Nekromanti Digital karaktärsgenerator

NorthLion

Veteran
Joined
1 Mar 2012
Messages
2
Jag undrar om någon lekt med idén att ha ett program att skapa karaktärer med? Ett flexibelt program som man kan tweaka för ett egettillverkat rollspelssystem.. Jag har provat googledocs vilket visade sig vara för begränsat.. Jag testade lite med MSAccsess men uj.. inte så användarvänligt.. Några idéer?
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
NorthLion said:
Jag undrar om någon lekt med idén att ha ett program att skapa karaktärer med? Ett flexibelt program som man kan tweaka för ett egettillverkat rollspelssystem.. Jag har provat googledocs vilket visade sig vara för begränsat.. Jag testade lite med MSAccsess men uj.. inte så användarvänligt.. Några idéer?
Det finns en bra artikel om det i Game Programming Gems 7, under general programming kommer jag ihåg. Utöver det så måste jag nog säga att din fråga är väldigt väldigt generell. Vad är du ute efter?

En sidoide är Python, detta vackra språk. Vill du köra webpublicering så är Ruby nog ett bättre val dock.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,122
Location
Uppsala
Känns som om detta disskuterades för inte så länge sedna... här tror jag att det var.

Jag tror absolut att det kan göras och det ska helt klart vara en webbaserad lösning. Om jag får tid någon gång och veus spelas av i alla fall några stycken så kommer jag nog att bygga in den där men den blir nog låst till just veus då.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,158
Location
Rissne
NorthLion said:
Jag undrar om någon lekt med idén att ha ett program att skapa karaktärer med? Ett flexibelt program som man kan tweaka för ett egettillverkat rollspelssystem.. Jag har provat googledocs vilket visade sig vara för begränsat.. Jag testade lite med MSAccsess men uj.. inte så användarvänligt.. Några idéer?
Problemet är nog att system är så väldans, väldans olika varandra. Att bara skapa ett digitalt rollformulär är ganska lätt - det kan man om inte annat göra på rollperson.se - men att göra saker självräknande?

Exempel:
- Vissa system använder poäng. En del har rak poängkostnad, andra stegrande efter ett system, andra stegrande på ett sätt som inte låter sig uttryckas som en formel.
- Andra system använder slump. En del har då "slå en gång sen är det kört", andra tillåter ett begränsat antal omslag eller att man flyttar om värden man slagit; en del har system där man ska slå tärning för att få antal poäng man köper antalet tärningar man ska ha i sina värden för (Mechanical Dream, jag tittar på dig).
- En del system innehåller element av att skapa saker tillsammans; man offrar poäng från sin rollperson till ett gemensamt projekt (tänker främst på Nobilis här, där man bygger sin överordnade och sitt gemensamma hem).
- Många system har enormt långa listor med saker man kan välja. Eller slumpa fram; Eon och Neotech har ordentliga slumptabeller. Allt detta måste kunna skrivas in.


Så... Min plan för rollperson.se (som alltså är mitt lilla projekt) är att införa en form av begränsad självräkning; jag tänker lägga in möjligheten att skriva in enkla formler där man kan referera till innehållet i andra rutor, för att då t.ex summera poängkostnader etc. Man kommer att få slumpa allt man ska slumpa själv, och skriva in saker man väljer ur listor själv. Det betyder att de flesta system inte kommer att kunna bli "kompletta" i betydelsen att man inte behöver böckerna, men samtidigt slipper man åtminstone delar av räknearbetet.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Tony.M.Meijer said:
Det finns en bra artikel om det i Game Programming Gems 7, under general programming kommer jag ihåg.

En sidoide är Python, detta vackra språk. Vill du köra webpublicering så är Ruby nog ett bättre val dock.
Hm, intressant.

Skulle det vara något problem att göra om till en version för android tro? Java alltså, med xml-formattering.
 
Top