MrG said:
Dvs kartor måste anpassas efter tänkt användning, gör man det är de guld och bra fluff. Annars kan det vara bättre med beskrivningar.
Ja, precis. Fast såsom kartor ofta presenteras till rollspel är ett dåligt sätt för för den tänkta användningen, att presentera en stad (grotta, slott med mera). Nu kanske någon vill invända att det är ett komplement, men jag vill påstå att den inte tillför någonting alls när den bara visar allting uppifrån med vilka hus som finns var och vilka gator som heter vad.
När jag spelledde Svavelvinter så kastade jag kartan över slottet där shaguliterna bodde och så spelade jag istället ut scener med roliga rum som jag ansåg att spelarna borde få uppleva.
Sedan kan jag använda kartor för utforskande syften. Det har hänt att jag exempelvis lagt fram en karta över en by med bara husen utritade och så får spelarna själva fylla i vilka som bor var allteftersom de utforskar byn.
/
Han som tycker det är knasigt med visuella hjälpmedel som måste "översättas" till verbal kommunikation - låt det visuella fortsätta vara visuellt