Erik Brickman
Veteran
Jag tycker att BRP-systemet är det absolut bästa av alla spelsystem. Men dom som finns i dagens läge är liksom tunt som "skelett" jämfört med vad jag har tänkt med mitt eget som också är BRP-baserat. Detta mitt egna rollspel, som heter EBROS, har jag pulat med sen 1985, alltså c:a 15 år!
Jag skulle vilja införa lite mer hjältebetonade ingredienser
i EBROS, jämfört med vad som finns i t.ex. RuneQuest, Elric!
(även om det är ganska hjältebetonat med stort H) och Pendragon, etc.
Det borde nämligen finnas nånting som jag vill ska vara en typ av "presence-attack" ungefär som i Rolemaster (ett av mig annars hatat spel). Alltså, en hjälte (mainstream PC), som efter ett tags äventyrande har lyckats komma en bit på karriären, ska ha som i Pendragon, en typ av Glory. Men det som jag menar är att det verkligen ska PÅVERKA omgivningen, npc:s ska alltså i stort sett "träffas" av en hjältes närvaro. Och om det är en berömd npc i närheten ska också detta verkligen påverka huvudkaraktärerna. Och jag menar inte att hjältar bara ska få denna "fame" från att slakta monster och samla skatter utan mest från riktigt rollspel!
Eller vad tycker ni?
Signing off. D.
Jag skulle vilja införa lite mer hjältebetonade ingredienser
i EBROS, jämfört med vad som finns i t.ex. RuneQuest, Elric!
(även om det är ganska hjältebetonat med stort H) och Pendragon, etc.
Det borde nämligen finnas nånting som jag vill ska vara en typ av "presence-attack" ungefär som i Rolemaster (ett av mig annars hatat spel). Alltså, en hjälte (mainstream PC), som efter ett tags äventyrande har lyckats komma en bit på karriären, ska ha som i Pendragon, en typ av Glory. Men det som jag menar är att det verkligen ska PÅVERKA omgivningen, npc:s ska alltså i stort sett "träffas" av en hjältes närvaro. Och om det är en berömd npc i närheten ska också detta verkligen påverka huvudkaraktärerna. Och jag menar inte att hjältar bara ska få denna "fame" från att slakta monster och samla skatter utan mest från riktigt rollspel!
Eller vad tycker ni?
Signing off. D.