Ymir
Liten kantbaron
Sitter och planerar en kampanj 892 år tillbaka i tiden, nämnligen i Consaber anno 604 S.T, vid tiden för den Alarinnska frigörelsen. Upplever Mundana som en lite väl statisk värld i sammanhanget, men vill just därför i denna kampanj försöka att skapa en känsla av att tiden verkligen har förflutit.
Direkt när jag plöjer igenom modulerna stöter jag dock på luddigheterna i informationen om Alarinn vid denna tid. I 'Alver' beskrivs det som ett hertigdöme under sabriskt styre, och att upproret som ledde till frigörelsen ägde rum på grund av höjda skatter och förföljelser som begicks mot Léaramalverna under Conrad I:s regeringstid. Detta var också vad jag utgick ifrån - jag vill ha förtryckta Léaramalver och Alarinnska förläningar utdelade till fina sabriska adelsmän som avskyr klimatet och styr och ställer lite som de vill bland alver och tokon. Braveheart/Rob Roy-stuket, helt enkelt.
Men i 'Mundana', 'Geografica' och 'Consaber' beskrivs det hela snarare som att Alarinn var en del av Tokon, och det tycks underförstått att det rådde samma administrativa system. (Dvs från sabriernas sida accepterat klanstyre, även om Alarinn var underställt Konungen). Här beskrivs det Alarinnska frihetskriget som enbart orsakat av kungens förolämpning mot Alarinns ambassadör - förtryck och skattebörda tycks inte längre finnas med i bilden.
Vadan denna inkonsekvens (om det nu är en sådan)? Hur stod det egentligen till i Alarinn vid 600-talets början? Och om Alarinn nu var förlänat till en sabrisk hertig, grevar och baroner...varför var aldrig Tokon det?
Sedan hade jag uppskattat lite hjälp att dela in Alarinn i grevskap. Vad vore en logisk uppstyckning? Lämpligast vore kanske fyra grevskap som motsvarar de nutida Nordlanden, Västlanden, Sydlanden och Alari-passet, men de blir då väl stora till ytan. Å andra sidan är ju Alarinn inte direkt lika 'värdefullt' areamässigt, så...
Hur skulle man dela upp det geografiskt om man istället vill ha 5-6 grevskap där? Vad vore ett rimligt antal?
Förslag på namn på grevskap och andra förläningar mottages också. De jag hittils utvecklat har jag preliminärt döpt till Insamaidh (Kinyen Sina) [Norra västlanden och sydligaste Nordlanden], Vestane (Yorumnaé Telie) [Södra västlanden, en bit in i Alaripasset], Ducnéagh (Liann Nía) [Sydlanden], och Galdaigh (Gealníe) [Nordlanden]. (Alviska namn inom parentes, nuv. utsträckning inom hakparentes).
Och så den utvecklingshistoriska biten. Hur Consaber förändrats är måhända inte så svårt att gissa - högmedeltid istället för den senmedeltida stämning som i Mundanas 'nutid' råder där. Dvs inga helrustningar, inga livstycken, inga blygdkapslar, inga långbågar (de kom tydligen på 800-talet), ingen fjollig fäktkultur i Turina, mindre hovkultur, mindre vinglas och mer bägare, etc etc. Mer perennisk kultur än calanasabrisk. Men hur har sådana saker förändrats i Alarinn, om alls? (Kan tänka mig att alvernas samhälle är väldigt oföränderligt). Och hur såg förhållandet ut mellan Danbréann och Urma Bréann? och Tokon?
Har sabriskt namnskick förändrats sedan 600-talet? Finns det några ätter som var mäktiga då som fortfarande är det?
På 600-talet råder Jargisk Daakkyrka i Consaber. Det innebär väl givetvis att magi är förbjudet, liksom Den gamla tron, men vad mer förändrar det? Synen på alver, dvärgar och misslor, tex? Den rigida Daaktron kan ju mycket väl ha ökat rasismen mot Léaram, vilket ytterligare spädde på förtrycket och konflikterna som ledde till frigörelsen. Borde inte alverna ha utsatts för en hel del mindre sympatiska missionsförsök under denna tid, eller rentav ha påtvingats Daaktron?
Fientligheten mot Cirefalierna är ju säkerligen mindre, eftersom Consaber har långt kvar innan de blir en stor handelsnation och sjömakt. På 600-talet torde Cirefalierna stå ohotade som havens herrar...eller?
Och vad sysslade min favoritskummis Verduhrakh med, egentligen?
(Okej, den frågan är jag fullt kapabel att besvara på egen hand, men någon annan kanske har något riktigt bra att komma med?).
Nåja...tacksam för input, output, tankar, idéer, reflektioner, förslag, och konkreta svar, för nu ska det spelas i Mundanas förflutna.
Consaber-kartan i digitalt format hade varit såå rolig att leka med...Neogames, tjänar ni verkligen så pass med pengar på kartorna att ni inte kan lägga upp dem på nätet?
- Ymir, fick en massiv inspirationsmängd med keltiska övertoner
Direkt när jag plöjer igenom modulerna stöter jag dock på luddigheterna i informationen om Alarinn vid denna tid. I 'Alver' beskrivs det som ett hertigdöme under sabriskt styre, och att upproret som ledde till frigörelsen ägde rum på grund av höjda skatter och förföljelser som begicks mot Léaramalverna under Conrad I:s regeringstid. Detta var också vad jag utgick ifrån - jag vill ha förtryckta Léaramalver och Alarinnska förläningar utdelade till fina sabriska adelsmän som avskyr klimatet och styr och ställer lite som de vill bland alver och tokon. Braveheart/Rob Roy-stuket, helt enkelt.
Men i 'Mundana', 'Geografica' och 'Consaber' beskrivs det hela snarare som att Alarinn var en del av Tokon, och det tycks underförstått att det rådde samma administrativa system. (Dvs från sabriernas sida accepterat klanstyre, även om Alarinn var underställt Konungen). Här beskrivs det Alarinnska frihetskriget som enbart orsakat av kungens förolämpning mot Alarinns ambassadör - förtryck och skattebörda tycks inte längre finnas med i bilden.
Vadan denna inkonsekvens (om det nu är en sådan)? Hur stod det egentligen till i Alarinn vid 600-talets början? Och om Alarinn nu var förlänat till en sabrisk hertig, grevar och baroner...varför var aldrig Tokon det?
Sedan hade jag uppskattat lite hjälp att dela in Alarinn i grevskap. Vad vore en logisk uppstyckning? Lämpligast vore kanske fyra grevskap som motsvarar de nutida Nordlanden, Västlanden, Sydlanden och Alari-passet, men de blir då väl stora till ytan. Å andra sidan är ju Alarinn inte direkt lika 'värdefullt' areamässigt, så...
Hur skulle man dela upp det geografiskt om man istället vill ha 5-6 grevskap där? Vad vore ett rimligt antal?
Förslag på namn på grevskap och andra förläningar mottages också. De jag hittils utvecklat har jag preliminärt döpt till Insamaidh (Kinyen Sina) [Norra västlanden och sydligaste Nordlanden], Vestane (Yorumnaé Telie) [Södra västlanden, en bit in i Alaripasset], Ducnéagh (Liann Nía) [Sydlanden], och Galdaigh (Gealníe) [Nordlanden]. (Alviska namn inom parentes, nuv. utsträckning inom hakparentes).
Och så den utvecklingshistoriska biten. Hur Consaber förändrats är måhända inte så svårt att gissa - högmedeltid istället för den senmedeltida stämning som i Mundanas 'nutid' råder där. Dvs inga helrustningar, inga livstycken, inga blygdkapslar, inga långbågar (de kom tydligen på 800-talet), ingen fjollig fäktkultur i Turina, mindre hovkultur, mindre vinglas och mer bägare, etc etc. Mer perennisk kultur än calanasabrisk. Men hur har sådana saker förändrats i Alarinn, om alls? (Kan tänka mig att alvernas samhälle är väldigt oföränderligt). Och hur såg förhållandet ut mellan Danbréann och Urma Bréann? och Tokon?
Har sabriskt namnskick förändrats sedan 600-talet? Finns det några ätter som var mäktiga då som fortfarande är det?
På 600-talet råder Jargisk Daakkyrka i Consaber. Det innebär väl givetvis att magi är förbjudet, liksom Den gamla tron, men vad mer förändrar det? Synen på alver, dvärgar och misslor, tex? Den rigida Daaktron kan ju mycket väl ha ökat rasismen mot Léaram, vilket ytterligare spädde på förtrycket och konflikterna som ledde till frigörelsen. Borde inte alverna ha utsatts för en hel del mindre sympatiska missionsförsök under denna tid, eller rentav ha påtvingats Daaktron?
Fientligheten mot Cirefalierna är ju säkerligen mindre, eftersom Consaber har långt kvar innan de blir en stor handelsnation och sjömakt. På 600-talet torde Cirefalierna stå ohotade som havens herrar...eller?
Och vad sysslade min favoritskummis Verduhrakh med, egentligen?
(Okej, den frågan är jag fullt kapabel att besvara på egen hand, men någon annan kanske har något riktigt bra att komma med?).
Nåja...tacksam för input, output, tankar, idéer, reflektioner, förslag, och konkreta svar, för nu ska det spelas i Mundanas förflutna.
Consaber-kartan i digitalt format hade varit såå rolig att leka med...Neogames, tjänar ni verkligen så pass med pengar på kartorna att ni inte kan lägga upp dem på nätet?
- Ymir, fick en massiv inspirationsmängd med keltiska övertoner