Nekromanti Det uteblivna mötet med Rama... (ev. spoiler)

Saxifrage

Hero
Jag läste precis ut Clarkes "Rendezvous with Rama". Det var naturligtvis en lysande bok, tyvärr var det också något helt annat än jag väntat mig! Jag hade fått för mig att Rama var en ganska djup och lite mer psykologisk roman om möten med utomjordiska intelligenser, dock är det ju snarare en rätt konventionell äventyrs/utforskar-historia. (som en parentes, så gjorde det ju inte saken bättre att jag precis läst Ringworld, vilket gjort mig en smula blaserad på roterande världar... "världen går liksom... runt och runt!" Jaha, och? :)

Förhoppningsvis har jag med detta lyckats klargöra vad jag letar efter, och efterlyser därför tips på SF-böcker som beskriver verkliga möten med utomjordingar, med allt vad det innebär av kulturkrockar och psykologiska klyftor. Finns det några sådana titlar?

Krille

Super Moderator
Det missförstådda mötet med Rama (ev. spoiler)

Jag tror att poängen med Rama var lite att beskriva absurditeten i att två civilisationer som hipp som haver träffar varandra skulle kunna ha en meningsfull kommunikation. Klyftan som ska överbryggas är så enorm för åtminstone ena parten att den helt enkelt är ogripbar, i synnerhet för författaren. Hur sjutton ska man kunna beskriva klyftan om författaren själv inte ens kan förstå den?

Clarke löser det rätt elegant, genom att inte låta besättningen på Endeavour utforska en utomjordiskt intelligens, utan en utomjordisk extelligens - artefakterna som de "lämnat efter sig". Han låter dem inte träffa utomjordingarna, utan istället bara vandra omkring i "ruinerna" efter dem (observera citationstecknen). Redan här är språnget så stort att människorna knappt kan greppa det. Man kommer ungefär så långt att man kan lista ut hur fort Rama rör sig och vad de olika delarna i Rama är till för, samt få en viss kontakt med ramaniternas "husdjur/robotar" (vilket säger ungefär lika mycket om deras psyke som en djupintervju med en ABB-robot eller en tax säger om vårt).

Men du har rätt: som äventyrs/utforskarhistoria så är Rama rätt konventionell. Det som Clarke i allmänhet gör bra, och som lyser igenom i både Rama, 2001, och en hel uppsjö med andra stårysar, är att svindla. Visst, man skulle kunna dra liknelser till En försvunnen värld, Kung Salomos skatt eller annan utforskarståry, men det är inte poängen med Rama. Poängen är perspektivet. Mötet mellan dessa två civilisationer är inte mellan... säg, nutidsmänniskor och stenåldersmänniskor. Klyftan är större än så, snarast motsvarande människor och dinosaurier, i bästa fall. Vi hade inte kunnat greppa detta om Clarke hade låtit oss träffa ramaniterna. Men genom att visa artefakterna från ramaniternas kultur istället för ramaniterna så gör Clarke det möjligt att greppa hur ofantligt mycket mer avancerad civilisationen bakom Rama är, och därigenom uppstår svindelkänslan.

Det brukar ibland talas om pappersarkfenomenet. Principen är att du skriver ner mänsklighetens historia så att ett sekel upptar ett ark papper. Hela mänsklighetens samlade historia skulle uppta kanske 100 ark papper, ett halvtjockt rollspel. Tiden sedan före istiden skulle kanske gå på 1000 ark papper, eller två delar i Wheel of Time, och tiden från att vi blev medvetna över huvud taget skulle kanske gå på 10 000 ark papper, eller hela Wheel of Time plus Pratchetts samlade verk.

Tiden från universums födelse skulle bli omkring 130 000 000 ark papper, eller 13 hyllkilometrar papper! Eller om man så vill, tag en bokhylla som når härifrån halvvägs till Skara. Mänsklighetens historia som levande varelser är kanske en meter i den sträckan. Vår nerskrivna historia är den sista centimetern i den tretton kilometer långa bokhyllan. Vår moderna historia är de sista två arken. Vi har helt enkelt börjat skriva på sida 130 000 001 för några år sedan, och hunnit några rader på den sidan.

Om vi tar en slumpvist vald civilisation i galaxen som vi får kontakt med, vad säger att deras utveckling har nått precis lika långt som vi vad gäller biologisk, teknisk och psykisk utveckling? Vi talar trots allt om att pricka in en centimeter bland tretton kilometer. Är det någon som tror att en utomjordisk civilisation kommer att ha så exakt lika hög utveckling att de prickar exakt samma centimeter som vi? Är det någon som någonsin kommer att kunna beskriva ett möte mellan två civilisationer som skiljer sig mer än den där ynka centimetern emellan? Är det någon som tror att någon författare någonsin kommer att beskriva en civilisation som skiljer sig mer än en centimeter från vår?

Jag tror inte det. På sin höjd kommer någon att skriva science fiction-versionen av Shogun, det vill säga en människa från en kultur på ca ark 130 000 001 som träffar varelser från en annorlunda kultur på ca ark 129 999 900 - 130 000 100 med konstig näsrot och spetsiga öron (och, om det är den ostigare sorten, förälskar sig i vad författaren råkar beskriva som försedd hål och tuttar).

Eller så kan man göra som Clarke: visa upp skillnaden mellan en civilisation på sidan 130 000 001 och en annan civilisation, och låta det gradvis gå upp för huvudpersonerna att den andra civilisationen är på sidan 140 000 001, och sedan svindla oss med den känslan. Och handen på levern (eller vilket organ ni nu har strax under revbenen på höger sida), det är vad Clarke gör bäst.

Troberg

Sinister eater
Re: Det missförstådda mötet med Rama (ev. spoiler)

Jag tror att poängen med Rama var lite att beskriva absurditeten i att två civilisationer som hipp som haver träffar varandra skulle kunna ha en meningsfull kommunikation. Klyftan som ska överbryggas är så enorm för åtminstone ena parten att den helt enkelt är ogripbar, i synnerhet för författaren. Hur sjutton ska man kunna beskriva klyftan om författaren själv inte ens kan förstå den?
Är det bara jag som tycker att den dels är en ripoff på Strugatskijs 'Picknick vid vägkanten', dels gör det sämre än vad den gör det?

En annan bok på samma tema som också är läsvärd (och sevärd som film om man ser originalet (passa er för nyfilmningen!)) är Stanislav Lems 'Solaris'.

Båda dessa handlar om möten med intelligenser som är lika främmande för oss som vi är för amöban vi studerar under ett mikroskop.

Rosen

Myrmidon

Är det bara jag som tycker att den dels är en ripoff på Strugatskijs 'Picknick vid vägkanten', dels gör det sämre än vad den gör det?

Har aldrig ens tänkt på att jämföra dem (fast Clarkes bok gjorde klart större intryck på mig - jag vet att jag har läst bröderna Strugatskijs, men kan inte påminna mig handlingen på rak arm, medan Clarkes är stenhårt etsad i minnet).
Jag tvivlar dock på att det är en ripoff; Picknick vid vägkanten kom 1972, Möte med Rama 1973, så jag misstänker att Clarke redan satt och filade på sin roman när Strugatskijs kom -- speciellt som de satt och knattrade fram böcker på skrivmaskin på den tiden.

--
Åke

Troberg

Sinister eater

Jag tvivlar dock på att det är en ripoff; Picknick vid vägkanten kom 1972, Möte med Rama 1973, så jag misstänker att Clarke redan satt och filade på sin roman när Strugatskijs kom -- speciellt som de satt och knattrade fram böcker på skrivmaskin på den tiden.
OK, jag kan ha fel. Jag hade för mig att Rama kom 1978.

Nåja, temat och upplägget är snarlikt.

Rosen

Myrmidon

Jag hade för mig att Rama kom 1978.

Årtalet '73 såg jag iofs bara på en sida när jag googlade efter titeln, men jag är rätt hundra på att jag läste den innan '78.

--
Åke

Troberg

Sinister eater

Årtalet '73 såg jag iofs bara på en sida när jag googlade efter titeln, men jag är rätt hundra på att jag läste den innan '78.
Jag gjorde bara en snabbsökning jag också, så jag kan mycket väl ha fel.

Krille

Super Moderator

Det verkar variera. 1972 och 1973 är de vanligaste åren för Rama, men det kom en samlingsutgåva med Rama och tre andra Clarke-verk 1978 som bar Rama-titeln. Kan det vara den som Troberg hittade?

Troberg

Sinister eater

det kom en samlingsutgåva med Rama och tre andra Clarke-verk 1978 som bar Rama-titeln. Kan det vara den som Troberg hittade?
Jupp, det var den första jag hittade. Där ser man hur mycket man kan lita på inofficiella fansites...

Nåja, om man ska ge Rama lite credit så kan man ju nämna att det är antagligen en av de SF-böcker som lästs mest utanför SF-kretsar i Sverige, tack vare att Bra Böckers bokklubb gav ut den. Den upplagan syns också ofta i antikvariat, loppmarknader och liknande.

Brior

Swordsman
Men vänta nu lite...

Jag tror mig ha läst minst tre, om inte fyra, böcker i Rama-serien och vad jag minns dyker det upp aliens i efterföljarna. Det finns ett par "samplade" arter till inne i konservburk två eller tre, och mot slutet anlöper man till och med burkmakarna eller åtminstone deras efterföljare. Jag tyckte i och för sig det var mer fantasieggande med tomburken.

/Erik G

Krille

Super Moderator
"Jag tror mig ha läst minst tre, om inte fyra, böcker i Rama-serien"

...varav egentligen bara den första skrevs av Clarke, vilket även förklarar det här:

"Jag tyckte i och för sig det var mer fantasieggande med tomburken."

Gentry Lee har en bit kvar till Clarkes klass.

Nightowl

Champion

Där ser man hur mycket man kan lita på inofficiella fansites...
Enligt Library of Congress kom första utgåvan både i Storbritannien och USA 1973...

Jag läste den där Bra Böcker utgåvan du nämnde nån gång i mina tidiga tonår, och har fortfarande kvar den. Som liten knärt kändes den sådär svindlande kosmisk på något sätt, fast det enda jag kommer ihåg i detalj är kommentaren (parafraserat) "Jaha, där rök Newtons tredje lag!" när Rama vänder/accelerar utan synbar kraftutveckling... :gremtongue: Jag vet inte vad jag skulle tycka idag.

Erik, gillar oftast varken Clarke eller Asimov

Pom

Swashbuckler
Förhoppningsvis har jag med detta lyckats klargöra vad jag letar efter, och efterlyser därför tips på SF-böcker som beskriver verkliga möten med utomjordingar, med allt vad det innebär av kulturkrockar och psykologiska klyftor. Finns det några sådana titlar?
När det gäller tungt vetenskapsbaserad SF av den typen har vi faktiskt ett svenskt bidrag: Peter Nilsons Rymdväktaren och Nyaga , även i samlingsvolymen Projekt Nyaga . Personteckningarna är lite si och så, men kulturkrockarna om man ens kan kalla dem så är inte av denna världen.

Dimfrost

Special Circumstances
När det gäller tungt vetenskapsbaserad SF av den typen har vi faktiskt ett svenskt bidrag: Peter Nilsons Rymdväktaren och Nyaga , även i samlingsvolymen Projekt Nyaga . Personteckningarna är lite si och så, men kulturkrockarna om man ens kan kalla dem så är inte av denna världen.
Ja, det är ett par riktigt trevliga och fantasieggande romaner. Tyvärr har du ju rätt i att personteckningarna är näst intill obefintliga, men språket är lysande poetiskt och perspektivet verkligen kosmiskt. Och det är sällan det har funnits så mycket matematik i en roman. :gremlaugh:

/Dimfrost