Nekromanti Dhuk x 2?

PalMer

Warrior
Staden Dhuk som ligger antingen söder om Belu eller norr om Forion finns alltså på två platser...
Någon som vet vilken den riktiga Dhuk är samt vad den andra staden då skall heta?
Källa är Geografica Mundana's kartor.

MVH
PalMer

Strahd

Veteran
Har gammla mundana med den karta som följer med, där hittar jag bara en Dhuk, och den ligger söder om Belu. Hittar inte Forion alls (och inte någon annan stad med namnet Duhk).

Jade

Warrior
forion (och dhuk nr. 2) finns med på den andra (nya) kartan som finns med geografica mundana... den kartan fanns inte i första mundana-boken... fast så fanns heller inte någon skrivet i själva boken om forion och ebhron heller...

hm. angående dhuk gissar jag på att tryckfelsnisse varit framme. eller kanske är det en konspiration?

Ilion

Veteran
AAhh, du kan vara nåt på spåren här! Ar det så att Neogames har en djävlusk plan där Dhuk är början på helvetesmaskinen? De hjärntvättar oss at tillbe Dhuk och sedan om 20 år ringer det och en röst säger med förvrängd röst i andra ändan; "Dhuk!". Sedan plockar vi ihop en prickskjyttegevär på 3,24 sec och skjuter Dalailama i småbitar?

Duddmannen

Hero
Båda är riktiga

Båda städerna Dhuk finns och ligger uppenbarligen placerade i enlighet med beskrivningen i Geografia Mundana (upp för en flod, i otillgänglig djungel). Därmed borde rimligtvis båda städerna vara korrekta.

Dessutom kan man ju då välja om man ska köra med den "nedklippta" kartan eller med "extended version". I båda fallen har man ju då minst en Dhuk att använda sig av.

/Duddmannen

Phelan

Hero
Nja...

Egentligen är det bara den norra som ligger placerad i enlighet med beskrivningen: "Dhuk är en otillgänglig stad i djungeln. Det enda sättet att nå staden är via den stora djungelfloden, Uhrad-Tem..." vidare "Handelsfartyg, främst från Mûhad och Gordrion, seglar då och då upp på floden för att hämta örter och guld som skeppats från Belu."

Om vi ska analysera djupare än "djungel" och "flod" så talas om en STOR flod, vilket bara finns vid den norra staden. Dessutom blir det en jäkla omväg att först skicka guldet från Belu till det nedre av de två Dhuk för att där hämta guldet.

Så den stad som nämns i Geographica Mundanas bok måste vara den norra. Om kartans södra Dhuk verkligen finns eller ej är en annan sak, även om jag not sätter en liten slant på att kartritaren bara var slarvig.

Mvh / Phelan

Matt Evans

Veteran
Varför?

Varför kan det inte finnas flera ställen i världen med samma namn?

T.ex. så finns det i Sverige bara i småland tre stycken Berga (och var lätta att hålla reda på förrut då de låg i olika län, men numera i samma genom våra jättelän) och ännu flera Berga om man sträcker ut sig över hela sverige.

Större platser är ett exempel Nyköping. Finns 1 i Sverige och 3 i Danmark (dock då med stavningen Nykøbing.

// Matt Evans

inte

Veteran
Re: Nja...

Jag sitter inte med varken kartor eller Geografica Mundana framför mig men jag är ganksa säker på att jag vet vilken stad ni talar om och det är samma stad på båda karorna. På den "gamla" karat finns Dhuk i sydvästra delen av kartan och på den utökade kartbiten som följer med GM så hamnar Dhuk i nordvästra delen av kartan detta sker eftersom den utökande kartbiten visar södra delen av den på orginalkaran avklipta kontinentnen. Norra delen av den nya kartan är densamma som den sydvästra på orginal kartan.

Jag har inte GM tillgänglig för tillfället, men jag ska försöka svara endå. Om man läser i Forionkapitlet i GM så får man höra om att norra forion har problem med ett pratnäste norr om forion vidnamn Gnaar-Muur (eller nåt). Och om stora delar av ett jätteland har problem med ett piratnäste, så kan man nästan utgå ifrån att även pratnästet måste vara 'jätte'. Alltså tror jag att det är ett tryckfel, och att det södra Dhuk egentligen är Gnaar-Muur.

Mvh Victor Palm...

...Som dock inte tar någon cred för lösningen, då någon annan redan har framfört samma grej, i en tidigare diskussion.

Nej

Det stämmer ej, om man kollar på kartan (har gjort det tidigare) så ser man att ställena faktiskt ligger på olika ställen.

Mvh Victor Palm...

...Som till en början också trodde på detta, men som ändrade lösning till denna

Phelan

Hero
Men i så fall finns det två Gnar-Muur istället - det enda som är med på kartan är nämligen piratstaden Gnar-Muur i södra Jargien, en utbrytarstad vid kusten längst i söder på bergskedjan som skiljer Tarkas och Jargien...

Mvh / Phelan

Som dock är säker på att den övre Dhuk är den officiella och att den andra troligen ska ha ett annat namn eller suddas bort (kartritaren hade tråkigt och det är ändå ingen därborta och kollar om det verkligen finns en stad eller ej).

Phelan

Hero
Re: Nja...

En intressant teori, men om du verkligen suttit med kartorna framför dig, som jag gör, hade du direkt kunnat förkasta den...

Mvh / Phelan

Helmgast
Rättelse [ot]

Skåne och Västra Götaland har slagit ihop sina respektive län, men Småland består fortfarande av tre län, Jönköpings, Kronobergs och Kalmars län.

Tillagt, av tydlighetsskäl

Helmgast
SVARET (trumvirvel...)

Det norra Dhuk (Eumo-trakten) är korrekt. Det södra heter Dhur-Koor (lite likt, dock). Detta förstår man utifrån Forion-kapitlet; Gnar-Muur ligger för övrigt vid Jargien-Tarkas-trakterna.

Sådetså.

Jade

Warrior
Re: Rättelse [ot]

men har inte skåne slagits ihop till ETT län? (för ett bra tag sedan)

men hur som helst så kan det finnas fler städer med samma namn. det finns tre stockholm i USA.... :gremcool:

Pendragon

Swashbuckler
Skååååne! [ot]

Jäpp... Skåne är ett län sen ett par år tillbaks. Det slogs ihop för att underlätta organisationen av dikesgrävandet längs den norra gränsen. Ett par års grävande till så har vi lösgjort oss från resten av Sverige... och ni undrar varför ni aldrig har hört talas om det? Varför tror ni "tunneln" vi hallandsåsen tar sån tid... :gremwink:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Rättelse [ot]

det finns tre stockholm i USA....

...som alla har större befolkning än vår kära kungliga huvudstad...eller? :gremwink:

Jade

Warrior
skåne? [extremt ot]

hmhm.. kan se det framför mig... skyltar, taggtrådsstängsel, dobermanpinchers...

You are now entering the domain of Skåne.

ugh. läskit.