Nekromanti Die Vecna Die vs Baldurs Gate

G

Guest

Guest
Först, tack Magnus för dina länkar - de var ovärderliga för mig! Du kanske har fler bra länkar för D&D!?
Jag är särskilt förtjust i äventyr där halvgudar/lordar/demi-gods rör sig i kulisserna och drar i trådarna. Därav även mitt stora intresse för Baldurs Gate serien (PC) som ju är helt fantastisk! Vilken historia!! Finns BG i läsform, eller ännu bättre, som äventyr till D&D?
Mvh Fredrik, Stockholm

Morgath

Warrior
Kolla på downloads hos svgames.com och modulerna "Shadowdale", "Tantras" och "Waterdeep", där är gudarna med i allra högsta grad! Spelarna "blir" också gudar i slutet, men det är en annan historia!

Äventyren är kanske inte de bästa som skrivits, men de är ändå värda att spelas och spelarna får en djup förståelse för Faeruns historia.

Äventyren är skrivna för AD&D 2:a utgåvan, men är enkla att konvertera. Själv körde jag Temple of Elementa Evil, som var skrivet för 1: a upplagan av AD&D och konverterade till 3:e editionen. Inga problem! (För övrigt är dataspelet helt enormt bra om man skall förstå reglerna i 3.5 DnD, även fast vissa saker inte stämmer. T.ex. kan man dricka magisa drycker i finedens räckvidd [reach] utan att provocera fram en "attack of opportunity", vilket är emot reglerna.)

Mattis

Swordsman
Baldurs Gate finns i bokform. Vilken författare vet jag dock ej. Testa att goggla lite.

Quan'talis

Swashbuckler
Eller titta här: bok 1, bok 2, bok 3.

Nämnas bör att jag inte har hört någonting positivt om böckerna, däremot är omdömen som "har författaren ens spelat spelet?", "nästan alla detaljer är fel" och "usch!" ganska vanliga. Jag har för mig att man någonstans på nätet kan läsa första kapitlet av BG2-romanen gratis (ja, "någonstans på nätet". Visst är jag bra på att ge sökråd?), och att böckerna faktiskt verkar vara så dåliga som folk säger. Rekommenderas ej, med andra ord.

JPS

Snurgla

Veteran
Hmmm, Avatar-trilogin av böcker (Shadowdale, Tantras, Waterdeep) är mest av historiskt intresse, och faktiskt inte sådär enormt bra. Däremot är boken Prince of Lies och dess efterföljare, Crucible, Trial of Cyric the Mad, något alldeles särskilt. Rekommenderas varmt.

Men snälla: Baldur's Gate-böckerna ÄR precis så dåliga som de säger att de är. Undvik!