Nekromanti Dictionary of Mu

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Dictionary of Mu
Författare: Judd Karlman
Omfång och format: 170 sidor, 165 x 254 mm
Pris: $20

Dictionary of Mu är en ordbok eller ett lexikon som beskriver en främmande värld, en värld av röd sand och ylande vindar, av desperat våld och döende hopp. Den stygiska häxkungen samlar sina lemuriska arméer och förbereder krig mot de veka och dekadenta vetenskapsmagikerna från Atlantis. Hy-Brasils unga kvinnliga messias planerar att med sina trogna ge sig av i ett skepp med sikte mot stjärnorna, kanske hjälpt av ... (3336 fler tecken)

Gå till artikeln

Arfert

Facit
Låter väldigt spännade det där... ska jag nog lägga vantarna på ett ex! Alltid schysst med lite hardcore sword & sorcery (och som av en slump sitter jag och skriver på en liknade kampanj just nu). Som sagt, verkar coolt! Finns det bara att köpa på webben?

Sen lite smågnäll: Jag tycker du var lite väl generös med layoutbetyget, en svag tvåa hade vart mer lämpligt. (Om inte omslaget är så snyggt så det på egen hand kan ge 2 poäng). För layouten är ett grandiost misslyckande av nån klåpare som borde få en court order å att aldrig få befinna sig närmare en dator med ett layoutprogram än 200 meter. ;-) Typsnittet i exempelsidorna på sajten är i princip oläsligt i längre avsnitt, själv tröttnar jag efter fem rader sådär. Då är det strunt samma om texten är bra, det är tjänstefel att använda ett sånt där fun-typsnitt. Och UNIVERSITY ROMAN!! Den som använder det borde käppjagas drån stan!

Dimfrost

Special Circumstances
Layoutbetyget innefattar även bildernas kvalitet här. Ren typografi är en svag tvåa; bilderna, ramarna och framsidan drar upp det rätt rejält. Jag hoppas att det framkommer av texten.

Det som gör att texten alls är läsbar är att det ofta bara är typ fem rader text det gäller. Det är väl tänkt att ge ingamestämning, men inte är det värt det, inte... Och University Roman till regeltexterna var helt horribelt. Synd på en i övrigt så vacker produkt.

Ja, jag tror knappast någon svensk butik har boken inne. Här finns den för ca £15 inkl. frakt. Önskar att jag hade känt till det innan vi beställde från Indie Press Revolution.

/Dimfrost

Arfert

Facit
OK, bilderna kanske är bättre i genomsnitt än den i exemplet.. som var OK men inte mer. Däremot gillade jag rollformuläret på nåt sätt!

Tack för länken!

thark

Hero
För layouten är ett grandiost misslyckande av nån klåpare som borde få en court order å att aldrig få befinna sig närmare en dator med ett layoutprogram än 200 meter.

Om jag inte minns fel var det BW-Luke som gjorde, eller åtminstone hjälpte till med, layouten till Mu. :)

(Dimfrost kan säkert kolla i boken och bekräfta eller falsifiera påståendet.)

Arfert

Facit
BW är betydligt bättre typad, även om han använder nån Bodoni-variant med lite för tunna hårstreck till brödtexten... den går att läsa i alla fall.

Hans andra spel Burning Empires har jag bara bläddrat i som hastigast, men har för mig att den såg OK ut.

The_Gorger

Hero
Typografi-känslighet

Är det verkligen så farligt med typografin? Jag tycker att folk här är hyperkänsliga mot annorlunda typsnitt och bilder bakom text och dylikt. Jag tycker att sånt är stämningsskapande! Visst kan jag hålla med om att vissa typsnitt de facto inte går att läsa, men exemplet här hade jag inga som helst problem med.

Less is less - Mer vilda layoutlösningar åt folket!

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Typografi-känslighet

Ja, det är verkligen så farligt med typografin. Text är till för att läsas, och typografins primära uppgift är att göra texten lättläst; jag tycker att den stämningsskapande uppgiften är sekundär. Dictionary of Mu är läsbar på grund av att det inte är så mycket text, men man borde ha kunnat skapa något lika stämningsfullt enbart genom smarta val av rubriktypsnitt och liknande (för jag gillar verkligen förekomsten av Willow, bara inte som brödtext). Att använda University Roman för reglernas brödtext är dock så urbota idiotiskt att jag knappt kan hitta ord för det. Det är både fult, svårläst och stämningslöst.

Bilder bakom text stör min läsning mycket mer än det är stämningsskapande. Det är dock mer av en personlig grej och inte så objektivt som användandet av olämpliga typsnitt (så länge det inte rör sig om så mörka bilder att texten blir faktiskt svår att läsa; för mig är det förekomsten av något sorts mönster alls (förutom väldigt ljusa pergamentimitationer och liknande) som är problemet).

/Dimfrost

Arfert

Facit
...har kollat nu och dom gillade jag som fan, faktiskt... och även de andra illustrationerna i en mer snällare sagostil, som dom till TSOY, eller dom till The Prince's Kingdom.

Olle Linge

Snigel
Fri spelvärld

Som du vet är jag lite allergisk mot spel där man kan göra vad som helst och spela vad som helst. Hur fasta ramar ger Dictionary of Mu? På din beskrivning skulle det kunna vara antingen hyfsat väldefinierat eller inte alls.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Fri spelvärld

Främst är det en stämning och ett gäng viktiga företeelser i världen som definieras. Enklast blir nog om du tar en ordentlig koll i boken i eftermiddag, så slipper jag förklara mer nu. :gremlaugh: Men i allmänhet tycker jag att man får en rätt bra koll på vilken sorts karaktärer och äventyr som världen lämpar sig för.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
En rättelse

I efterhand måste jag nog säga att jag borde ha satt betyget 3 på layout i stället för 4. Jag kan inte riktigt försvara fyran med tanke på valen av typsnitt, känner jag. Bilderna är snygga, men kanske inte lika lysande som jag tyckte först.

/Dimfrost