NorthLion said:
Jag undrar om någon lekt med idén att ha ett program att skapa karaktärer med? Ett flexibelt program som man kan tweaka för ett egettillverkat rollspelssystem.. Jag har provat googledocs vilket visade sig vara för begränsat.. Jag testade lite med MSAccsess men uj.. inte så användarvänligt.. Några idéer?
Problemet är nog att system är så väldans, väldans olika varandra. Att bara skapa ett digitalt rollformulär är ganska lätt - det kan man om inte annat göra på
rollperson.se - men att göra saker självräknande?
Exempel:
- Vissa system använder poäng. En del har rak poängkostnad, andra stegrande efter ett system, andra stegrande på ett sätt som inte låter sig uttryckas som en formel.
- Andra system använder slump. En del har då "slå en gång sen är det kört", andra tillåter ett begränsat antal omslag eller att man flyttar om värden man slagit; en del har system där man ska slå tärning för att få antal poäng man köper antalet tärningar man ska ha i sina värden för (Mechanical Dream, jag tittar på dig).
- En del system innehåller element av att skapa saker tillsammans; man offrar poäng från sin rollperson till ett gemensamt projekt (tänker främst på Nobilis här, där man bygger sin överordnade och sitt gemensamma hem).
- Många system har
enormt långa listor med saker man kan välja. Eller slumpa fram; Eon och Neotech har ordentliga slumptabeller. Allt detta måste kunna skrivas in.
Så... Min plan för rollperson.se (som alltså är mitt lilla projekt) är att införa en form av begränsad självräkning; jag tänker lägga in möjligheten att skriva in enkla formler där man kan referera till innehållet i andra rutor, för att då t.ex summera poängkostnader etc. Man kommer att få slumpa allt man ska slumpa själv, och skriva in saker man väljer ur listor själv. Det betyder att de flesta system inte kommer att kunna bli "kompletta" i betydelsen att man inte behöver böckerna, men samtidigt slipper man åtminstone delar av räknearbetet.