Glasgow_kiss
Veteran
Ända sedan tärningen uppfanns har den använta till att bestämma vem som börjar i diverse olika spel, denne prickiga plastkub ligger oss alla nära hjärtat. Detta är anledningen till varför jag nu ställts inför ett problem. Nyligen införskaffade jag ett sällskapsspel (1-4 spelare) som saknar denne älskade artefakt utan spelet säger i regelboken "sedan bestämmer spelarna vem som börjar", men tänk om alla vill börja? Då blir det krig och hur mycket man än kan gilla ett gammalt hederligt krogslagsmål där nävarna flyger likt helikopterblad och stolarna kastar genom rummet så är det inget jag vill ha hemma vid mitt köksbord.
Frågan är:
Vilka olika sätt finns det att bestämma vem som börjar och hur många spelare lämpar detta sätt sig till?
De sätt jag kan komma på är följande.
Sten sax påse (2 personer). Ingen vidare förklaring anses behövas. Zick zack zoo (så många som får plats).
Zick zack zoo går ut på alla involverade står i en ring med en fot utsträckt mot mitten, därefter säger alla "zick zack zoo" varpå man får välja mellan att dra undan foten eller stanna kvar, de som är minoritet i sitt val är ute. Vid lika kör man om.Detta kan också göras med händer istället för fötter.
Singla slant/krona eller klave (2 personer). Ingen vidare förklaring anses behövas.
Frågan är:
Vilka olika sätt finns det att bestämma vem som börjar och hur många spelare lämpar detta sätt sig till?
De sätt jag kan komma på är följande.
Sten sax påse (2 personer). Ingen vidare förklaring anses behövas. Zick zack zoo (så många som får plats).
Zick zack zoo går ut på alla involverade står i en ring med en fot utsträckt mot mitten, därefter säger alla "zick zack zoo" varpå man får välja mellan att dra undan foten eller stanna kvar, de som är minoritet i sitt val är ute. Vid lika kör man om.Detta kan också göras med händer istället för fötter.
Singla slant/krona eller klave (2 personer). Ingen vidare förklaring anses behövas.