Mogger
Hipsteranka
Rustning
Enda gången träffområde är intressant är när en RP precis satt på sig en svart magisk hjälm men i övrigt knallar omkring oskyddad. Och alla annan sporadisk rustningsklädnad med.
I Burning Wheel finns ett smidigt system. Som Försvarare bestämmer du var blottan finns och där träffar Anfallaren. Som Anfallare kan du dock få en positiv effekt på ditt tärningsslag och kan använda den effekten till att flytta träffen 1steg/poäng. Får du effekt 3 kan du alltså flytta träffen från ben, till buk(1p) till huvud(1p) och ha ett poäng över som du kan höja skadan med.
En annan möjlighet är att du som spelare kan använda din rustning som regelmässig valuta. Din hjälm skyddar 10, sammanlagt, och när du blir träffad kan du bestämma att det var i huvudet och subtrahera skadan, permanent. Då spelar träffområde ingen roll men rustning blir ändå intressant.
Så, ska du tänka träfformråde ska du först tänka på hur du vill hantera skydd.
Enda gången träffområde är intressant är när en RP precis satt på sig en svart magisk hjälm men i övrigt knallar omkring oskyddad. Och alla annan sporadisk rustningsklädnad med.
I Burning Wheel finns ett smidigt system. Som Försvarare bestämmer du var blottan finns och där träffar Anfallaren. Som Anfallare kan du dock få en positiv effekt på ditt tärningsslag och kan använda den effekten till att flytta träffen 1steg/poäng. Får du effekt 3 kan du alltså flytta träffen från ben, till buk(1p) till huvud(1p) och ha ett poäng över som du kan höja skadan med.
En annan möjlighet är att du som spelare kan använda din rustning som regelmässig valuta. Din hjälm skyddar 10, sammanlagt, och när du blir träffad kan du bestämma att det var i huvudet och subtrahera skadan, permanent. Då spelar träffområde ingen roll men rustning blir ändå intressant.
Så, ska du tänka träfformråde ska du först tänka på hur du vill hantera skydd.