Nekromanti Die Jordan, die!

walium

Ganska töntig, faktiskt
När jag av en händelse surfade in på SF-bokhandelns sida så såg jag att Robert Jordan hade släppt en ny bok i WoT-serien. Men någon fortsättning på det han redan påbörjat var det inte utan en "prequel". Och på klassiskt Jordan-manér så var det den första delen av tre! De av oss som har fastnat i den förbaskade serien hade nog helst sett att han avslutade den först innan han sprang iväg och lade ner en massa tid på att skriva ihop prequels.

För att göra tråden lite mer diskussionsvänlig så kan jag ju fråga er hur ni ser på det här fenomenet med prequels inom film och litteratur? Hur utbrett är det och brukar de kunna mäta sig med de ursprungliga alstren?

G

Guest

Guest
Re: Die Jordan, die![OT]

Nä han får inte dö innan han har skrivit klart, om han gör det tycker jag vi tar och dödar honom. :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Re: Die Jordan, die![OT]

Nä han får inte dö innan han har skrivit klart, om han gör det tycker jag vi tar och dödar honom.
Och det skulle motivera honom att få tummen ur och skriva klart?

Pom

Swashbuckler
För att göra tråden lite mer diskussionsvänlig så kan jag ju fråga er hur ni ser på det här fenomenet med prequels inom film och litteratur?
Berättelser målar ibland in sig i hörn. Vad som händer då beror på upphovsmännen:

-Folk med integritet slutar skriva på just den berättelsen.
-Folk med fantasi slår hål på väggarna.
-Folk med tålamod väntar tills färgen torkat och målar sedan över med ny färg.
-Folk utan vare sig det ena eller andra gör prequels.

Ulfgeir

Swashbuckler
Kan bli lite mycket ibland med prequels etc, även om man ibland då vill se mer av den världen där verket utspelar sig i.

På ett sätt så vill man inte att skaparen skall ändra saker så det bryter mot det tidigare gjorda sakerna *host* Star Wars *host*...

Å andra sidan vill man inte ha tonvis med upprepning där allt är samma sak (Karbonkopia 1A). *Host* David Eddings *host*

Tror lämpligt straff för Jordan här är att tvångsmata honom med samtliga verk av alla nobelprisförfattare i literatur. Eller skulle detta räknas som osedvanligt grym tortyr?

/Ulfgeir

Dimfrost

Special Circumstances
New Spring släpptes för länge sedan, åtminstone ett halvår. Det är pocketutgåvan som har kommit nu, så det är knappast någon nyhet du tar upp. :gremsmile: Dessutom har Jordan bestämt sig för att inte skriva några fler prequels innan huvudserien är färdig, och dessutom att det bara ska bli två böcker till. Nästa del ska ges ut om ett år, så om tre-fyra år kan man räkna med att hela serien faktiskt är klar. :gremsmile:

I allmänhet måste jag säga att jag inte gillar prequelkonceptet, i varje fall inte om de är skrivna enbart för att dra nytta av huvudseriens popularitet. Egentligen är jag inte så förtjust i serier heller, utan föredrar fristående böcker, som gärna får utspela sig i samma värld. På så sätt blir distinktionen mellan prequel och fristående historia lite flytande. Ett exempel är China Mievilles böcker om Bas-Lag (Perdido Street Station, The Scar, Iron Council; lysande läsning som jag kan rekommendera varmt), där sambandet böckerna emellan är ganska vagt även om de utspelar sig i samma värld i delvis olika tidsperioder.

/Dimfrost

chrull

Stockholm Kartell
haha!

Så om han dör nu sitter ni alltså med en ouppklarad serie på femtielva böcker. Samt en ouppklarad prequel-serie till den långa serien?

Exciting.

Nej. gör som de flesta vettiga människor jag känner. Sluta läs Jordan i ren protest mot att det är så mycket. (Och så tråkigt och dåligt, men det behöver ju inte ni hålla med om.)
(Fast den här diskussionen har vi haft förut och jag kanske inte borde ta upp det. Ignorera mig om ni inte har nått vettigt att säga om det :gremsmile:)

chrull - bokserier som är större än min serie MCSE-litteratur går fetbort.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Write Jordan, write like the wind!

Jag tycker att längden på Wheel of Time-serien närmast börjar likna parodi. Det är lite lustigt att se nya böcker komma ut, slutet bli uppskjutet ytterligare x böcker, och fler och fler fans bli upprörda. Men jag tillhör ju inte fansen och kan skratta åt eländet, om jag läst böckerna själv hade jag gett upp i frustration för länge sedan.

Generellt har jag inget emot prequels, om de fyller någon annan funktion än att tjäna pengar. Det gör de mycket sällan.

/tobias

Dimfrost

Special Circumstances
Re: haha!

Ja, alltså, jag har tröttnat på Jordan något oerhört och har inga direkta planer på att köpa New Spring, men likförbannat vill jag veta hur det går: :gremcrazy: Senast tog det mig ett halvår att orka läsa klart hans senaste bok, för så seg var den. Det är den enda fantasyserie jag följer (om man inte räknar Mievilles Bas-Lag-böcker, och det gör man inte), och det är enbart på grund av att jag verkligen gillade de första böckerna en gång för länge sedan. Kalla det nostalgi, eller något. :gremsmile:

Å andra sidan bör ju inte du och jag diskutera boksmak, direkt. Det har ju aldrig varit någon mening med det förr. :gremgrin:

/Dimfrost

Muggas

Hero

Senast tog det mig ett halvår att orka läsa klart hans senaste bok, för så seg var den.

Känner igen det där. Själv läste jag Jordan fram till "The path of daggers" innan jag gav upp (dra åt h-e gubbjävel), men jag förstår hur du tänker. Har man läst tusentals sidor i en serie så vill man fan se hur den slutar. Annars är kliché-/kioskfantasy bäst via Terry Goodkind. Avslutande böcker + en del kinky snusk inbakat... :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg
Hemm, tror att jag missade den delen i svenska som tog upp vad prequel betyder.. :gremblush:

Men rent allmänt så tycker jag att det verkar vara lite onödigt att börja med något nytt när man har börjat med en annan serie. Känns som man helt klart borde ha skrivit klart sin ena serie innan mna börjar på nått nytt.

/ Johan K, trött som få..

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Prequel = Förhistoria (ANT)

Alltså den tar upp vad som skedde innan den egentliga berättelsen. Precis som sequel - fast tvrtom :gremtongue:

Dilandau

Myrmidon
Jag började läsa Jordan när jag var 15. Nu är jag 27 och han är ännu ej klar. Vad mer behövs sägas?

Wictor

Warrior

Senast tog det mig ett halvår att orka läsa klart hans senaste bok, för så seg var den.
Jag tänker inte ens på om böckerna är bra eller inte längre. Jag vill bara veta vad som händer, har han tagit så många timmar av mitt liv i anspråk så får han fan ta och leverera ett slut.

Jaggernaut

Hero
The worst punishment ever! (OT)

Tror lämpligt straff för Jordan här är att tvångsmata honom med samtliga verk av alla nobelprisförfattare i literatur. Eller skulle detta räknas som osedvanligt grym tortyr?

Jag hoppas verkligen du tänkt vänta med det straffet tills han skrivit klart WoT. Jag skulle då inte vilja läsa vad den hjärnskadade (han skulle bli det) Jordan skulle skriva efter att tvingats läsa alla böcker som t.ex. Michial Gorbatjov och co skrivit.

Troberg

Sinister eater
Re: The worst punishment ever! (OT)

"Tror lämpligt straff för Jordan här är att tvångsmata honom med samtliga verk av alla nobelprisförfattare i literatur. Eller skulle detta räknas som osedvanligt grym tortyr?"

Jag hoppas verkligen du tänkt vänta med det straffet tills han skrivit klart WoT. Jag skulle då inte vilja läsa vad den hjärnskadade (han skulle bli det) Jordan skulle skriva efter att tvingats läsa alla böcker som t.ex. Michial Gorbatjov och co skrivit.
Gorby har väl inte något nobelpris i litteratur?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: The worst punishment ever! (OT)

Jag hoppas verkligen du tänkt vänta med det straffet tills han skrivit klart WoT.
Tänk på de positiva effekterna. Nobelpristagare skriver ofta ganska korta böcker. Jordan kanske skulle lära sig att avsluta en berättelse på färre än 10.000 sidor!

/tobias

Jaggernaut

Hero
TACK FÖR DEN! (OT)

Gorby har väl inte något nobelpris i litteratur?

Nä han har inte det, däremot fick han nobels fredspris 1990.
Jag borde kanske ha kollat upp det där bättre :gremblush: innan jag skrev det men nu fick jag stå mitt kast. Jag kom ihåg att Gorby (vilket fint smeknamn :gremlaugh:, ångrar att inte jag heter Gorbatjov i efternamn) fått ett nobelpris men tydligen inte vilket, vilket jag trodde mig minnas då jag läste Ulfgeir förslag till straff för Jordan:D. Det hela har jag fått från ett spel (Nya GENI, som jag spelade sist för ganska länge sedan) och jag blev osäker att jag mindes rätt då du ställde din fråga så tack vare dig har jag nu spenderat en och en halv timma febrilt letande bland de 400 frågekort som finns med i det spelet för att se ifall jag rätt om Gorby. Till slut hittade jag vad jag sökte och upptäckte till mitt förtret att det var fredspriset han vunnit och inte litteraturpriset som jag fick för mig då jag läste Ulfgeirs inlägg :gremfrown:
Däremot såg dock att Ulf Linde vunnit stora litteraturpriset 1997 så egentligen borde jag väl ha skrivit Ulf Linde och co, för litteraturpris som litteraturpris. What's the difference?

Jaggernaut som aldrig mer kommer att blanda in varken Nobel eller litteratur i något han säger eller skriver :gremmad:

Jaggernaut

Hero
När man ser det på det sättet (OT)

Tänk på de positiva effekterna. Nobelpristagare skriver ofta ganska korta böcker. Jordan kanske skulle lära sig att avsluta en berättelse på färre än 10.000 sidor!

Jo de skulle i och för sig vara en fördel :gremlaugh: