Nekromanti Deviantart - avtal

solvebring

Superhero
Ja, jag har en Deviantart, men jag måste erkänna att jag inte läste avtalet så noga när jag först registrerade mig. Sedan en tid tillbaka har jag dock rensat bort alla mina bilder eftersom jag inte gillade dem.

Nå, fast nu drar jag mig för att ladda upp något på nytt, eftersom jag blivit osäker på avtalet. Jag har naturligtvis kikat på det men jag vet inte riktigt om jag förstår alla delar av det. Engelska språket i sig är ju inga problem men jag vet inte riktigt hur man ska tolka allting.

Finns det någon här som skulle kunna sammanfatta vad det egentligen innebär? Som jag förstår behåller konstnären sin upphovsrätt, men Deviant har rätt att distribuera och licensiera materialet - eller va?

Avtal (Submission policy)
Övriga detaljer

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tja, jag tycker att det ser ut som ett standardavtal, typ:

- Du har kvar copyrighten och alla vanliga rättigheter, men...
- ...medger att DeviantArt får använda dina grejer lite som de känner för (i praktiken för att t.ex ändra storlek på och visa thumbnails, visa för andra användare etc. Svårt att ha en sån site utan en dylik licens).

solvebring

Superhero
krank said:
Tja, jag tycker att det ser ut som ett standardavtal, typ:

- Du har kvar copyrighten och alla vanliga rättigheter, men...
- ...medger att DeviantArt får använda dina grejer lite som de känner för (i praktiken för att t.ex ändra storlek på och visa thumbnails, visa för andra användare etc. Svårt att ha en sån site utan en dylik licens).
Okej, men de har inte rätten att bruka/publicera bilderna väl? Blir konfunderad av formuleringar som "exhibit" och "broadcast". Kort sagt, de har bara rätten att bruka bilderna för det som krävs för att bilderna ska kunna "visas" på sidan? ... Fan kunde de inte skriva det lite mer kortfattat! :gremwink:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Okej, men de har inte rätten att bruka/publicera bilderna väl? Blir konfunderad av formuleringar som "exhibit" och "broadcast". Kort sagt, de har bara rätten att bruka bilderna för det som krävs för att bilderna ska kunna "visas" på sidan? ...
De har rätt att...

display, copy, reproduce, exhibit, publicly perform, broadcast, rebroadcast, transmit, retransmit, distribute through any electronic means (including analog and digital) or other means, and electronically or otherwise publish any or all of the Artist Materials, including any part of them, and to include them in compilations for publication, by any and all means and media now known or not yet known or invented
Dvs de får bruka/publicera i stort sett som de vill.

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:
Okej, men de har inte rätten att bruka/publicera bilderna väl? Blir konfunderad av formuleringar som "exhibit" och "broadcast". Kort sagt, de har bara rätten att bruka bilderna för det som krävs för att bilderna ska kunna "visas" på sidan? ...
De har rätt att...

display, copy, reproduce, exhibit, publicly perform, broadcast, rebroadcast, transmit, retransmit, distribute through any electronic means (including analog and digital) or other means, and electronically or otherwise publish any or all of the Artist Materials, including any part of them, and to include them in compilations for publication, by any and all means and media now known or not yet known or invented
Dvs de får bruka/publicera i stort sett som de vill.
Inte alls bra med andra ord. :gremtongue:

Alkemist

Veteran
Betänk dock att de nog aldrig kommer utnyttja de där rättigheterna på något "lurigt" vis eftersom det skulle skrämma bort deras professionella andvändare.

Unfair

Hero
Och de har väll fortfarande inte rätten att sälja bilderna eller på annat sätt tjäna pengar på dina bilder så som jag förstår det. Eller?

Sapient

Swashbuckler
Huvudsaken med den första klausulen är nog som jag uppfattar det, att friskriva sig från puckon som inte fattar att något som laddas upp på deviantART kan komma att ses av massor av människor utan att man som artist har full koll på vem och när och hur...

Och även för att framför allt täcka det folk ofta gör - det vill säga delar en bild via någon annan sajt och länkar tillbaka till deviantART.

Det avser INTE att licensiera bilderna vidare.

Det finns dock vissa öppningar för det, på ett par ställen i avtalstexten.

Av vad jag kan läsa ut begränsas detta dock till syftet att "marknadsföra deviantART" (inkl. eventuella sidoprojekt de kan komma på att lansera). Dvs. de kan använda dina bilder - eller delar av dem - för att locka fler besökare.

Det här (början av paragraf 5) är nog det viktigaste:
deviantART said:
5. Limitation Of Rights The rights and licenses granted to deviantART under sections 3 and 4 of this Agreement require deviantART to obtain Artist consent before deviantART makes any commercial agreement with anyone else to separately buy, license, re-sell or re-publish or commercially use any Artist Materials not in association with deviantART but as an individual work of art or as a group of works from a single Artist in isolation from any other works. (...)
Det är ditt skydd mot att deviantART säljer bilderna vidare.

solvebring

Superhero
Sapient said:
Huvudsaken med den första klausulen är nog som jag uppfattar det, att friskriva sig från puckon som inte fattar att något som laddas upp på deviantART kan komma att ses av massor av människor utan att man som artist har full koll på vem och när och hur...

Och även för att framför allt täcka det folk ofta gör - det vill säga delar en bild via någon annan sajt och länkar tillbaka till deviantART.

Det avser INTE att licensiera bilderna vidare.

Det finns dock vissa öppningar för det, på ett par ställen i avtalstexten.

Av vad jag kan läsa ut begränsas detta dock till syftet att "marknadsföra deviantART" (inkl. eventuella sidoprojekt de kan komma på att lansera). Dvs. de kan använda dina bilder - eller delar av dem - för att locka fler besökare.

Det här (början av paragraf 5) är nog det viktigaste:
deviantART said:
5. Limitation Of Rights The rights and licenses granted to deviantART under sections 3 and 4 of this Agreement require deviantART to obtain Artist consent before deviantART makes any commercial agreement with anyone else to separately buy, license, re-sell or re-publish or commercially use any Artist Materials not in association with deviantART but as an individual work of art or as a group of works from a single Artist in isolation from any other works. (...)
Det är ditt skydd mot att deviantART säljer bilderna vidare.
Aha, men då låter det ju långt mycket säkrare. Det är just det jag vill försäkra mig om; att bilderna fortfarande är 100% mina och att jag kan använda och bruka dem som jag vill även om de är uppladdade där - och att de (deviantART) inte brukar mitt material till annat än vad som behövs för sidans drift och community-verksamhet. =)