Nekromanti [Dieselhjärta] Namn & symboler

Möller

Hubert Hortlax
Det var ett tag sen sist forumet såg något om det, men Dieselhjärta är alltså mitt kampanjspel om kejserliga agenter som kämpar mot demoners hantlangare.

Nå, nu behöver jag namn och symboler på änglar och kyrkor.

I Dieselhjärta finns tre gudar; Formaren, Bevararen och Avslutaren. Till varje gud hör änglar, människor som levde fullständigt enligt sin guds ideal och därmed fick ta plats bredvid sin gud och strida i kampen mot demonerna. I kejsarriket finns dessutom tre kyrkor (i ordets vida, organisatoriska betydelse), en för varje gud. Kyrkornas präster tolkar gudens vilja ur de kontakter människor har med änglarna.

Vad ska änglarna och kyrkorna för respektive gud gemensamt kallas? Jag tycker Bevararängel eller Formarkyrkan är oerhört tråkigt. Så jag funderade på symboler istället.

En regnängel är en av Formarens änglar, medan dennes kyrka är regnkyrkan. Formaren är ju nämligen livgivaren, därav regn. Typ. Som exempel.

Så kom med förslag! Kommentera, kritisera!

Det kan ju vara lämpligt med en liten fördjupande text om gudarna också:
Formaren
Formaren är inlärningens, kreativitetens, kärlekens, ungdomens och barnens gud. Formaren är konsten, initiativet och solen, livgivaren.

Formaren är jordbrukarnas, konstnärernas, de kära ungdomarnas och de gravida kvinnornas främsta mål för sina böner.

Bevararen
Bevararen är stabilitetens, ansvarets, planeringens och de vuxnas gud. Bevararen är samhället, lagen och månen, solljusets reflektor och bevarare.

Till Bevararen ber statstjänstemän, generaler och kapitalister.

Avslutaren
Avslutaren är sorgens, ålderdomens, tomhetens och såväl acceptansens som den eviga oförståelsens gud. Döden är himlens tomhet och dödsriktes härskare.

Avslutaren är en både fruktad och oförstådd gud bland vanligt folk. Såväl de som förlorat någon som de som riskerar att göra det riktar sina böner till Avslutaren.

Möller

Hubert Hortlax
Genesis said:
Vad sägs om vår, sommar och höst? Vintern är såklart demonernas tid.
Bra förslag! Sammanhängande tematik och allt.

Men, jag tar gärna emot fler förslag, kompletta eller enstaka. Jag funderade först på att namnen skulle vara mer »fysiska«, typ nyckel, så att kyrkorna skulle använda dessa symboler i utsmyckning etc. Vi får se.