Nekromanti Det värsta rollspelet någonsin

Man Mountainman

Storsvagåret
Poseur said:
Alla spelare spelar rasforskare vid Uppsalas Statens Rasbilogiska Institut och gör mätningar på olika folkgrupper och bestämmer om vilka som ska tvångssteriliseras.

Det bör kunna stöta sig med en relativt stor massa.

/Poseur
Ja, en sådan skamlös svartmålning av Alma Mater skulle i alla fall få mig provocerad.

Troberg

Sinister eater
Ymir said:
Det är också A & O att ha olika statsbonusar baserade på kön och (människo)ras, helst så att kvinnor och icke-vita män har minus på allt utom några poänglösa och extremt smala pseudostats som ändå aldrig används i spel.
Japp, och gärna rejält fördomsfulla, tex att kvinnor är bättre på att göra smörgåsar, asiater bättre på matematik, judar bättre på pengar osv.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Troberg said:
Ymir said:
Det är också A & O att ha olika statsbonusar baserade på kön och (människo)ras, helst så att kvinnor och icke-vita män har minus på allt utom några poänglösa och extremt smala pseudostats som ändå aldrig används i spel.
Japp, och gärna rejält fördomsfulla, tex att kvinnor är bättre på att göra smörgåsar, asiater bättre på matematik, judar bättre på pengar osv.
Norrmän bättre på skidor ...

Bara som ett exempel taget ur luften. :gremgrin:

/M

Troberg

Sinister eater
Magnus Seter said:
Troberg said:
Ymir said:

/M
Näe, de är bättre på att klubba sälar och bära lusekofta, och kämpar för valfrihet i naturen. :gremsmile:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Magnus Seter said:
Troberg said:
Ymir said:

/M
Skidroligt, vid min ära. :gremwink:

Organ

Out of time, out of mind
Mekanurg said:
Magnus Seter said:
Troberg said:
Ymir said:

/M
Skidroligt, vid min ära. :gremwink:
Du han FÖRE med ett skidrelaterat skämt.

/A.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
En massiv metaplot som invaliderar spelarnas egna val. Hela spelvärlden är tokrälsad, och vid alla SLP som skulle kunna vara intressanta att interagera med står det saker i stil med "rollpersonerna kan inte skada eller påverka denna SLP, för han har en viktig roll i framtiden." Informationen om denna metaplot ges aldrig hel och hållen ens till spelledaren, utan han förväntas lista ut vad som försiggår genom att köpa modul efter modul.

Anarchclown

Swashbuckler
På detta tema med massiva metaplotter så kan man också, om spelet blir framgångsrikt, släppa en bok som dödar hela spelet genom att helt enkelt förkunna att världen går under. Det är viktigt att sagda modul inte på något sätt förklarar någon av de frågorna som har uppstått på grund av den jättelånga metaplotten i tidigare moduler. Ett sätt att åstadkomma detta är att göra en modul som ger 4 olika förklaringar till hur världen går under, som inte går att använda tillsammans eftersom de alla är helt väsensskilda.

Om man gör det på det sättet är det viktigt att ingen av dessa förklaringar har någonting att göra med de tidigare ledtrådarna. Detta kan till exempel åstadkommas genom att man helt enkelt hyr in andra författare som inte har orkat bry sig om att läsa alla de gamla modulerna innan de skriver avslutningen på hela spelet.

Anarchclown: Fortfarande traumatiserad av Gehenna

DanielSchenström

Swashbuckler
Som en liten sidnot så spelar jag Gehenna nu, men bara en del detaljer från VtM-Gehenna används. Jag har inte följt metaploten genom en massa supplement, har bara tre böcker till VtM, men jag förstod när jag läste det att det var lite väl många vaga svar. Samma sak har gällt en del av de spelvärldar som jag har mer material av där det känns som om de officiella händelserna händer, så kommer RP alltid ändå stå i skuggan av superhjältarna.

Rollspel i SRR:s värld blir ju lätt så. När the big bad fått stryk så kan man antingen spela runt nåt annat som inte påverkar eller påverkas av det. Eller så kan man komma med samma hot som är tillbaks, eller ett ännu större hot och förringa originalstoryn.

Och sånt vill man ju ha i det värsta spelat iaf, vaghet där det behövs klarhet, och kunna bygga en rejäl frustration hos läsaren, spelledaren och spelarna. Kan det låta sig göras utan att spelet blir spelbart?