Nekromanti Detta borde vara på riktigt

Genesis

Ni dés ni maître
If College Had a Character Creation System.

Allvarligt talat, jag vill spela det spelet. Det skulle vara awesome. Hjälp mig bygga systemet! Hur borde det vara utformat?

Jag tänker mig taktiska sociala strider, som helst skall emulera D&D-strider, fast med sociala feats. Utmaningen bör naturligtvis vara att balansera social status och betyg. Quests i stil med "Get Laid" och "Pass Psychology 101" (det måste ju skrivas på engelska) kanske kan fungera som Skill Challenges i D&D, fast mer utspritt, så ett visst antal lyckade konflikter gör att man klarar det (och får XP), medan ett visst antal misslyckade gör att man, tja, misslyckas.

Jag vill seriöst göra det här spelet, men helst inte ensam. Vilka hjälper till? Hjälp genom att föreslå mekanik, genom att sätta upp ett system för hur man kan bygga spelet tillsammans, eller bara brainstorma klasser, raser och liknande.

Återstår att se huruvida vi kan komma någon vart (och huruvida någon förutom jag är intresserad).

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
TSR släppte på 80-talet spelet Alma Mater, som mer eller mindre gjorde samma sak med high school (och åttiotalsmässig simulationism). Det hade också en form av "framgångspäng" (akademiska, sociala och allmänna), samt groteska illustrationer av Erol Otus.