Nekromanti Det var en gång... rymden! Alla talar franska!

Krille

Super Moderator
Så har den då äntligen släppts, boxen med "Det var en gång... rymden". Tidigare har den bara funnits att få tag på i Frankrike, med franskt tal och utan text; mitt exemplar saknade dessutom skiva 3, och det gick inte att få tag på ett ersättningsex eftersom den var out of print så inihelsicke.

När det var på tal att serien skulle släppas igen i Sverige så talades det en del om dubbningen. Tidigt sade Pan Vision att det enbart skulle bli svenskt tal i den, men det protesterades det rätt högljutt mot på DVD-forum. Det sades på ett forum att det hade tagit skruv, och att skivorna skulle även ha franskt tal. Men det kom inte någon riktig bekräftelse, så jag förhöll mig skeptisk.

Tiden gick, och boxen blev försenad. Och försenad. Och försenad. Och försenad.

Men till slut, i onsdags, släpptes den. Jag var väl inte så hörhoppningsfull, för både på Discshops produktsida, Pan Visions produktsida och på boxen så listades endast svenska som språk. I går fick jag hem den och på kvällen fick jag några minuter över. Och till min stora förvåning så... den har ett franskt talspår! Och svensk text! Utöver det svenska ljudspåret, alltså!

Boxen har fel! Jippi!

Nightowl

Champion
Eftersom den presenterats till salu av de företag som förser bibliotek (och videobutiker) med hyrfilm, tänker jag utnyttja mitt inflytande för att få mitt jobb att köpa in den.

Erik, vad är vitsen med att vara offentliganställd om man inte får vara korrumperad?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Alla talar franska! Men alla är inte textade...

Jag har köpt dvd-boxen och tittat igenom samtliga avsnitt på franska eftersom de svenska rösterna låter som svenska röster väldigt ofta gör i tv-producerade animerade serier: som om skådespelarna läser innantill och bara längtar efter att få sina pengar så att de kan få komma därifrån och spela Hamlet på Dramaten istället. Tyvärr var det två avsnitt som jag var tvungen att se med svenskt tal eftersom textningen på det franska ljudspåret försvann efter 5 minuter. (Det var i avsnitt 19 samt något av avsnitten på sista skivan, antingen 23 eller 24.) Är det mitt exemplar som är defekt, eller är det likadant på alla kopior?

/tobias

Zire

Swashbuckler
Fast En cell-sam historia har ju funnits tidigare också. Köpte en samlingsbox för nått år sedan.

magoo

Hero
Men är det bra eller är det bara nostalgi?
Jag funderade på att köpa boxen till min 6-åring men hindrades av rädsla för att det ska vara daterat - både storymässigt och snygghetsmässigt. Vad säger ni som sett det med vuxna ögon - är det bra och spännande fortfarande?

Krille

Super Moderator
Tekniskt sett är den rätt kass. Snygga designer, snygga bakgrunder men fula animeringar. Personerna ser ut som animerade klippdockor, och rymdskeppsanimationerna som simplaste formen av flashanimation. Svenska röstskådespeleriet är direkt skrattretande. Det franska funkar mycket bättre.

Stårymässigt så är den rätt OK, i alla fall i de avsnitten som har med metaplotten att göra. De pedagogiska avsnitten ger jag inte mycket för, dock.

En intressant grej är att figurerna faktiskt växer upp i serien - i de första avsnitten är de fortfarande ungar, i de senare avsnitten är de ärrade veteraner, typ. Det är den stora kvalitetsmässiga behållningen med serien.

I övrigt måste jag nog erkänna att det är väldigt daterat. Så jo, det är nog rätt mycket nostalgi.