Nekromanti Det ska vara riktiga hjältar!

Erik Brickman

Veteran
Jag tycker att BRP-systemet är det absolut bästa av alla spelsystem. Men dom som finns i dagens läge är liksom tunt som "skelett" jämfört med vad jag har tänkt med mitt eget som också är BRP-baserat. Detta mitt egna rollspel, som heter EBROS, har jag pulat med sen 1985, alltså c:a 15 år!
Jag skulle vilja införa lite mer hjältebetonade ingredienser
i EBROS, jämfört med vad som finns i t.ex. RuneQuest, Elric!
(även om det är ganska hjältebetonat med stort H) och Pendragon, etc.
Det borde nämligen finnas nånting som jag vill ska vara en typ av "presence-attack" ungefär som i Rolemaster (ett av mig annars hatat spel). Alltså, en hjälte (mainstream PC), som efter ett tags äventyrande har lyckats komma en bit på karriären, ska ha som i Pendragon, en typ av Glory. Men det som jag menar är att det verkligen ska PÅVERKA omgivningen, npc:s ska alltså i stort sett "träffas" av en hjältes närvaro. Och om det är en berömd npc i närheten ska också detta verkligen påverka huvudkaraktärerna. Och jag menar inte att hjältar bara ska få denna "fame" från att slakta monster och samla skatter utan mest från riktigt rollspel!
Eller vad tycker ni?

Signing off. D.

Warduke

Warrior
"Och jag menar inte att hjältar bara ska få denna "fame" från att slakta monster och samla skatter utan mest från riktigt rollspel!"

Hmnja. Om det nu ska vara en hjälte aura borde man väl få den av att göra hjältemodiga saker, sånt som gör en berömd. Det är sällan själva rollspelandet som gör detta utan snarare rollpersonens heroiska insatser, vilka de än nu må vara.

Daniel Schenström

Erik Brickman

Veteran
Jodå visst kan kvantiteten av "fame" avgöras av karaktärens handlingar, men kvaliteten om man kallar den så, ska avgöras av rollspel, tycker jag. Och då menar jag inte bara
hur man spelar sin karäktärs specifika personlighet, utan mest hur det passar in i själva sammanhanget, alltså hur PC:n "för sig". Gör man maximalt som spelare för att göra vad som krävs i en väldigt avgörande situation och helt enkelt utmärker sig på ett karäktärstypiskt sett, så ska det bli en belöning i form av "fame". Kolla om du kan på nyaste formen av BRP-spel som kommit ut i dessa dagar: Hero-
Wars av Greg Stafford, så vet du vad jag menar.

Signing off. D.