Nekromanti Detaljerad träfftabell?

Mogger

Hipsteranka
Rustning

Enda gången träffområde är intressant är när en RP precis satt på sig en svart magisk hjälm men i övrigt knallar omkring oskyddad. Och alla annan sporadisk rustningsklädnad med. :gremsmile:

I Burning Wheel finns ett smidigt system. Som Försvarare bestämmer du var blottan finns och där träffar Anfallaren. Som Anfallare kan du dock få en positiv effekt på ditt tärningsslag och kan använda den effekten till att flytta träffen 1steg/poäng. Får du effekt 3 kan du alltså flytta träffen från ben, till buk(1p) till huvud(1p) och ha ett poäng över som du kan höja skadan med.

En annan möjlighet är att du som spelare kan använda din rustning som regelmässig valuta. Din hjälm skyddar 10, sammanlagt, och när du blir träffad kan du bestämma att det var i huvudet och subtrahera skadan, permanent. Då spelar träffområde ingen roll men rustning blir ändå intressant.

Så, ska du tänka träfformråde ska du först tänka på hur du vill hantera skydd.

solvebring

Superhero
Re: Min tejk på problemet

Jojo, jag förstår hela resonnemanget. Men jag är ändå inte riktigt helt för en total varfri bit vad det gäller träffarna alltså.
Men att använda en viss tärningskombo för ett visst område är okej, det gör jag ju även i DoD. Jag menar, gör någon en hoppspark, eller en hög rundspark (whateva') så är det ju bara träffar kring överamar, axlar, huvud, hals som gäller, om man säger så.

Men det vore kanske intessant, att skapa ett väldigt detaljerat system som förespråkar olika tärningar beroende på vilken sorts strid det är och vad man använder sig av.

Usch vad många olika intessanta alternativ som börjar rulla runt i min skalle nu. :gremwink:

solvebring

Superhero
Vill inte vara elak, men känns inte träfftabeller väldigt -90? Alltså lite omodernt och onödigt... För vad får vi veta genom att slå på en träfftabell, jo, var men blev träffad, men är det viktigt i sammanhanget?
Jag diggar gamla BRP-rollspel, så det argumentet har aldrig funkat på mig. Dessutom är jag inte modern på några andra vis här i livet, så att spela rollspel på ett visst sätt bara för att det är "modernt" känns lika dumt som att byta musikstil efter vad som är inne. :gremwink:
Smak har man ju, även om det är väldigt 70, 80, 90, 2000, whateva'...

Visst, det kan vara av intresse at veta var träffen tog, men om det är på bekostnad av ett eller flera slag så tycker jag att det är en dålig regel. Varför inte låta träffslaget avgöra var man träffar? Eller mängden skada man får? Ju högre skada ju ömtåligare kroppsdel. Men det är klart, allt handlar ju om grundsystem.
Jo, det är ju det man ser här, flera av förslagen är intressanta.
Dock tar jag inte upp den här tråden för att jag tycker att något träffsystem är förlegat, utan istället för att skaffa mig en god bredd inom detta, för deras passform är ju helt olika beroende på rollspelet de skall vara till.

Lycka till med skapandet....
Tackar, tackar! :gremsmile:

DragonLord

Warrior
Re: Min tejk på problemet

Man skulle kunna konstruera tabeller efter "stridsstil", särskilt om man vill betona kampsportsfajting utan att dra ner spelare för att de inte tränar tre-fyra kampsporter mellan träningarna. (Mitt gruppgenomsnitt pendlar mellan 1-2 kampsporter, vilket innebär att spelarna brukar vara med på noterna och bidrar till att godtycket fungerar.)

Hur skulle det låta med Höga (huvudet som målpunkt), Medel (bröstkorgen, och här behövs ett bättre ord än "medel" egentligen...) och Låg (benen, för folk som vill fälla sin motståndare) med tabeller som reflekterar vilket område man siktar på? Eller ett system som i Western där man väljer en målpunkt att sikta på som man närmar sig ju mer desto bättre man träffar?

Eller kanske en tabell där man väljer att "prioritera" vad man skiktar på? I tai-chi chuan till exempel tycker man om att koppla grepp om folks armar och/eller slå dem i plytet (fredlig sjukgymnastik, min håriga rumpa), framför att göra låga anfall (jag kan inte minnas en enda teknik som går under höfthöjd av dem jag lärde mig).

Det kräver lite meck, men om man har en fördelning av låt oss säga tre träffprioriteter på en T10: 1-4 = det område du helst vill träffa, 5-7 = det område du siktar på om det inte bjuds på din favorit, 8-9 = tredjehandsvalet, 10 = allt annat bjäfs. En vettig variant kan vara att först efter anfallet landat på ett träffområde bestäms exakt vad man vill göra. Missar man ett grepp mot armen kan man ofta gå in med en knuff mot kroppen, till exempel. Allt får givetvis modifieras beroende på hur många träffområden man har i sitt system.

Någon som vill skjuta sönder förslaget?

solvebring

Superhero
Asså... BRP med träfftabeller är nya BRP-rollspel. De gamla har minsann inga träfftabeller alls!
Nej, det har du tamejtusan rätt i. :gremwink: :gremblush:
Tänkte inte på det, av rena vana för att jag ändå alltid sätter in en träfftabell till DoD. Hehe...
Är så van vid det nu efter sju år på det viset att jag alltid sett det så...
Schum miss!