Nekromanti Deus Ex Machina

Big Marco

Läskig
Fråga - finns det något rollspel som har tagit upp den regelmekaniska möjligheten för en spelare under en rollspelssession att föra in Deus Ex Machina i handlingen?

Jag avser då främst rollspel där det finns en spelledare och finns någon form av handling/intrig.

Storuggla

Champion
"Fråga - finns det något rollspel som har tagit upp den regelmekaniska möjligheten för en spelare under en rollspelssession att föra in Deus Ex Machina i handlingen? "

Har inte M:UA en light-version i att man kan ha en släkting som dyke rupp i luftballong och räddar en? Annars kommer jag inte på något på rak arm.

Storuggla, hippiehåret anfaller

Mogger

Hipsteranka
Exakt, men även Fate points i WFRP, Hjältepoäng i DoD och alla möjliga slags drampoäng i alla möjliga slags spel. Herregud, t.o.m Noir har ju någon form av noirsk Deus ex Machina!

Storuggla

Champion
Fast jag räknar inte fate points som Deus Ex Machina då de är högst... de är högst mesiga gudar i så fall. Man slipper lite skada eller så, men man kan itne lägga ett poäng och plötsligt lösa ett svårt problem eller deklarera vem som är skurken och det blir sanning. Det är min DeM i alla fall, en jeppe som viras ner på scenen och löser alla problem. Och Fate Points ser jag mer som en dvärg som viras ner och ger en kexchoklad, trevligt men inget som löser problem.

Storuggla, swoosh

Rising

Vila i frid
Hôl har Grace of God-points. SL slår en T6 dolt innan sessionen. Så många GOG-poäng har spelarna. Närhelst spelarna befinner sig i knipa så kan de säga att de vill använda en GOG-poäng. Då måste SL rädda dem ur knipan. Vilken knipa som helst. Och det får inte vara en "ur askan - i elden" räddning, heller, utan det måste vara en riktig räddning. Det är så mycket Deus ex Machina det kan bli.

Men om spelarna försöker spendera en GOGpoäng när de inte längre har någon, då åkallar de istället Wrath of God och man får fucka med dem hur mycket man än önskar.

Ymir

Liten kantbaron
Det kanske inte kvalar in helt och hållet, men Buffy och Angel RPG har ett system med dramapoäng; där en karaktär har fler dramapoäng ju mesigare den är i övrigt. Dramapoängen är ganska kraftfulla jämfört med dylika koncept i andra spel - man kan tex använda dem för att tvinga fram en plottwist, skaffa sig en righteous fury och spöa skiten ur förmodat mycket mäktigare motståndare, och sådär. Det är kanske ingen deux ex machina per se som sagt, men dramapoängen är ändå väldigt roliga just för att de jämnar ut oddsen mellan svaga karaktärsarketyper och kraftfullare diton.

- Ymir, föreslår

Nightowl

Champion
Adventure!

I Adventure! kan man spendera Inspiration på att etablera fakta i spelvärlden. Ju mer far-out (det finns en vettig tumregel som jag dock glömt eftersom jag aldrig spelat Adventure!) desto mer Inspiration.

Mitt favoritexempel är den om spelaren som, när hans bil störtar i havet, sade: "Vilken tur att det var min ubåtsbil vi körde idag..." och naturligtvis kunde då bilen köra under vattnet. Den förvandlades naturligtvis inte till ubåtsbil just då, utan den hade hela tiden varit det, men "publiken" hade inte sett det än.

Jag är dock inte så hyperhaj på Adventure!. Jag har för mig att krank spelar det, han kan säkert förklara bättre.

Erik

Flurtis

Hero
Re: Adventure!

Adventure använder sig av Inspiration point som man kan offra för att påvärka berättandet.Tanken är att systemet dels ska ge RPna en möjlighet att påvärka spelet men också uppmuntra cliffhangers och dramatiska scener. Detta gör att man som SL kan låta spelarna köra ut för ett stup med sin bil utan att oroa sig för döda rollpersoner. Inspiration points kostnaden kan variera från 1-3 där 1 motsvarar en liten mindre grej som tillexempel när skurken ska avfyra revolvern men revolvern klickar. En 3 poängs kostnad är mer i linje med Nightowl's ubåtsbil exempel.

//Flurtis som lirar Adventure för tillfället.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
I Hammaren & Trollspöt kan en spelare få använda förmågepoäng bl a för att "föra in en plats eller person i berättelsen när det som bäst behövs en räddare i nöden eller en fördelaktig omständighet" (s 280).

Detta är en alternativregel för mer distanserat spel som förelås på slutet. Andra saker spelaren också kan göra enligt samma alternativregler är att få information som rollpersonen inte har tillgång till eller få bestämma en epilog till en viss affär för att öppna möjligheter inför fortsättningen.

Det är dock inget fancy, bara en halvsida.

Hälsar

Christian

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Adventure!

Mitt favoritexempel är den om spelaren som, när hans bil störtar i havet, sade: "Vilken tur att det var min ubåtsbil vi körde idag..." och naturligtvis kunde då bilen köra under vattnet. Den förvandlades naturligtvis inte till ubåtsbil just då, utan den hade hela tiden varit det, men "publiken" hade inte sett det än.

Jag är dock inte så hyperhaj på Adventure!. Jag har för mig att krank spelar det, han kan säkert förklara bättre.
Mjo, precis så. Man kan göra rätt feta grejer (finns en tabell, som går från "minor offscreen effect" till saker som aktivt ändrar saker kraftigt i kontinuiteten). När det gäller de fetare grejerna har dock SL vetorätt, vilket jag ändå gillar. Det ska passa genren, trots allt. Och man belönas för att göra coola, stämningshöjande grejer - när man hittar på något extra tufft, genrepassande och stämningshöjande kan man t.om få tillbaks fler poäng än man spenderade. Det har iaf lockat mina annars ganska slöa spelare att bli mer kreativa...