Nekromanti Detaljer i världen

Rickard

Urverk speldesign
Tänkte bara fråga om ni har detaljer/personer/sysselsättningar/byggnader som ni har hittat på till er värld som ni kan dela m er av. Själv tycker jag dessa kan vara rätt viktiga för att bygga en trovärdig värld och vill ha lite att kunna slänga in ibland.

Själv kommer jag bara på en fn men kanske kommer kanske på nån senare:
Bokstav. Stav som man ristat in ord på som stödord för sin berättelse. Tecknena går som en spiral från toppen till botten och berättaren brukar snurra sakta på staven medan denne berättar. Historieberättare brukar ha dessa som vandringsstavar men kan även ha mindre stavar i sin ägo. Stavarna byts också mellan historieberättarna.

Vad en spelares sade när jag tog upp detta för första gången. "Coolt!"

/[color:448800]Han</font color=448800> som tagit idén från verkligheten

Kitzune

Swashbuckler
Re: Leylingar

Nja, detta är egentligen inte en detalj i sig men är en
förstärkning av en detalj.

När några av mina spelare bläddrade igenom Magi-boken
till Chronopia upptäckte de till sin stora förtjusning
Leylingarna (för er som inte har rört denna bok eller hört talats
om Leylingarna kan jag avslöja att det är små gulliga
råttliknande varelser som käkar magi). De blev så tagna att
de pysslade ihop ett litet häfte kring dessa varelser,
utvecklade en ny sorts Leyling (Grönling) och beskrev deras
mentalitet, leverne och massa annat.

/Alexander Gyhlesten

vinterdraken

Veteran
Fråga till Han

Fråga till Han. Ja ville bara fråga dig om jag skulle få kunna lägga upp din Bok-stav på min hemsida? jag skriver givetvis att det är din men jag behöver igentligen ditt riktiga namn då.
Jag anser att staven är väldigt bra och skulle vara användbar för många spelledare.
Vinterdraken/images/icons/dragon.gif
www.angelfire.com/rpg2/vinterdraken/index.html

Rickard

Urverk speldesign
Visst. kul att nån gillade den

/[color:448800]Han</font color=448800> som heter <A HREF=http://www.slurk.cjb.net>Rickard Elimää</A>

Antraxe

Veteran
Det där med staven var en bra ide och det var även ett bra insiativ att lägga upp den här tråden. Men jag förstod inte exakt hur den där staven fungerade, "innehåller" varje sån där stav stödord till en eller ett par berrättelser eller?

_Meranor_

Veteran
Bra att du tog upp detta.. synd bara att inte fler har kommit med fler inlägg om saker de har..
för det är dessa saker som gör världen mer levande och kul att spela i...
din bok-stav var en genialisk uppfinning!

själv så har jag inget att tillägga, men min spelgrupp har gjort en sida tillägnad DoD6, och på den har vi lagt upp våran SLs påhitt, tingelarier..
vissa kanske tycker om dom, vissa inte.. det bestämmer in själv..

http://www.amaze.nu/dod6/

Rickard

Urverk speldesign
"'innehåller' varje sån där stav stödord till en eller ett par berrättelser eller?"
Det beror väl på hur bra minne historieberättaren har.. /images/icons/smile.gif Ärligt talat var det faktiskt sånt som jag hade tänkt lämna lite fritt.
Jag hade nog tänkt mig att en vandringsstav innehåller en berättelse i storlek av som SoR och de mindre är sådana som man kan berätta under en kväll.. De mindre behöver inte inte finnas för då kan man lika gärna komma ihåg dem (man är ju historieberättare till yrke och borde komma ihåg dem).
Man skulle lika gärna rista in flera berättelser på en stav. Som sagt, det är upp till var och en att fritt tolka det.

/[color:448800]Han</font color=448800> som antar att WoT-stavarna är inte färdigristade /images/icons/wink.gif

Rickard

Urverk speldesign
Några fler detaljer

Hur man kan se om nån är välbärgad
Håret: Om man har långt hår innebär det att man kan hålla det rent och välskött. Vanligt är hår till axlarna.
Smycken: Säger sig självt. Ju mer smycken, desto mer välbärgad.
Kläder: Matrialet är givetvis ett tecken men också hur bra kläderna passar och hur snitten är lagda.
Vapen: Svärd är ett tecken på rikedom medan yxor anses brutala. Påkvapen är för fattiga. Projektilvapen är lite lyxigare än kastvapen.
Kropp: Ju fetare desto bättre ställt.

Alviska hälsningar
Alver hälsar genom att sätta höger hand på den andres vänstra axel. Genom att dra undan axeln visar alver att de inte litar på den personen.

Alviska namn
Första bokstäverna i alvers efternamn säger vad alvens sysselsättning är. Detta sägs bara första gången när alven presenterar sig.
Två alver talas vid. Den ene nickar mot en tredje alv lite längre bort och frågar:
"Vad heter han i efternamn nu igen?"
"Cáno'ehtar."
"Ah, han är kommendant.", tänker den förste alven.

Kraftord (svordomar)
Vid den vita dvärggudinnans skägg!
Drake!
Vid Etin!

/[color:448800]Han</font color=448800> som ha fler förslag på svordomar och på hur man kan se om nån har gott om pengar

Hasse

Hero
"/Han som antar att WoT-stavarna är inte färdigristade"

Stavar och stavar, det lär väl behövas stammar från redwoodträden för att täcka hela den berättelsen./images/icons/smile.gif