Nekromanti [Dieselhjärta] Ärkeänglar

Möller

Hubert Hortlax
Nu är det dags igen för en Dieselhjärta-tråd. Ni vet, dethära diselpunkiga kampanjspelet om kampen mot demoner och deras tjänare jag har fnulat ett tag på. Sist kom Genesis med bra förslag, tackar.

Denhär gången är det ärkeänglarna jag vill ha hjälp med. Tanken är att varje gud (Formaren, Bevararen och Avslutaren*) har en ärkeängel.

En ängel (eller helgon, de är synonyma) var en helt vanlig människa som levt i fullständig enlighet med en av gudarnas lära och ideal. När denna människa då dör blir hon en ängel - ett språkrör för sin gud och beskyddare av en aspekt (t.ex. silversmeder, vårförälskelser eller orkidéer). Under århundradena har det blivit rätt många änglar.

Men varje gud har bara en ärkeängel. Varje ärkeängel var en förhistorisk (dvs, innan gudarna vandrade på jorden) människa och blev den första ängeln vid sin guds sida.

Vilka är dessa ärkeänglar? Viktigast är förstås vad de är/har för aspekt. Vad de gör. Varför de tillbes. Jag ser nog helst att minst en, gärna två, ärkeänglar är kvinnliga.

Namn vore också trevliga. Arkaiska, fornnordiska/-germanska namn som moderniserats en aning för att vara möjliga att uttala vore guld värt.

*
Formaren är inlärningens, kreativitetens, kärlekens, ungdomens och barnens gud. Formaren är konsten, initiativet och solen, livgivaren.

Formaren är jordbrukarnas, konstnärernas, de kära ungdomarnas och de gravida kvinnornas främsta mål för sina böner.

Bevararen är stabilitetens, ansvarets, planeringens och de vuxnas gud. Bevararen är samhället, lagen och månen, solljusets reflektor och bevarare.

Till Bevararen ber statstjänstemän, generaler och kapitalister.

Avslutaren är sorgens, ålderdomens, tomhetens och såväl acceptansens som den eviga oförståelsens gud. Döden är himlens tomhet och dödsriktes härskare.

Avslutaren är en både fruktad och oförstådd gud bland vanligt folk. Såväl de som förlorat någon som de som riskerar att göra det riktar sina böner till Avslutaren.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Möller said:
Vilka är dessa ärkeänglar? Viktigast är förstås vad de är/har för aspekt. Vad de gör. Varför de tillbes. Jag ser nog helst att minst en, gärna två, ärkeänglar är kvinnliga.
Fenja, Avslutarens ärkeängel, sägs det var en ung slavinna vars syster dog och i sin förtvivlan över systerns död (och brist på korrekta begravnings-riter) så lovade hon sig till Avslutaren i utbyte mot att denna skulle ta hand om hennes syster.

Hurvida Avslutaren höll sin del av avtalet är okänt, men att Fenja höll sin är inte ifrågasatt. I trettiotre år så reste hon runt i världen och i hennes spår följde förstörelse, död och eld.

Hon är också känd under namnen "hon som hänger över den bottenlösa avgrunden", "namn-fördriverskan" och "stjärnornas dotter".

Möller

Hubert Hortlax
Tack för förslaget men nu känner jag att jag måste dra en krank och förklara varför det inte riktigt fungerar =)

Avslutaren inte är ond. Bara skärmande och mystiskt. Men allt har en ände och döden är en naturlig del av livet. Tänk Hades snarare än satan. Fenja är mer av en demon, så kan vi inte ha det.

Dessutom, men det är mycket mindre viktigt, är avtal med gudarna något som fungerar sisådär. Ska jag gå in på varför? Äh, tills ni frågar så får ni nöja er.

Fenja är dock ett helt okej namn. Referenser till asatron etc. undviker jag helst, men Fenja är såpass obskyrt att det antagligen passerar.

Till er övrigt: Ni behöver verkligen inte komma med så detaljerade livsberättelser som Tony, även om det såklart också uppskattas. En kort idé fungerar finfint.

Max Raven

T12-kultist
Yay! Dieselhjärta!
(Med ursäkt för missar i fluffet - ta vad du vill ur det här, eller släng allt om det så faller dig in. :gremsmile: )
Irmingard har funnits länge - hon var förmodligen den första av ärkeänglarna, . Hennes liv var en virvelvind av passion, skapande och livslust. Hon skapade en miljon uppfinningar - alla oanvändbara. Hennes ungdomsliv var en evig flytt mellan olika klaner. Många var de män hon älskade (och även en del kvinnor, ty "kärleken har inga gränser"). Med några fick hon barn som hon såg efter en tid och sedan lämnade åt sina älskare när vandringslusten återigen drog i henne. Vad fanns bortom nästa kulle? Vad fanns i nästa dal?

Som äldre fortsatte hon, nu som den visa, den som förde vidare kunskap. Evigt experimenterande, evigt byggande följde henne fortfarande, och i sitt hjärta var hon evigt ung.

Det sägs om hennes död att hon lämnade den sista klanen en sen höst, barfota och i sommarkläder. Kyla bekom henne inte. Hon påbörjade sin vandring mot nästa eldstad.
Det blev en kall och lång vinter, som utsänd av Avslutaren själv. Många månader efteråt fann de henne inne i en grotta, utan eldstad, utan mat, utsvulten men förunderligt varm. Hon viskade till ledaren. Vad som sades finns inte kvar, men de bar ut henne i vårvärmen. När hon kände solstrålarna på sin kropp gav hon upp andan. Kort därpå upplöstes hennes kropp till gyllene damm.

Max Raven

T12-kultist
Hm, det där blev inte riktigt som jag tänkte mig.

Tänkte mig lite av en mix av känsla från fabeln om gräshoppan och myrorna, sagan "Gycklaren som dansade inför madonnan" och en smula da Vinci.

Se det som vad det är - ett utkast. Återkommer kanske, är lite uttröttad f n.

Möller

Hubert Hortlax
Okej, en vandrande uppfinnande, vägledande, barnafödande kvinna. Schysst.

Du tänker dig väl att Irmingard är Formarens ärkeängel, ellerhur?

Det jag känner saknas är vad hon gör idag, så att säga. Vad/vem hon beskydda, vilka som tillber henne. Har du (eller någon annan) några tankar kring det?

Max Raven

T12-kultist
Möller said:
Okej, en vandrande uppfinnande, vägledande, barnafödande kvinna. Schysst.

Du tänker dig väl att Irmingard är Formarens ärkeängel, ellerhur?

Det jag känner saknas är vad hon gör idag, så att säga. Vad/vem hon beskydda, vilka som tillber henne. Har du (eller någon annan) några tankar kring det?
Hm. Lite osäker på hur änglar funkar/arbetar i Dieselhjärta. Har du någon beskrivning?

Har de en aktiv, synlig hand i världens handlingar, eller är de mer av slaget "dyka upp i drömmar och visioner"?

Är de som helgon, som smågudar (som i naturandetro eller ex shintoismens tusentals gudar som finns i världen men inte alltid är synliga) eller är de som halvgudar/superhjältar a la Herkules etc? Från din blogg så fick jag känslan att de sänder visioner och härifrån att de tillbes lite som helgon.

I korthet är hon kanske lite av skaparnas skyddsängel. Hon ser efter de som skapar nya ting, de som formar världen efter sina idéer. Hon har kanske lite konkurrens med en annan ängel som är skriftens skyddsängel (tillika skapare?).

Andra idéer på några (vanliga) änglars ursprung:
En före detta bondmora som i livet alltid såg efter hemmets härd och såg efter och beskyddade alla som kom under hennes tak. I hög ålder dog hon efter att hon gett gästfrihetens gåva till en gammal fiende. Hon är en ängel till bevararen, och är härdens beskyddare. (jmfr Hestia)

12 nunnor(munkar?) som dyrkade Avslutaren. De dog i stillhet när deras kloster brändes ner av en pöbel efter att de beskyllts för häxeri. De vakar över de oskyldigt dömda. (jmfr Jean d'arc, häxförföljerserna). Kanske inte passar riktigt, men hade en tanke att de som aktivt dyrkar Avslutaren (munkar och nunnor) setts på med misstänksamhet under vissa perioder - till skillnad för själasörjare.

Vandraren, en ängel som under sitt dödliga liv reste över hela världen. Han dog i ett fjärran land. Han minns i tusen namn, inget av dem hans äkta. Han beskyddar och tillbeds av resande, och tillhör Formaren.

Blev lite övervikt bland kvinnor för mig där. OCkså lite klyschiga, känns det som. Hrm.

Möller

Hubert Hortlax
Max Raven said:
Hm. Lite osäker på hur änglar funkar/arbetar i Dieselhjärta. Har du någon beskrivning?

Har de en aktiv, synlig hand i världens handlingar, eller är de mer av slaget "dyka upp i drömmar och visioner"?

Är de som helgon, som smågudar (som i naturandetro eller ex shintoismens tusentals gudar som finns i världen men inte alltid är synliga) eller är de som halvgudar/superhjältar a la Herkules etc? Från din blogg så fick jag känslan att de sänder visioner och härifrån att de tillbes lite som helgon.
Blogg? Jag har en wiki =)

Nå, jag ska försöka svara. Det händer att änglar kommer till jorden i fysisk form eller visar sig i sinnet för många människor samtidigt (det går ju inte riktigt att avgöra). Men nuförtiden verkar det vara förhållandevis ovanligt. Vanligare är att de besöker folk i just drömmar och visioner. Även när de tar mer fysisk form så är de inspirerande - de väcker tankar, ställer och svarar på frågor etc. snarare än flyger runt och räddar barn i brinnande höghus.

Heliga Oria är den senast erkända vårängeln (kyrkorna har såklart en process för att sortera ut svamlet). Hon var en fattig jazzmusiker. Efter sin död sågs hon spela sin saxofon utanför parlamentet - en ovanligt tydligt uppenbarelse. Hon är jazzens ängel och tillbes, och besöker, musiker och andra konstnärer i kylan utanför etablissemanget.

Är det ett svar?

Dethär är jättebra att du tvingar mig att tänka på. Änglarna ska vara en rätt stor del i Dieselhjärta, så de måste utkristalliseras. Jag vill att de både är verkliga varelser och mystiska krafter.

Jag funderar också på hur jag vill ha ärkeänglarna. De måste vara riktigt jävla badass. Styra över stora domäner. Men jag tror jag vill att de samtidigt är lite mer frånvarande. Inte lägger sig i detaljer på samma sätt som andra änglar, utan vakar över stora processer. Lite abstrakt sådär.

Max Raven

T12-kultist
Låter bra.

Hur är det med demonerna förresten? Fungerar de på samma sätt, eller besätter de folk, vandrar runt i världen etc?

Vad är demonernas jobb, för den delen? Om det är att få människor att bli förtappade och våldsamhet orsakar sånt så blir det lite intressant med demonjägare, häxjakter o s v - det blir ju lite av en expressväg till helvetet. :gremsmile:

Möller

Hubert Hortlax
Max Raven said:
Hur är det med demonerna förresten? Fungerar de på samma sätt, eller besätter de folk, vandrar runt i världen etc?
Ja. Man vet mindre om dem (eftersom man bränner alla som haft kontakt med dem ...), men de verkar likt änglarna ha sfärer av »kunnande«. Kulter har främst visioner/ritualkonversationer med sin demon, men demonen kan både dyka upp i fysisk form och skänka sina förtrogna övermänskliga förmågor.

Max Raven said:
Vad är demonernas jobb, för den delen? Om det är att få människor att bli förtappade och våldsamhet orsakar sånt så blir det lite intressant med demonjägare, häxjakter o s v - det blir ju lite av en expressväg till helvetet. :gremsmile:
Gudarna och deras änglar utkämpar ett krig mot demonerna. Människorna är antingen det de slåss om, eller ett slagfält (dethär är en sånhär metaplot-grej, går nog inte in mer på det).

Och, tja, våld etc. är ju demon-aktigt. Demonjakt har helt klart en risk att man blir monstret man jagar. Men självklart rationaliserar man och säger att ändamålen helgar medlen =)

Möller

Hubert Hortlax
Dethär är nog bra. När jag startade tråden tänkte jag att det skulle bli relativt lätt att bara få några coola förslag och sen gå vidare till annat. Men så enkelt var det inte, så nu får tråden bli en ventil där jag bara tänker i text om ärkeänglar.

Jag har inte kejsarrikets skapelseberättelse klar för mig. År 0 nedstiger gudarna på jorden och lär människorna om sin existens, hittar kejsarätten och grundar riket. Tiden innan är närmast mörker, förhistoria. Det finns änglar, och demoner, men de misstolkas som andar, smågudar eller anfäder.

Går vi riktigt lång tillbaka i förhistorien till en knappt igenkännbar värld upphöjs ärkeänglarna som de första att sitta vid gudarnas sidor.

Justja. Det är värt att säga att änglarnas, inklusive ärkeänglarnas, domäner eller områden är efterhandskonstruktioner. Det är människorna, oftast prästerna, som tolkar ängelns agerande och utifrån det definierar hen.

Okej, jaha? Ja, det är nog utgångspunkten. Jag hittade en trevlig lista på grekiska väsen. De ursprungliga gudarna samt titanerna fyller lite samma roll som ärkeänglarna. Aningen konstiga och avlägsna.

Och på något sätt kom jag fram till ett utkast. Såga eller hylla! Eller nått. Jag har fokuserat på vilka de är, vilka de var och vad de heter får komma sen.

Formarens ärkeängel är förnyaren av det som är gammalt, härskare över berget som flyter fram ur jordens inre.

Bevararens ärkeängel är härskaren av den stadiga västanvinden, av det som färdas i den och beskyddare av språket.

Avslutarens ärkeängel är härskaren av hemligheter och glömska, av djuphavens botten och beskyddare av det som vilar där.