Vad har forumet för (principiella) åsikter i denna fråga? Är det bra att gå ner på detaljnivå när man bygger en värld och beskriva både macromiljö som micromiljön eller är det så att om man går ner på micronivå så minskar man spelarens kreativa frihet?
De spelvärldar jag själv har mest erfarenhet av är Greg Staffords Glorantha och Columbia Games HarnWorld.
Den förra tycker jag har hittat en bra balans, de övergripande kulturella dragen beskrivs med belysande exempel, sedan får SL själv skapa sin micromiljö. Det ger både SL och spelkonstruktören frihet, konstruktören kan ju ändra/korrigera makromiljön utan att SL nödvändigtvis behöver göra så mycket ändringar i sin micromiljö.
I HarnWorld är även micromiljön detaljerad, SL behöver inte bygga något eget, vilket kan vara väldigt skönt. Å andra sidan kan det i realiteten faktiskt betyda att miljön aldrig riktigt blir ens egen heller. Problemet är att vad gäller HarnWorld så kan inte konstruktören göra några korrigeringar på macronivå - även om det skulle behövas.
Jag sitter och funderar på hur jag ska styra upp arbetet med ett spel-världs projekt, och frågan är: både macro och micronivå eller bara macro...
Hmm... som vanligt hjälper det att skriva ner problemet
De spelvärldar jag själv har mest erfarenhet av är Greg Staffords Glorantha och Columbia Games HarnWorld.
Den förra tycker jag har hittat en bra balans, de övergripande kulturella dragen beskrivs med belysande exempel, sedan får SL själv skapa sin micromiljö. Det ger både SL och spelkonstruktören frihet, konstruktören kan ju ändra/korrigera makromiljön utan att SL nödvändigtvis behöver göra så mycket ändringar i sin micromiljö.
I HarnWorld är även micromiljön detaljerad, SL behöver inte bygga något eget, vilket kan vara väldigt skönt. Å andra sidan kan det i realiteten faktiskt betyda att miljön aldrig riktigt blir ens egen heller. Problemet är att vad gäller HarnWorld så kan inte konstruktören göra några korrigeringar på macronivå - även om det skulle behövas.
Jag sitter och funderar på hur jag ska styra upp arbetet med ett spel-världs projekt, och frågan är: både macro och micronivå eller bara macro...
Hmm... som vanligt hjälper det att skriva ner problemet