Nekromanti Digital diktafon

anth

Vetefan
Jag är på jakt efter en digital diktafon (har hittat på både Clas Ohlson och Kjell&Co).
Någon här som har erfarenhet av sånt och kan rekommendera något?
(ska givetvis användas till inspelning av rollspelsessioner, det är därför jag frågar här)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har aldrig brukat diktafon, men jag har med goda resultat begagnat en sådan här i kombinationmed laptop/netbook till att spela in allt möjligt (rollspelsmöten såväl som t.ex muntliga nationella prov). Dess fördel är att den spelar in från alla håll, har bra brusdämpning, och ser inte ut som en mikrofon så man glömmer den lätt.

Kör amn Windows kan man dessutom använda den för att spela bakgrundsmusik genom.

android_iv

Warrior
För några år sedan köpte jag en mp3 spelare med inspelningsfunktion via webhallen.com/ (hämtar man ut där = ingen frakt, eller hur det nu funkade). Köpte den billigaste de hade, ca 100-150 kr. Tror det var en SANDISC mini eller nått.

Köpte den för att spela in ljud när jag var ute och reste. Funkade ganska bra, helt ok ljudupptagningsförmåga (med en liten extern mic), rymde nog 2-4 gb.
Dock hade jag problem med att ladda den och överföra det jag spelat in (tror den krävde windows), ganska dåligt "layout" ((vad nu det heter på teknikspråk), som en sämre ipod eller nått).

Inte skitbra, men funkade för mig. Jag är inte så kräsen. Nu har jag tyvärr slarvat bort den nånstans, annars skulle jag gärna spela in mer ljud med den.

android_iv

Warrior
Tror det var en Sandisk Sansa Clip. Nu var de mycket dyrare än vad jag kom ihåg, så jag kanske bara köpte en med 1 gb utrymme. Och det verkade inte som att alla versioner hade "röstinspelning".
Tror att den inbyggda mikrofonen är ganska dålig, så extern mic är nog att föredra.
Jag köpte den mest för att den var billig och fruktansvärt liten (så man alltid kunde ha den med sig). Men om man mest ska spela in spelmöten är det kanske inte så viktigt.

länk till webbhallen

länk till sandisk hemsida

solvebring

Superhero
Säger som andra. Nej, ingen erfarenhet av digitala diktafoner. Dessutom är väl de rätt dyra - gentemot hur mycket funktion man får? Iof kanske de är awesome rent ljudmässigt och så men men... Me dunno.
En schysst mp3, Ipod eller nyare mobil har ok brusreducering och funkar bra att spela in på. Själv har jag ibland lagt in memos på min telefon eller i podden. Funkar asbra om man nu inte är ute efter något speciellt eller specifikt - så egentligen så får man säga som wilper: Vad skall du med inspelningarna till?