Nekromanti Dieselpunk

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
Klurar lite på ett spel med Dieselpunk som bakgrund. Men frågan är, vad gör man i en Dieselpunkvärld? Vad vill man spela? Vad ska inriktningen vara? Hur ser spelvärlden ut med tanke på nationer? Vad kämpar rollpersonerna för? Är det framtid eller alternativ dåtid?

Tar gärna emot förslag och idéer.

Vet att det finns andra spel. Någon som testat dem?

/Patrik
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
PAX said:
Men frågan är, vad gör man i en Dieselpunkvärld?
Vad som helst. Kör franskt drama i stil med Psychodrame, utreder brott, röjer grottor. Dieselpunk är ingen genre.

Om du ska göra ett spel är en av de absolut viktigaste grejerna, tycker jag, att du bestämmer vad spelet handlar om. Handlingen ligger i spelets själva kärna och det blir konstigt om det inte är spelskaparen som skapar spelets kärna =)

Men - jag skulle tycka det var häftigt med fokus på tekniken. »Diesel«-delen av det hela. Jag vet inte riktigt hur, att hantera föremål (och byggandet av dem) är svårt i rollspel. Och så tycker jag att Järnjätten är en jättebra dieselpunk-film.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
Möller said:
Om du ska göra ett spel är en av de absolut viktigaste grejerna, tycker jag, att du bestämmer vad spelet handlar om. Handlingen ligger i spelets själva kärna och det blir konstigt om det inte är spelskaparen som skapar spelets kärna =)
Jo men det är därför jag frågar. I princip kan man spela alla slags inriktningar, men vad vill potentiella spelare/kunder spela?
Agenter för nationella säkerhetstjänster?
Revolterande arbetare mot statligt förtryck?
Upptäcksresande akademiker?
Fysiker som söker naturens gåta?
Högadelns söner som konspirerar friskt i städernas centrum?
Soldater vid krigens fronter?

Alla dessa och fler kan naturligtvis spelas om man så vill. Så vad vill man spela?

Se mina frågor som en slags marknadsundersökning. Med möjligheten att utöka svaren än till just mina frågor.

Ska världen vara någon annan planet än Jorden? En grupp av planeter i ett annat solsystem? Dieselpunkade rymdfarkoster?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,400
Alternativ historia där man spelar medlemar av ett motorcykel gäng som försöker överleva för dagen och tanka sina motorcyklar. Städerna styrs av adeln och mellan städerna är en enorm dust bowl där det är svårt att överleva.

Så den här tidsperioden fast med diesepunk: http://en.wikipedia.org/wiki/Dust_Bowl
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Som andra sagt, dieselpunk är en gimmick, inte en genre i sig.

Kombinera den med något, dock, så blir det dynamit. Kalla kriget? Första världskriget?
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
PAX said:
Jo men det är därför jag frågar. I princip kan man spela alla slags inriktningar, men vad vill potentiella spelare/kunder spela?
Agenter för nationella säkerhetstjänster?
Revolterande arbetare mot statligt förtryck?
Upptäcksresande akademiker?
Fysiker som söker naturens gåta?
Högadelns söner som konspirerar friskt i städernas centrum?
Soldater vid krigens fronter?

Alla dessa och fler kan naturligtvis spelas om man så vill. Så vad vill man spela?

Se mina frågor som en slags marknadsundersökning. Med möjligheten att utöka svaren än till just mina frågor.

Ska världen vara någon annan planet än Jorden? En grupp av planeter i ett annat solsystem? Dieselpunkade rymdfarkoster?
Själv känner jag att revolterande arbetare och soldater passar bra. Även det God45 nämnde passar ypperligt.

För att förklara hur jag känner för dieselpunk så får man gå från beståndsdelarna, diesel är bränslet till en motor som var ämnad att vara en arbetares maskin i en socialistisk stat och i perioden dieselpunk oftast utspelar sig är den känd som skitig och endast fattiga och militärer använder den.
Punk är en arbetarkultur som är individualistisk och mycket gör det själv betonad, det passar därmed inte in på vilka soldater som helst, eller arbetare för den delen men det passar in på vissa som jag kommer till senare.

Över till samhället som jag associerar med dieselpunk, tidsperioden skulle jag säga är från mellankrigsperioden och den ekonomiska depressionen till tjugo år efter andra världskriget. Att vara mekaniker har tidigare varit ett arbete för de övreklasserna men nu börjar arbetarna ta över, små mekaniker firmor poppar upp lite överallt, inte större än att de kan försörga mer än några få arbetare, detta främjar individkulturen bland arbetare, men så kommer ett storkrig till, mängder av mekaniker blir besättningar på mindre stridsfordon, pansar vagnar och flygplan är ofta befolkade av arbetare som är mekaniskt kunniga. I våran egen historia när dessa kom tillbaka från kriget var många ännu mer missnöjda med regeringar än vad de tidigare var, de bildade dock oftast inte motståndsrörelser, kulturer som kom ur dessa grupper var motorcyklister, grunden till många motorcykelgäng bildades och både chopperkulturen och kaferacerkulturen bildades ur detta då mekanikerna nu specialiserade sina fordon efter sina syften (vilket var att ta sig snabbt från punkt a till punkt b i detta fall) att chopperkulturen skiljer sig från kaferacer diton är på grund av olika vägar i Storbrittanien och USA. Iomed Vietnam och Koreakrigen som är slutet på denna period förstärks detta ytterligare och kulturen är spikad.

/Zorbeltuss beklagar för sin wall of text men hoppas att den ska säga något iallafall.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,400
Att välja fordon som kommer vara fokus för kampanjen är viktigt. Motorcykel och bil verkar lika men en viktig skillnad äratt har du en bil får det plats flera personer på den vilket gör att man antagligen har karaktärer som är skyttar, mekaniker och annat primärt och inte egentligen kör bilen. Har du motorcyklar måste nästan alla vara förare och någonting annat. Detta gör karaktärerna i bilkampanjen till emr av specialister på sin sak.

Har du flygplan har du plötsligt en helt annan kampanj där du dessutom måste ge spelarn något slags flygfält som hema bas.

Stridsvagnen har alla fördelar och nackdelar som en bil har med specialicerade karaktärer. En kampanj där man har tillgång till en stridsvagn kommer antagligen vara mer stridsbaserad än de andra och striderna kommer vara mot tuffare motståndare.

Jag tycker du bör välja motorcyklar för att få till maximal James Dean känsla :gremsmile:

 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Fler idéer att blanda med:

* Filmen Convoy. Skulle vara en hur cool dieselpunkmix som helst.
* Övergången från steampunk till dieselpunk, med andra ord, en andra industriell revolution.
* Tysk 80-tals-porr.
* Crimson Skies. En så jäkla skön värld, som bara skulle bli bättre med dieselpunk-inslag. Flygplanen och zeppelinarna i luften, stora tåg på larvband som ger ifrån sig svart rök på marken.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
God45 said:
Att välja fordon som kommer vara fokus för kampanjen är viktigt. Motorcykel och bil verkar lika men en viktig skillnad äratt har du en bil får det plats flera personer på den vilket gör att man antagligen har karaktärer som är skyttar, mekaniker och annat primärt och inte egentligen kör bilen. Har du motorcyklar måste nästan alla vara förare och någonting annat. Detta gör karaktärerna i bilkampanjen till emr av specialister på sin sak.
Motorcyklar är också väldigt fina att modifiera skälv och eftersom enligt mig så är dieselpunk väldigt präglat av DIY så kan man få väldigt unika fordon efter individuella behov.

God45 said:
Har du flygplan har du plötsligt en helt annan kampanj där du dessutom måste ge spelarn något slags flygfält som hema bas.
Sorry jag menade inte att flygare var bra soldater att spela, jag menar att mycket av motorcykelns utvekling kommer från flygare.

God45 said:
Stridsvagnen har alla fördelar och nackdelar som en bil har med specialicerade karaktärer. En kampanj där man har tillgång till en stridsvagn kommer antagligen vara mer stridsbaserad än de andra och striderna kommer vara mot tuffare motståndare.
Visserligen är ju en stridsvagn ett stridsbaserat fordon, men en besättning av en sovjetisk spaningsvagn har inte inte som mål att strida, de ska spana och antagligen samla reservdelar av slumpmässiga typer för att MacGyvra sin tank att hålla ihop, kör man dessutom postapocalyptiskt kan man räkna med att ammuniskon inte är något man har till kanoner och sådant (de flesta dieselpunk settings är ju trots allt postapocalyptiska) men man har ett flyttbart hem som är relativt säkert mot invasioner av olika typer.

God45 said:
Jag tycker du bör välja motorcyklar för att få till maximal James Dean känsla :gremsmile:
Definitivt, motorcyklar och James Dean är väldigt Dieselpunk, och vad är tuffare än motorcykeljakter i grupp?

/Zorbeltuss
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,709
Location
Helsingborg
Zorbeltuss said:
Definitivt, motorcyklar och James Dean är väldigt Dieselpunk, och vad är tuffare än motorcykeljakter i grupp?

/Zorbeltuss
Zeppelinare och svävarskepp?

Det är en liten annan fåra av dieselpunk från den som har beskrivits hittils, men Art Deco, futuristiska linjer och svävarteknik är en annan tagning på dieselpunk.

:zeppelinare:
 
Top