Nekromanti [Dieselhjärta] Städer

Möller

Hubert Hortlax
Nu är det äntligen dags för mig att få arslet ur vagnen och skapa en ny tråd för mitt lilla skötebarn. Dieselhjärta är skräck, undersökning, demonkulter och häxor in en fiktiv 30-talsvärld. Du kan läsa mer på wikin, liksom i två tidigare trådar om du vill.

Denhär gången vill jag diskutera städer. Dieselhjärta utspelar sig i Pärlemorportens Kejsarrike, en nation av ett antal öar som varit industrialiserade i närmare ett halvt sekel. Inspirationen är Storbritannien och Japan på 20-30-tal.

Vilka funktioner kan en stad fylla? Vilka städer behöver jag? Administrativa och kulturella centran. Hamnstäder, knutpunkter för järnväg/väg. Industristäder. Vilka äldre städer lever kvar, i förändrad eller samma funktion, och hur gamla kan de tänkas vara?

Det kanske kan vara intressant att veta att kejsarrikets just nu ser ut ungefär såhär. Förutom dessa öar finns fastlandet, där kejsarriket har vissa landområden med resurser. »Kolonierna« ligger i söder, nära ekvatorn. Även därifrån importeras resurser. I väster ligger de industrialiserade »oländerna« (arbetsnamn) som det sker ett visst handelsutbyte med.

Jag behöver också namn på städer. Så många som möjligt. Namnet får gärna vara knutet till stadens funktion, men inte nödvändigtvis. De ska vara svenska eller nästan-svenska, men om möjligt låta imperialistiska.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hejsan Möller,
dessa ord är skrivna utan att egentligen ha någon koll på vad Diselhjärta är, så ta de med det som bakgrund. Kanske kan det detta till trotts vara av någon form av intresse.

Vilka funktioner kan en stad fylla?
Tre skulle jag säga:
- Som stämmningshöjande miljö, vilket är svårt ur ett generellt skräck-scenario-skrivande att göra. Det skulle kräva, i mitt huvud, att du beskrev vissa städer med det, gärna explicita, syftet att ett visst sorts spel skulle spelas i just den staden. Arkham till Call of Cthulhu är bra exempel på det här.
- Som plothook, dvs att stadens miljö och invånare i sig är det som skapar äventyr. Detta är anningen lättare skulle jag gissa på, för det "kräver" bara en grupp exempelmiljöer och karaktärer, dvs. inget som väver dessa delar samman. Noir är ett perfekt exempel.
- Slutligen som en säker hamn ditt spelarna kan återvända för att reflektera över vad de har lärt sig, i relativt lugn. The Orpheus Group är ett bra exempel på det här i Orpheus.

Vilka städer behöver jag?
Allting beror på vad du syftar till att använda dem till. Jag skulle nog ta en glutt på din karta, lägga ut de städer som logiskt sätt skulle finnas och sedan följa min tidigare lista och definiera vad jag vill använde dem som.

Administrativa och kulturella centran. Hamnstäder, knutpunkter för järnväg/väg. Industristäder. Vilka äldre städer lever kvar, i förändrad eller samma funktion, och hur gamla kan de tänkas vara?
I och med att det är skräck vi pratar om så skulle jag säga så gamla som möjligt, gärna ett par tusen år.

Hoppas det här har hjälpt något i varje fall.

Möller

Hubert Hortlax
Tony.M.Meijer said:
Hejsan Möller,
dessa ord är skrivna utan att egentligen ha någon koll på vad Diselhjärta är, så ta de med det som bakgrund. Kanske kan det detta till trotts vara av någon form av intresse.
Tackar för svaret! Att du inte riktigt har någon koll på Dieselhjärta är absolut inget problem.

Tony.M.Meijer said:
Vilka funktioner kan en stad fylla?
Tre skulle jag säga:
- Som stämmningshöjande miljö, vilket är svårt ur ett generellt skräck-scenario-skrivande att göra. Det skulle kräva, i mitt huvud, att du beskrev vissa städer med det, gärna explicita, syftet att ett visst sorts spel skulle spelas i just den staden. Arkham till Call of Cthulhu är bra exempel på det här.
- Som plothook, dvs att stadens miljö och invånare i sig är det som skapar äventyr. Detta är anningen lättare skulle jag gissa på, för det "kräver" bara en grupp exempelmiljöer och karaktärer, dvs. inget som väver dessa delar samman. Noir är ett perfekt exempel.
- Slutligen som en säker hamn ditt spelarna kan återvända för att reflektera över vad de har lärt sig, i relativt lugn. The Orpheus Group är ett bra exempel på det här i Orpheus.
Jag tror jag var lite otydlig i tråden (säkert eftersom jag egentligen inte väntade mig svar). Du har mycket snygg sumerat tre användningsområden för stadsmiljöer i spel. Jag gillar det, men det var inte riktigt det jag var ute efter.

Tony.M.Meijer said:
Vilka städer behöver jag?
Allting beror på vad du syftar till att använda dem till. Jag skulle nog ta en glutt på din karta, lägga ut de städer som logiskt sätt skulle finnas och sedan följa min tidigare lista och definiera vad jag vill använde dem som.
Det jag var ute efter var just det där att sätta ut städer på en karta efter något logiskt mönster. Hur då? Jag har vissa idéer och visst kunnande om städer, så så svårt är det inte att lägga en industristad vi den stor flod.

Men ett litet perfektionistiskt drag inom mig vill dra det här lite längre; se till så det blir trovärdigt. Se hur städerna utvecklats och förändrats under historiens gång. Jag inser att sånt intresserar ganska få, och jag lägger inte så jättestor vikt vid det.

Tony.M.Meijer said:
Administrativa och kulturella centran. Hamnstäder, knutpunkter för järnväg/väg. Industristäder. Vilka äldre städer lever kvar, i förändrad eller samma funktion, och hur gamla kan de tänkas vara?
I och med att det är skräck vi pratar om så skulle jag säga så gamla som möjligt, gärna ett par tusen år.
Givietvis är tusenåriga katakomber alltid en bra ingrediens. Men skräcken och korruptionen i en dekadent industristad ska man inte ta lätt på.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Möller said:
Jag tror jag var lite otydlig i tråden (säkert eftersom jag egentligen inte väntade mig svar). Du har mycket snygg sumerat tre användningsområden för stadsmiljöer i spel. Jag gillar det, men det var inte riktigt det jag var ute efter.
Med samma precision som den högsta av raffinerad klåparaktighet så missar jag målet. Men, med viljan hos en fanatiker fortsätter jag min irfärd ;-)

Möller said:
Det jag var ute efter var just det där att sätta ut städer på en karta efter något logiskt mönster. Hur då? Jag har vissa idéer och visst kunnande om städer, så så svårt är det inte att lägga en industristad vi den stor flod.
Efter att ha bytt några ord med en historiker så har jag fått reda på följande saker:
- En stad uppstår endast på platser där det finns tillräckligt med mat-tillförsel för att faktiskt kunna hålla befolkningen vid liv. Låter kanske enkelt, men det får rätt svåra konsekvenser, exempelvis kan du inte ha en stad med flera hundra tusen invånare inåt landet på 1700-talet, för det går inte att transportera in mat snabbt nog. Undantag finns alltid, men men.

- Historiskt sätt så skapades städer av tre övergrippande orsaker, framför allt så skapades de pga. handel, därefter av militära orsaker och slutligen av religösa. De två sista handlar på sätt och viss också om handel, men av en annan orsak, de städer som byggdes av militära eller religösa orsaker kom oftast från att man byggde ett slott eller en katedral vilket tog väldigt lång tid (15 till 150 år beroende på en hel rad faktorer som tillgång till sten, arbetskraft, pengar hos byggherren osv. osv.) och genererade en hel del handel runt byggnadsplatsen vilket sedermera byggde upp en lokal stad.

Möller said:
Men ett litet perfektionistiskt drag inom mig vill dra det här lite längre; se till så det blir trovärdigt. Se hur städerna utvecklats och förändrats under historiens gång.
Helt ärligt så skulle jag nog titta på/välja ett håll från vilket folk invandrade till området, bygga städer därefter på rimliga platser (längs floder, längs färdvägar, längs stränder). En tanke är att märka ut vart det finns resurser och bra plats för att odla mat. Därefter bygga ett vägnät mellan dessa platser runt lättforcerad terräng. Titta sedan vart det finns naturliga knyttpunkter, typ punkter där det är lätt att få tag på väldigt mycket resurser.

Möller said:
Hmmm, har du en tidsaxel för hur världen har förändrats, dvs när har det varit krig och sånt?