkret ska gå har jag plötsligt blivit jäkligt osäker på. Men det är möjligt att det går att göra på något sätt.