Noppe, alltid spelat det korrekt. Still sucks.Vitulv said:You just have to read the fucking rules."
Noppe, alltid spelat det korrekt. Still sucks.Vitulv said:You just have to read the fucking rules."
Samma här. Dock tycker jag att det finns värre spel än monopol (vilket är rätt otroligt, att folk fortfarande gör så usla spel).xyas said:Noppe, alltid spelat det korrekt. Still sucks.Vitulv said:You just have to read the fucking rules."
"Except that it isn't crap. Actually. You just have to play it the way it was designed to be played.Ond bråd död said:Samma här. Dock tycker jag att det finns värre spel än monopol (vilket är rätt otroligt, att folk fortfarande gör så usla spel).xyas said:Noppe, alltid spelat det korrekt. Still sucks.Vitulv said:You just have to read the fucking rules."
Ja, det och att det är extremt slumpmässigt vem som faktiskt vinner.Anchorman said:Grejen med monopol är att man förstår väldigt tidigt vem som ska vinna. Sen spederar man typ 1,5 timme med att se den personen vinna
Nej. En match tar, när vi spelar, 20 min max. Spela lite effektivt så är det helt ok som underhållning!Anchorman said:Grejen med monopol är att man förstår väldigt tidigt vem som ska vinna. Sen spederar man typ 1,5 timme med att se den personen vinna
"Each time a player's token lands on or passes over GO, whether by throwing the dice or drawing a card, the Banker pays that player a $200 salary."Max Raven said:(För övrigt får man inte pengar när man passerar Gå)
Grejen är att det är knäckt. Det finns en strategi som är matematiskt bevisad bäst.Vitulv said:Det finns en intressant bloggpost om Monopol, som i princip går ut på att folk hatar spelet på grund av att de inte spelar enligt reglerna. Den är ganska intressant, framförallt eftersom den går in på varför vi väljer att spela fel: The Campaign For Real MonopolyMax Raven said:Värst med Monopol är nog, tycker jag själv iaf, att det känns som att det har delar till ett spel som kunde varit riktigt bra om de bara tänkt till lite...Troberg said:Monopol. Oh my god vad det är trasigt!
(För övrigt får man inte pengar när man passerar Gå)
"Except that it isn't crap. Actually. You just have to play it the way it was designed to be played.
You just have to read the fucking rules."
Lägger det i en brasa, klär av sig naken och dansar runt den medan man utstöter gutturala läten av lycka?Recca said:Hur gör man Monopol roligt?
Jag tror att han menar att de har husreglat det till att man inte får pengar vid GÅ. Vilket jag inte riktigt förstår, för då blir ju placeringen ännu mer cementerad.Jarl said:"Each time a player's token lands on or passes over GO, whether by throwing the dice or drawing a card, the Banker pays that player a $200 salary."Max Raven said:(För övrigt får man inte pengar när man passerar Gå)
Så jo?
Om mitt förra exempel inte räknas som ett brädspel så slår jag ett slag för Risk.Möller said:Utöver Monopol så är ju Risk något av en slagpåse i frågan, men av någon anledning har det inte dykt upp så mycket i tråden.
Jag kan inte svära på att jag tycker Risk är världens genom tiderna sämsta brädspel, men det är riktigt riktigt dåligt.
Alldeles för stor slump i början (har man lite tur kan man ju typ få 70% av en kontinent direkt). Isolering och eliminering av spelare. Väldigt långt speltid givet det magra händelseförloppet.
Japp, har det (loppisköp). Det är verkligen en parodi på sig själv. Kan möjligen vara kul i kombination med kopiösa mängder alkohol, men jag tror inte det.krank said:Gränsen mellan brädspel och sällskapsspel tycker jag inte är sådär knivskarp, så jag för fram det här:
"Kampen mellan kvinna och man", alltså.
Det lyckas nämligen med konststycket att vara oerhört sexistiskt på ett väldigt oironiskt sätt, samtidigt som det har helt värdelös regelmekanik. Det är extremt mycket slump, det går inte att ha någon strategi alls. Det går inte ens att se vem som är på väg att vinna, ingenting. När vi spelade blev det mer "inget händer, inget händer, oj nu vann nån".
Och ja, det är ett frågespel som är så dumt att klockorna stannar. Det finns mans- och kvinnofrågor, där mansfrågorna gäller bilar och sport och tjejefrågorna smink, såpor och kläder. Och "sköta-hushållet-frågor".
Bluääääää.