Nekromanti Diabloklon Rymdopera

Snow

Swashbuckler
Jag har skrivit på ett datorspel de senaste två åren. Nu är jag klar, nåja, nästan.
Men det tar för mig ca 3 h att spela från början till slut och jag kan det utan och innan.
Det började när jag frågade Rising om jag fick göra en remake på ett gammalt zombiespel
han tillverkat. Det är rätt långt därifrån nu.

Kort sagt, det är ett actionrollspel som utspelar sig någon annanstans en miljon år in i framtiden.
Man springer runt med en uppsättning skjutvapen och brassar ihjäl monster eller andra fiender.
Perspektivet är rakt uppifrån. Det finns skills som man måste välja på. Det finns dialoger,
mycket möjlighet till scripting (i java), inventory, massor av olika fiender, gott om mer eller
mindre användabara prylar (teleporter, portabel sentrygun, motionscanner, beer etc).
Huvuddelen av spelet är dock inriktat på action. Hur bra man träffar och hur mycket skada
man gör är en kombination och spelarens reaktioner och rollpersonens skills.

Här finns en kort (rätt sunkig) film som visar lite gameplay. Spelet kör med 80 fps på en normal
dator, vilket filmen inte visar. Jag bifogar också en screenshot.

http://gunslinger-game.mine.nu/media/gunslinger.wmv

Spelet har en tydlig karaktär av hobbyspel (avsaknad av 3D exempelvis) men en del av specialeffekterna
är jag grymt nöjd med.

En del har sagt att spelet påminner om Alien breed, det kanske det gör.

Verkar det roligt?

Johan K

Gammal & dryg
Verkar det roligt?
Well, det verkar ju intre så tråkigt iaf !
När har du tänkt at släppa det ? Så man kan testa det på "riktigt" ?

Snow

Swashbuckler
Det började när jag frågade Rising om jag fick göra en remake på ett gammalt zombiespel
han tillverkat. Det är rätt långt därifrån nu.
När det varit ute på test i några veckor (som det är just nu) och jag har rättat de fatala buggarna.
Så om kanske en månad man får se version 1.0

Rising

Vila i frid
han tillverkat
Vaaaaaaa?! Du måste mena någon annan.

---

Nå: Jag äääälskar det subjektiva ljuset. Nice touch med skjutdörrarna, framförallt. Mycket häftig action, också. Likheter med Alien Breed? Nja... Visst, man är en gubbe, perspektivet är rakt ovanifrån och man skjuter. Men det säger ju inte så mycket. Att man bara ser vad ens karaktär ser är ju den stora grejen och något sånt fanns inte i Alien Breed.

Ja, jag tycker det ser coolers ut.

Snow

Swashbuckler
Gjorde du inte ett spel d*r man gick runt i ett hus och skulle sl*ss mot zombies? Jag *r r*tt s*ker p* att det var du f*r om man lyckades bli ensam med bruden och satte p* henne fick man massor av hitpoints. Det borde vara du ;-) Iallafall, jag *r r*tt l*ngt fr*n den iden, *ven om man med editorn skulle kunna bygga ett s*dant *ventyr. Trevligt att du gillar det! Stay tuned.

Rising

Vila i frid
Ja, jo, ett sånt spel har jag faktiskt gjort. Visste inte att jag pratat på forumet om det. Fast det var alltså ett textbaserat spel, så det är milsvida ifrån. Så om någon tror att jag skulle ha gjort något som var ens i närheten av lika häftigt som det här, och att det på något vis skulle ha inspirerat dig, då misstar de sig.

Snow

Swashbuckler
Ladda ner demon!

Det verkar som ett par personer har sett filmen iallafall. Man kan ladda ner hela spelet ocks*! Har du en windows (tyv*rr funkar det inte med wine) som *r max tre *r borde det funka bra. http://gunslinger-game.mine.nu/

Troberg

Sinister eater
Re: Ladda ner demon!

Coolt, ska testa det snarast möjligt (dvs till helgen). Grafiskt ger det mig vibbar av Paradroid, ett spel som kostat mig massor av tid.

tyv*rr funkar det inte med wine
Någon som testat med Cedega?

Snow

Swashbuckler

Jag skriver pa engelska efter jag inte fatt igang svenska tecken med min testl*sare elinks.

No, but feel free to try yourself (and tell me what you find). The problem with wine was that something with garbage collecting was not implemented yet (according to the guy that tried it). This happens a couple of minutes into the game.

The game is quite simple in the design but do paint a lot of images, and they are rotated. So the game relies quite heavily on hardware acceleration to function normaly. Linux and java is unfortunately not a very good combination in this area (said my tests anyway). If anyone would like to have the original jar-file needed to run the game, ask for it.

The main reason for compiling to dot exe is that the user should not have to worry about java. Most gamers run windows anyway...

Troberg

Sinister eater

The main reason for compiling to dot exe is that the user should not have to worry about java. Most gamers run windows anyway...
Jag argumenterar inte mot det på något sätt. Det var mest en nyfikenhetsfråga.

No, but feel free to try yourself (and tell me what you find).
Jag kör inte Cedega själv, men jag kan kanske fixa ett test ändå. Jag talar om resultatet i så fall.

Rising

Vila i frid

Jag har spelat det en hel del nu, och har en del tankar:

1. Skuggorna och syngrejen är lika läckra som jag trodde. Jag kan gå omkring och bara öppna och stänga dörrar omkring mig, eftersom den effekten är så tuff.
2. Shit vad avancerat det är! Skills, komlexitet och hur många variablar och grejer som helst; nästan allt kan skjutas sönder, osv... Det är inte ett dugg som Alien Breed. Jag diggar när små saker sker som får spelet att framstå som komplext och organiskt, såsom när någon skalbagge attackerar en npc och denne börjar fly ifrån monstret. Coolt.
3. Jag suger. Seriöst, inte ens med den relativa keyboard-styrningen (tack gode gud för den, defaultläget är absolut inget för mig) så kommer jag typ någonstans i första uppdraget. Skall man verkligen vara så där usel på att sikta? Jag står ofta rakt framför en djäkla fluga och siktar rakt på honom och kan ändå bränna fem-åtta kulor utan att den tar en enda skada. Är det meningen att man bara skall fly i början, eller vad är det jag gör fel? Blir man sämre av att sikta om man blir skadad, kanske? Något måste vara fel.
4. Laddningstiderna... eh, gör mig nostalgisk. Vilket gör mig lite fundersam, för vad är det egentligen för massiva data du måsta ladda in som gör att de blir så där långa? Spelet i sig verkar ju inte vara så tungt, som jag uppfattar det.
5. Är det meningen att handlingen ska vara så töntig? De fåniga svordomarna och "åh, vad dum jag är, jag ramlade ner i hålet (det enda hålet i hela den milsvida öknen)!" Jag är osäker på vilken stämning du vill förmedla. Jag tror jag hittade en (minimal) bugg, förresten. Det är någon kille som heter Jimmy i början, men när man för musen över honom så heter han Johnny. Typ, det kan vara vice versa också, eller så har jag inbillat mig det.
6. Det är ashäftigt. Det är den viktigaste punkten. Jag tror jag måste spela mer utifrån action-sparpunkten tills jag blivit bättre, dock.

Snow

Swashbuckler

Mycket trevligt att höra att du lirat lite.

1. Skuggorna och syngrejen är lika läckra som jag trodde. Jag kan gå omkring och bara öppna och stänga dörrar omkring mig, eftersom den effekten är så tuff.
Tackar! Det finns en hel del grejor som påverkar synfältets bredd dessutom. En gång när jag aboslut inte ville dö drog jag i mig två adrenaline och en steroids. Jag blev supersnabb och tålde skitmycket men synfältet krympte till en smal kil.... Det var ingen effekt jag kom ihåg skulle inräffa men jag var så inne i spelet att det kändes helt naturligt.

2. Shit vad avancerat det är! Skills, komlexitet och hur många variablar och grejer som helst; nästan allt kan skjutas sönder, osv... Det är inte ett dugg som Alien Breed. Jag diggar när små saker sker som får spelet att framstå som komplext och organiskt, såsom när någon skalbagge attackerar en npc och denne börjar fly ifrån monstret. Coolt.
Det har tagit lite svett och tårar kan jag säga.. :)

3. Jag suger. Seriöst, inte ens med den relativa keyboard-styrningen (tack gode gud för den, defaultläget är absolut inget för mig) så kommer jag typ någonstans i första uppdraget. Skall man verkligen vara så där usel på att sikta? Jag står ofta rakt framför en djäkla fluga och siktar rakt på honom och kan ändå bränna fem-åtta kulor utan att den tar en enda skada. Är det meningen att man bara skall fly i början, eller vad är det jag gör fel? Blir man sämre av att sikta om man blir skadad, kanske? Något måste vara fel.
Du är inte ensam! Jag har hört detta från flera håll. Det skiljer väldigt mycket på hur olika folk klarar av kontrollerna har jag märkt. Min flickvän som är rätt datorokunnig har rätt snabbt övat upp en bra förmåga och tar sig genom tre fyra banor utan att dö. Men folk som är erkända gamers har rätt stora problem. Kanske är de mer insnöade på det de brukar spela.

Meningen var att det skulle börja lätt, jag har misslyckats. En viktig grej är att börja med att höja något som gör att man träffar bättre, practice eller marksman. Höjer man acrobat så får man tillgång till specialhandlingen dodge (tryck F och du kastar dig snabbt bakåt).

I nästa version har jag grejat lite. Det finns en easy mode. Skillsen ska kosta hälften och man börjar med ett hagelgevär eller en kpist. Då borde det bli mycket lättare i början.

4. Laddningstiderna... eh, gör mig nostalgisk. Vilket gör mig lite fundersam, för vad är det egentligen för massiva data du måsta ladda in som gör att de blir så där långa? Spelet i sig verkar ju inte vara så tungt, som jag uppfattar det.
Det är sjukt många png-bilder för alla animerade explosioner, teleporteffekter, giftmoln och sådant.
Jag försökte göra de flesta av dem så små jag kunde.
När jag tänker närmre efter så kunde giftmolnet köra i halv hastighet för det är rätt slött ändå. Giftmolnet är antagligen en stor bov.
Sätter upp det på todolistan.

5. Är det meningen att handlingen ska vara så töntig? De fåniga svordomarna och "åh, vad dum jag är, jag ramlade ner i hålet (det enda hålet i hela den milsvida öknen)!" Jag är osäker på vilken stämning du vill förmedla.
Det är meningen att det ska vara rätt töntigt, ta inte storyn på allvar! Egentligen så var det tänkt att en snubbe jag känner (som är mycket bättre än mig på att pilla ihop historier) skulle ta editorn och bygga ett stort spel med lite mer seriös story. Han har dock hoppat av nu. Så det enda som finns är min tönt-historia som är ett slags tech-demo som visar vad man kan bygga med motorn.
Det är ju rätt långt och så likt ett riktigt spel som jag orkade göra det. Det finns alltså en wysiwyg-editor om någon känner sig manad, det finns tillochmed en manual.

Jag tror jag hittade en (minimal) bugg, förresten. Det är någon kille som heter Jimmy i början, men när man för musen över honom så heter han Johnny. Typ, det kan vara vice versa också, eller så har jag inbillat mig det.
Tack, ska fixas!

6. Det är ashäftigt. Det är den viktigaste punkten. Jag tror jag måste spela mer utifrån action-sparpunkten tills jag blivit bättre, dock.
Tack... det är kul att jag inte slösat bort 2000 timmar på ingenting :gremlaugh:
Spela mer! Mer kommentarer! Mer gunslinger!

Snow

Swashbuckler

Jag kör inte Cedega själv, men jag kan kanske fixa ett test ändå. Jag talar om resultatet i så fall.
Jag läste lite om Cedega, håller de vad de lovar så är jag imponerad, ännu mer om det klarar Gunslinger.
Det är isåfall en java-app som är kompilerad till windows, som körs genom någon slags emulator på en linux, nifty :)

Feliath

Swashbuckler
Jar-jar Files

If anyone would like to have the original jar-file needed to run the game, ask for it.
Ja tack! Om du kompilerat den som executable jar ska man kunna köra den rakt av i OS X, så då kan det knappast bli smidigare.

/Feliath — vill också skjuta på insekter

Troberg

Sinister eater

Jag läste lite om Cedega, håller de vad de lovar så är jag imponerad, ännu mer om det klarar Gunslinger.
Jag känner en som kör Battlefield 2 på Ubuntu via Cedega utan problem.

Det är isåfall en java-app som är kompilerad till windows, som körs genom någon slags emulator på en linux, nifty :)
Nej, inte emulering. Den är byggd på Wine (vilket står för Wine Is Not Emulation), som är ett skal som översätter Windows-API-anropen till motsvarande Linux-API. Det kör alltså helt under värdoperativsystemet, det sitter bara en liten tolk mellan dem. Vilket gör det ännu mer imponerande!

Snow

Swashbuckler
Re: Jar-jar Files and the next release

(back in english)

Unfortunately no, that won't work. :-(
It will probably start, and you might even be able to play a couple of minutes but I am pretty sure that you will soon se an OutOfMemoryException and the game freeze or crash. The solution is simple enough (but I don't know how to do it on a mac), specify two parameters (I don't know the exact names) telling java how much memory to use for the heap, to start with and a max value. I usually start with 128 and max 256 (it's an enormous amount I know, but such is java). I blame the evil poison cloud with it's 50 transclusent frames of green death (plus all the other animated effects).

As for the jar-file, I will have it available for download in the next release (this weekend).

Rickard

Urverk speldesign
Har börjat spela det här spelet nu. Dog ingenting förrän jag kom till aliengrejen och blev nersövd. Där är det en bugg att jag inte kan ladda om vapnet, så efter 40 skott så har jag ingen mer ammo, trots att jag har 600 kulor kvar bland utrustningen. Det är "lite halvsvårt" när jag möter 8 aliens med laservapen. :gremsmile:

Skitkul spel, annars!

Save-grejen är lite konstig. Auto-save och manuell sparning borde vara separerade.

/Han som är svag för sådana här spel (och som testade att spela för att han inte fick igång Arcanum)

Foggmock

Myrmidon
Praise + fler speltips

Jag drar lätt ner det här när jag kommit hem. Jag har ingen aning om vad Alien Breed är, men för typ ett år sen lirade jag ett spel (albeit JÄVLIGT mer proffsigt och snyggt än ditt, men det hade ett företag bakom sig :gremgrin:) som var exakt samma grej, man tumlar runt, siktar med musen både i sidled och "djupled", ser bara det karaktären ser (fast utan att ha blackout bakom, men det är "snettuppifrånperspektiv" så man ser ändå inte så mycket.

Det hette Shadowgrounds, och var, så vitt jag vet, skitballt. Det går att få ett demo via Steam.