solvebring
Superhero
Det svåraste med att skriva rollspel, det är väl egentligen att slutföra det?
Jag menar, jag pyntade som fan med Ångridån ett tag, men nu - nu är det helt dött.
Allting känns negativt och "det här funkar inte - det suger - och känns inte som jag tänkte mig!"
Ja, nu har jag börjat på flera rollspelsprojekt, men har väl antagligen kommit längst med Ångridån. Varje projekt har dock dött ut med känslan av att "Jag har ingenting att ge, jag tror inte på det längre".
Kort och gott. Idén som blommade i mitt huvud och som kändes så jävla grym blev något helt annat på pappret. "Det blev inte om jag tänkt mig".
Plus, att det ofta, blir så att systemet jag tänkte mig, känns tafatt. Det känns värdelöst, kopierat eller innehållslöst.
Jag menar: Javisst, det var roligt att hitta på ett system, men vad är egentligen meningen med att leverera ett system som i slutändan inte är effektivare än något annat?
... Vad är det ens för idé att skriva ett rollspel som inte revolutionerar?!
Jag menar, vad är det för mening med att skriva ett fantasyspel, om det inte finns chans till dess like?
... Finns det en like kan folk spela det istället ju?
Jag tror till en början att "det här blir grymt", sedan blir jag förbannad när jag ser att "... Och det här hade lika gärna kunnat vara vilket äventyrsmatat rollspel som helst, bara det att det är min värld och mina - förbaskat - icke originella regler som man lika gärna kunde byta ut till något bättre, redan beprövat".
Jag blir helt enkelt så jävla besviken och förbannad på mig själv att jag lägger ned det. När jag skriver ned det tycks det - när man ser mer synskt på det, då det börjar bli några kapitel - ändå vara likt ett rollspel som redan finns.
Ibland har jag tänkt så också att "skriv en setting, en spelidé, en värld, och låt någon annans regler ta hand om det tekniska..." Dock anser jag inte att jag skulle ha format ett helt, riktigt rollspel, om jag inte skrivit mina egna regler till min egen spelidé också. Jag menar, hade det varit en femtonårig solvebring hade han sagt "BRP funkar" och lagt på det, men idag tilltalar inte direkta regelkopior mig ett dyft. Den riktiga, stora utmaningen är ju ett leverera en schysst regeluppsättning till den egna skapelsen. Det skall liksom vara "komplett" om det skall kännas äkta för mig.
... Vad ska man ta sig till?
Vad ska man egentligen tänka på - hur ska man tänka?!
Jag menar, jag pyntade som fan med Ångridån ett tag, men nu - nu är det helt dött.
Allting känns negativt och "det här funkar inte - det suger - och känns inte som jag tänkte mig!"
Ja, nu har jag börjat på flera rollspelsprojekt, men har väl antagligen kommit längst med Ångridån. Varje projekt har dock dött ut med känslan av att "Jag har ingenting att ge, jag tror inte på det längre".
Kort och gott. Idén som blommade i mitt huvud och som kändes så jävla grym blev något helt annat på pappret. "Det blev inte om jag tänkt mig".
Plus, att det ofta, blir så att systemet jag tänkte mig, känns tafatt. Det känns värdelöst, kopierat eller innehållslöst.
Jag menar: Javisst, det var roligt att hitta på ett system, men vad är egentligen meningen med att leverera ett system som i slutändan inte är effektivare än något annat?
... Vad är det ens för idé att skriva ett rollspel som inte revolutionerar?!
Jag menar, vad är det för mening med att skriva ett fantasyspel, om det inte finns chans till dess like?
... Finns det en like kan folk spela det istället ju?
Jag tror till en början att "det här blir grymt", sedan blir jag förbannad när jag ser att "... Och det här hade lika gärna kunnat vara vilket äventyrsmatat rollspel som helst, bara det att det är min värld och mina - förbaskat - icke originella regler som man lika gärna kunde byta ut till något bättre, redan beprövat".
Jag blir helt enkelt så jävla besviken och förbannad på mig själv att jag lägger ned det. När jag skriver ned det tycks det - när man ser mer synskt på det, då det börjar bli några kapitel - ändå vara likt ett rollspel som redan finns.
Ibland har jag tänkt så också att "skriv en setting, en spelidé, en värld, och låt någon annans regler ta hand om det tekniska..." Dock anser jag inte att jag skulle ha format ett helt, riktigt rollspel, om jag inte skrivit mina egna regler till min egen spelidé också. Jag menar, hade det varit en femtonårig solvebring hade han sagt "BRP funkar" och lagt på det, men idag tilltalar inte direkta regelkopior mig ett dyft. Den riktiga, stora utmaningen är ju ett leverera en schysst regeluppsättning till den egna skapelsen. Det skall liksom vara "komplett" om det skall kännas äkta för mig.
... Vad ska man ta sig till?
Vad ska man egentligen tänka på - hur ska man tänka?!