Nekromanti Det slarvas med bilderna i rollspel

Rickard

Urverk speldesign
Det här är en ny grej som jag har kommit på, där allting i en rollspelsbok ska kunna användas.

Något som jag har tänkt så mycket på att jag har blivit förbannad är alla bilder som finns i rollspel. Många anser att det ska finnas bilder mest för att lätta upp läsningen och som ögongodis, men jag tycker att det är en helt bortkastad resurs i så fall.

I Typografisk Handbok så står det att man alltid ska ha en bildtext till bilden för att förtydliga den. När jag ögnade igenom Coriolis så var många bilder mest ett "Jahopp". De må vara asläckra men de var totalt intetsägande, förutom när det kom bildtexter och man kunde få ett sammanhang. Först då började ett äventyrsfrö att så sig. Fast det är ju bara en scen som bilden då förmedlar, så det var inget djup man kunde bygga.

Något jag skulle vilja se är en bild som förmedlar något som reglerna stödjer. I figurspelet Svarta korpen så spelar man med figurer på ett bord. Material som ligger på bordet fungerar som terräng för figurerna. En av bilderna illustrerade några av figurerna som gick fram mot blått papper (vatten) och slog undersökande med sina vapen på det hårda pappret.

Har du någon gång sett en bild och tänkt "Fan, vad häftigt men jag kommer nog aldrig att använda det"? Vad beror det på? Är det för att du är knäpp eller att du inte har fått någon hjälp till att se vad bilden vill förmedla? Jag skulle vilja det senare. När det är en läcker bild över ett landskap (säg en rymdhamn), varför får man inte hjälp med att se vad det är i rymdhamnen som är typiskt för en rymdhamn? Man skulle kunna använda bilderna till att förmedla allmän stämning till varje spelmöte eller som en sammanfattning för världsförklaringen.

Jag har inte sett något sådant. Folk bara slänger in bilder i rollspel utan att tänka på att man faktiskt kan använda dem till något vettig. Jag blir förbannad.

/Han som efterlyser nytänkande

Andy

Vila i frid
Rollspel som bok är mycket speciell och saknar motstycke. Är ett rollspel en skönlitterärbok, en manual, en studielitteratur eller vad?

Jag tror att det krävs mer eftertanke på vad en rollspelsbok har för syfte. Kolla bara på din gamla historiabok från 8:an på högstadiet. Där finns det bildtexter, korta stycken med text och tydliga rubrik. Kanske inte så roligt men den tjänar sitt syfte.

Så, där kommer bilderna i. Jag håller med dig om att bilderna måste användas mer aktivt och inte endast finnas där för att göra texten luftig och lättläst. Sen kanske inte jag kräver bildtexter till allt. Trudvangböckerna, tycker jag, är duktiga på att använda settings-specifikabilder som förmedlar en massa saker utan att ha bildtext.

/Andy, som bara skulle skriva en liten kommentar

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag hör ju till skolan som definitivt inte anser att allt man ser i en grundbok ska gå att använda rakt av i äventyr - jag ser bilder framförallt som stämningsskaparverktyg - SL (som är den ende jag egentligen brukar tycka ska läsa boken) ska med hjälp av bilderna få en såpass stark känsla av världens stämning, färg och idé att han kan vidarebefordra dessa vidare till sina spelare. I Scriptura är mycket få bilder av saker som direkt finns i spelvärlden - det är mer "mood pieces", illustrativa kollage som ska skapa en ganska speciell skräckstämning som har starka religiösa, kaosmagiska och framförallt absurda element; mardrömslika bilder helt enkelt.

I Evolutionens Barn tänker jag helt annorlunda, där ska ju bilderna förmedla saker även till spelarna. Men EB är såpass ickerepresentativt för vad jag egentligen gillar och håller på med att jag nästan inte tänker räkna det.

Så; vad vill jag ha sagt?

Jo, att lättlästhet och luftighet inte är de enda två argumenten som inte har med direkt koppling till äventyr och konkret rollspelande. Man kan använda bilder som "mood pieces" också, och det är nog så jag föredrar dem.

Rickard

Urverk speldesign
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Först inskickad av: krank</div><div class="ubbcode-body">Jag hör ju till skolan som definitivt inte anser att allt man ser i en grundbok ska gå att använda rakt av i äventyr - jag ser bilder framförallt som stämningsskaparverktyg - SL (som är den ende jag egentligen brukar tycka ska läsa boken) ska med hjälp av bilderna få en såpass stark känsla av världens stämning, färg och idé att han kan vidarebefordra dessa vidare till sina spelare.

/.../

Jo, att lättlästhet och luftighet inte är de enda två argumenten som inte har med direkt koppling till äventyr och konkret rollspelande. Man kan använda bilder som "mood pieces" också, och det är nog så jag föredrar dem.</div></div>
Men du skriver ju själv att spelledaren ska förmedla stämningen till spelarna, så varför ska inte spelmakaren hjälpa till med detta? Det kan vara svårt att konvertera något visuellt till något verbalt. Det är en onödigt hög tröskel som spelledaren måste ta sig över.

/Han som tycker att det slarvas genom att mycket tas för givet

Eksem

Champion
Jag håller helt med. Det är ofta som jag får en jättebra känsla av en illustration, men inte alls vet hur jag ska förmedla den känslan till spelet. Jag blev enormt besviken på mig själv när jag skulle spelleda i Sharn (en stad i spelvärlden Eberron till D&D), som ju är jättehäftig rent visuellt, men vi kunde lika gärna ha spelat i Hommlet (standardbyarnas standardby) nästan. Där hade jag verkligen behövt hjälp från spelmaterialet.

krank

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Först inskickad av: Han</div><div class="ubbcode-body">
Men du skriver ju själv att spelledaren ska förmedla stämningen till spelarna, så varför ska inte spelmakaren hjälpa till med detta? Det kan vara svårt att konvertera något visuellt till något verbalt. Det är en onödigt hög tröskel som spelledaren måste ta sig över.</div></div>

Böcker vid spelbordet? Bah!

Jag kan acceptera om man hade lösa bilder på separata papper, men de flesta har inte tillgång till särdeles kvalitativa tryckmetoder.

Böcker har ingenting på mitt spelbordet att göra. Ingenting bra, i varje fall.

Däremot... har jag scannat in en hel del bilder från CoC-kampanjen Tatters of the King, bilder som ska kunna visas på min PSP eller liknande.

Rollspel är inte ett visuellt medium, och dylika tilltag tänker jag verkligen inte göra någon vana av.

Rickard

Urverk speldesign
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Först inskickad av: krank</div><div class="ubbcode-body"><div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Först inskickad av: Han</div><div class="ubbcode-body">Men du skriver ju själv att spelledaren ska förmedla stämningen till spelarna, så varför ska inte spelmakaren hjälpa till med detta? Det kan vara svårt att konvertera något visuellt till något verbalt. Det är en onödigt hög tröskel som spelledaren måste ta sig över.</div></div>

Böcker vid spelbordet? Bah!</div></div>
Du borde ta och byta glasögon igen. Var ger jag sken av att man ska ha böcker vid spelbordet? Om du inte har fattat, så ska man med hjälp av exempelvis beskrivningsorden som jag skriver om i ursprungsinlägget förmedla bilderna som finns i rollspelsböcker under sina speltillfällen. Då tycker jag bilderna tjänar ett syfte. "Se så häftigt det kan bli - såhär förmedlar du den känslan".

Det är roligt att du alltid inbillar att vara rebell när du hela tiden kämpar för hur man spelade rollspel på 90-talet. "System does matter" är det exempelvis precis likadant med. Du opponerar dig mot några som opponerar sig mot hur rollspel fungerar med att det funkar bra precis som det är. Men kul för dig då, men då riktar sig inte direkt min trådstart till dig.

/Han som inte fattar varför hans ens bemödar sig att svara

krank

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Först inskickad av: Han</div><div class="ubbcode-body">Du borde ta och byta glasögon igen. Var ger jag sken av att man ska ha böcker vid spelbordet?</div></div>

Ah, Jag fick intrycket av att man skulle visa bilderna för spelarna. Och då är det svårt att komma undan böckerna.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Först inskickad av: Han</div><div class="ubbcode-body">Men kul för dig då, men då riktar sig inte direkt min trådstart till dig.</div></div>

Trådstarter gör sällan det, men av någon anledning skriver jag i dem ändå. Kanske för att ha något att göra.

Nå, mitt ursprungsinlägg var mest menat att påpeka att jag tyckte att du var en smula orättvis och begränsad i ditt sätt att se på det sätt saker och ting görs nu, dvs din problemställning byggde på enligt mig lite snäva premisser. Ungefär som när *hrrm* folk snackar om "dyrka dörrar och banka gobbos" och liknande.

Om du är ute efter en konkret lösning på ett problem, så hjälper det - har jag hört - om man försöker definiera problemet ordentligt först.

Fast visst, om mina åsikter inte är välkomna i tråden ska jag givetvis sluta posta i den ungefär nu.

Wilmer

Hero
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Först inskickad av: krank</div><div class="ubbcode-body">Rollspel är inte ett visuellt medium, och dylika tilltag tänker jag verkligen inte göra någon vana av.</div></div>
Där håller jag inte alls med. Man skulle kunna argumentera att böcker är visuella medium eftersom de skapar bilder i huvudet på läsaren. Skillnaden med rollspel och böcker är att man delar rollspelet med flera andra och då kan en gemensam bild vara skitviktigt för att alla ska hålla samma stämning. Det behöver i och för sig inte vara bilder, men teman och utseenden alla är bekanta med är viktigt har jag märkt. Jag skulle spelleda ett detektivigt/pulpigt spel om folk som stred i skyttegrvar på asteroider, hade tommy guns i rymdsalonerna och rökte cigariller genom ätslangen i sina rymddräkter och en av spelarna gör en cyborg-läder-ninja som är ljusröd.

Mina beskrivningar har genom åren blivit mer och mer meta men spelarna verkar kunna navigera och interagera med omgivningarna mcyekt bättre nu än förr.

ro83rt

Swordsman
Jag är böjd att hålla med dig. Antingen så illustrerar bilder exakt det som står i texten, vilket är trist och onödigt, eller så är det svårt att sätta in bilderna i ett sammanhang. Även om jag inte tycker att det ska vara bildtexter till alla bilder borde man kunna göra dem mer informativa och funktionella.

Ett sätt är att t.ex. använda samma stil på alla illustrationer. Som de gjort i Coriolis. Till skillnad från dig tycker jag att de bilderna fyller en funktion och det är som grund för hur spelarna och SL uppfattar världen. Förutsättningen är förstås att alla har sett bilderna. Att SL ska kunna titta på en bild, verbalt beskriva den för spelarna och att de sedan ska få en liknande känsla och förståelse som SL tror jag är omöjligt. Poängen med en bild att du ska titta på den.

Genesis

Ni dés ni maître
Bilder i rollspel är onödigt fluff. Fan, rollspelsböcker är onödigt fluff. Jag erkänner villigt att jag trycker in en massa bilder i Oskrivna blad mest för att det skall finnas illustrationer i rollspelsböcker. Men så är jag inte så förtjust i rollspelsböcker från början, som sagt. Jag tror att OB blir det första och sista rollspelet jag publicerar (fast jag kanske ändrar mig).

Nå, om jag skall försöka mig på att skriva något mer konstruktivt: hur kan man få bilder i rollspel, om man nu måste använda dem (och det måste man om man drivs av kommersiella intressen), användbara? Bildtexter är ett alternativ, absolut. Skulle det hjälpa om man förankrade bilderna till spelexemplen istället för till kapitlen i allmänhet, tro? Då kan man ta bildtexten rakt av från spelexemplet. Man har till exempel en bild på en sunkig rymdbar, och som bildtext står det:

"Det första ni märker när ni stiger in på syltan är den tunga röken som nästan är kvävande. En sliten bardisk av rostig metall hyser en trearmad, spinkig Gaoderrian. I diverse skuggiga hörn diskuteras ljusskygga affärer över smutsiga glas Venusianskt blåöl. Om Gristrok nu äger det här stället, så är han definitivt rätt man att tala med när det gäller smugglingen i området."

Texten kan då vara hämtad rakt av från ett spelexempel, så ser läsaren precis hur han skall använda den i spel. Man kanske behöver korta ned bildtexten, dock, så att den inte tar upp så mycket plats. Så ovanstående beskrivning finns i spelexemplet, men under bilden står det bara "Om Gristrok nu äger det här stället, så är han definitivt rätt man att tala med när det gäller smugglingen i området".

Rickard

Urverk speldesign
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Citerat av: Genesis</div><div class="ubbcode-body">Jag erkänner villigt att jag trycker in en massa bilder i Oskrivna blad mest för att det skall finnas illustrationer i rollspelsböcker.</div></div>
Jag antog att de fanns för att stärka intrycket att man kan spela precis allting med Oskrivna blad. I Coriolis finns det en bild på två stycken som (actionfilms)slänger sig och skjuter på någon stor pryl i taket som verkar skjuta tillbaka. När jag såg den bilden så tänkte jag "häftigt" men jag vet inte om det ens fanns stöd i reglerna (eller spelledartips) för att spela sådan action i Coriolis.

Nå, om jag skall försöka mig på att skriva något mer konstruktivt: hur kan man få bilder i rollspel, om man nu måste använda dem (och det måste man om man drivs av kommersiella intressen), användbara? Bildtexter är ett alternativ, absolut. Skulle det hjälpa om man förankrade bilderna till spelexemplen istället för till kapitlen i allmänhet, tro? Då kan man ta bildtexten rakt av från spelexemplet. Man har till exempel en bild på en sunkig rymdbar, och som bildtext står det:

"Det första ni märker när ni stiger in på syltan är den tunga röken som nästan är kvävande. En sliten bardisk av rostig metall hyser en trearmad, spinkig Gaoderrian. I diverse skuggiga hörn diskuteras ljusskygga affärer över smutsiga glas Venusianskt blåöl. Om Gristrok nu äger det här stället, så är han definitivt rätt man att tala med när det gäller smugglingen i området."

Texten kan då vara hämtad rakt av från ett spelexempel, så ser läsaren precis hur han skall använda den i spel. Man kanske behöver korta ned bildtexten, dock, så att den inte tar upp så mycket plats. Så ovanstående beskrivning finns i spelexemplet, men under bilden står det bara "Om Gristrok nu äger det här stället, så är han definitivt rätt man att tala med när det gäller smugglingen i området".
Ah, bra att du kommer med konstruktiva förslag. Det var lite den här vändningen jag hoppades att tråden skulle ta istället för att folk skulle konstatera att "det är bra som det är" eller "det är omöjligt att förmedla det bilderna visar".

I Gemeni så har jag inte greppat hur modet är. Om vi börjar spela det spelet, så känner jag att det kommer bli standardfantasy där alla springer omkring i tunikor, trots att det är en rätt särpräglad stil på klädseln.

Hur skulle man kunna använda bilderna på ett bättre sätt?

Bilderna kan ge stämning om man tittar på dem, men de är menlösa om spelledaren inte får något stöd för hur man kan beskriva bilden muntligt - att man får hjälp med att konvertera det hela från visuell till verbal

× Man kan göra detta genom att ha stödord (som bildtext?) som pekar på vad som är viktigt att föra fram i miljön.
× Man kan göra detta i form av spelexempel och eventuellt låta bildtexten fortsätta spelexemplet.
× Man kan definiera ord via bilder. I Palladiums vapenböcker så finns det folk som har rustning och vapen med förklaringar för vad rustningsdelarna och vapnen heter. Man kan visa vissa klädesplagg som är typiska för spelvärlden och ge dessa namn. I princip alla rollspel definierar raser på detta sätt, men det kan sträckas ut till att användas på många andra sätt.

Man kan använda den för att skapa historieplottar.

× I Gemeni finns det en bild med en längre bildtext på varannan sida som förklarar företeelser i världen. Dessa kan också användas som äventyrsinspiration. Hur många rollspel är det som har såpass många äventyrsförslag i sina böcker?
× I ditt exempel som jag citerade ovan kan man använda som någon sorts äventyrsgrund.

Spelexempel

× Jag har redan gett ett exempel från Svarta korpen och ditt exempel ovan finns också. Jag skulle vilja se bilder som mer går in och visar en speciell mekanik i systemet och lyfter fram effekterna av dessa mekaniker.

Finns det fler användningsområden?

Utöver de vaga "De ska ge en stämning", "ger ögonen något att vila på under läsning" eller "det blir lättare att navigera i boken".

/Han som numera ofta tänker "Hur ska jag beskriva den här bilden" när han tittar på rollspelsillustrationer

Arfert

Facit
Jag blir också "förbannad", eller i alla fall en aning besviken, när bilder bara reduceras till dekor... vet inte hur bra jag lyckats (det får andra bedöma), men har i alla fall försökt ILLUSTRERA något i Saga...

Ram

Skev
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Citerat av: Han</div><div class="ubbcode-body">
Finns det fler användningsområden?

Utöver de vaga "De ska ge en stämning", "ger ögonen något att vila på under läsning" eller "det blir lättare att navigera i boken".</div></div>

Främst förklarande bilder. Hur bär man en Shazam, hur sitter en Saxsköld fast på armen, hur används ett stormtorn, hur ser en basilisk ut osv. Det är för all del en aspekt på stämning.

Kropotkin

Warrior
Bilder när ord fattas

Vi förde en diskussion kring närliggande problem under mitt senaste spelmöte.

Som SL har jag en rätt tydlig inre bild av hur landskapet ser ut. Men då det mestadels är landsbygd och vildmark och jag är en inbiten landshövdingehusråtta saknar jag ofta bra ord för att beskriva miljön så att alla förstår utan att det blir svammel eller otydligt.

Samma sak kan dyka upp när man försöker beskriva stadsmiljöer också. Även om jag är hyfsat bevandrad i det området, är det ju inte säkert att spelarna förstår vad jag menar när jag mumlar något om arkader.

Eftersom jag skriver en logg efter varje spelmöte som jag sedan e-postar ut har jag tänkt på att börja sända med landskapsbilder som spelarna mentalt kan ha kvar i huvudet när de kommer till samma plats igen. Det är framförallt frågan om tämligen 'enkla' miljöer som ljunghedar och tallskog som det går att hitta vanliga foton av på internet.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag antog att de fanns för att stärka intrycket att man kan spela precis allting med Oskrivna blad.
Bah, humbug! Det är ett djävla universalsystem. Här behövs inte förstärkas några intryck. Möjligen kan de tjäna till att få någon att tänka "Visst, ja! Steampunk finns ju, också".

× Man kan definiera ord via bilder. I Palladiums vapenböcker så finns det folk som har rustning och vapen med förklaringar för vad rustningsdelarna och vapnen heter. Man kan visa vissa klädesplagg som är typiska för spelvärlden och ge dessa namn. I princip alla rollspel definierar raser på detta sätt, men det kan sträckas ut till att användas på många andra sätt.
Det där är faktiskt ett bra sätt att använda bilder på. Låt spelarna få titta på hur klädesplaggen i spelvärlden egentligen ser ut. Frågan är hur man får spelarna att titta på dem och komma ihåg dem.

Ichabod_UBBT

Warrior
Själv tycker jag att bilder utan undertexter kan fylla en mycket bra roll. Speciellt i ett nytt rollspel som tex Coriolis, detta för att man undviker "kanon" genom att visa en bild, och sedan låta spelaren/spelledaren själv fylla i vad det är för något. Dvs att det inte är en bild där det står "detta är vad bilden föreställer", detta begränsar ju spelledaren avserärt om han ska försöka inflika det i sitt äventyr. Men om det bara är en bild på en sunkig rymdbar kan han ju helt sonika visa bilden för spelarna och säga "så här ser hannu'ks bar ut ungefär!".

"Hmm, jag läste ju precis om den där häftiga djuphavstrålaren från Pluto, skulle inte den bilden kunna vara en bild från det rymdskeppet?!"

Jag har aldrig problem med att jag känner att jag inte kan dra nytta av bilder, mitt problem är snarare tvärtom. Jag har svårt att INTE klämma in alla bilder, texter och annan inspiration jag plockar upp. Det ska ju helst vara lite eget material också.

Så FRAM för mer bilder säger jag, med eller utan undertext, i fyrfärg, stortryck och allt som finns.

Rickard

Urverk speldesign
Dvs att det inte är en bild där det står "detta är vad bilden föreställer", detta begränsar ju spelledaren avserärt om han ska försöka inflika det i sitt äventyr.
nWoD's stämingstexter är väl ett exempel på där det funkar rätt bra med stämingstexter.

De kommer alltid med en stor stämingsbild som är direkt anknuten till texten, samt har en text som (om än löst) är knuten till det kapitel som kommer därefter.

Jag brukar använda dem som "historier" som npc's berättar för spelare. "Jag minns den där gången när jag..."
Detta inlägg (min emfas)

/Han som aldrig försöker använda saker för att visualisera, utan använder endast ord och det var därför som han exempelvis ville ha ord som hjälp för att beskriva en bild (inte beskriva en specifik plats), så att han verbalt kunde förmedla stämningen och sakerna i en bild