Nekromanti Digital kvalitetssäkring av text gjord av Tony

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hej,
jag har i en äldre tråd kastat ut ett par digitala verktyg för kvalitetssäkring av text som jag använder, med orden att det skulle vara tusen miljoner gånger bättre om de fanns på nätet. Så, jag har börjat konvertera dem så att de finns på det så kallade nätet. Hittills så varnar den bara för dubbelord (inte inte exempelvis). Fyll i text i den vänstra textarean på den här sidan så får ni se.

Jag tänker förra in heat-maps för språk-komplexitet som nästa, därefter en moj som varnar för oavslutade paranteser och citationstecken. Någon som har några förslag på andra funktioner som man skulle kunna vilja se?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Att markera ord som inte finns i en ordlista, så att man stegvis kan lägga till dem (om de är rättstavade men påhittade - något som händer ofta i rollspelssammanhang) och få färre och färre markerade tills det bara är de faktiska felen kvar... Kan vara mening att vara case-sensitive på det, kanske.

Det går att göra i word/libreoffice, men du måste typ klicka en miljon gånger för varje ord du lagt till och de kommer ändå hinna automatändra hälften innan du hunnit "lära" dem nånting. (varför är "stäng av den förbannade rättstavningen" alltid typ den jobbigaste funktionen att hitta och lära sig vart den finns?)

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hmm, att fixa en högerklicks-kontext-meny är inte så svårt, det är det inte att ha en knappkombination heller på markerade ord alt ord där markören är "inom" ordet liksom.

Hur hade du tänkt dig saken?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Hmm... ska se om det här blir ett bra exempel:

Säg att vi testar mot en ordlista över svenska språket och min text ser ut så här:

"Då slog sig arglutten om pannan och stirrade på Emrikas Farnbling. Ingen trodde att arglutten kunde stirra så mycket på farnbling utan att Emrikas syster blev arg."

I första vändan skulle man kunna tänka sig att markera alla ord som är fel, med det första ordet i en egen färg:

"Då slog sig arglutten om pannan och stirrade på Emrikas Farnbling. Ingen trodde att arglutten kunde stirra så mycket på farnbling utan att Emrikas syster blev arg."

Vi ser alltså vilka ord som är fel, men det är första ordet som är i fokus. Trycker jag då på en knapp ("Lägg till i ordlista") så godkänns första ordet och alla förekomster av det. Fokus flyttas vidare:

Nytt klick lägger till "Emrikas" och fokus flyttas:

Här kommer det fina med case sensitivity in också. Vid nästa klick lägger vi till "Farnbling", men "farnbling" markeras fortfarande som ett fel. Om det är ett namn så kommer man då upptäcka felstavningen.

Dock kan det behöva finslipas lite. Om man inleder ett ord med stor bokstav, men det är i början av en mening, så kommer det lite frågetecken. Då skulle man kanske kunna godkänna bara första instansen (i brist på en bättre algoritm). Likaså kan ord som slutar på 's' visa på ägandeskap, men jag har nog ingen bra algoritm för att känna igen eller hantera det.

Det är möjligt att det här kanske leder till massa andra specialfall och strul som är svårt att hantera :gremtongue: Eller? Om man högerklickar på ett ord som "Emrikas" kanske man ska få upp alternativen "Emrikas, Emrika, emrika, emrikas" och välja att godkänna något... det kan bli klurigt att hantera bra. (Sånt man upptäcker när man måste förklara sig :gremwink: )

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Nja, jag har en enkel lösning på problemet.

knapp och meny-kombination 1 ger att man godkänner ordet i alla möjliga kombinationer.

knapp/meny-kombination 2 ger att man endast godkänner ordet i den aktuella versal och gemenkombinationen.

Tror du det kan funka?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Det borde kunna funka. Det lämnar fortfarande potentiella problem med ägande-s, men jag tror att det är relativt ovanligt förekommande.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Björn Wärmedal said:
Det borde kunna funka. Det lämnar fortfarande potentiella problem med ägande-s, men jag tror att det är relativt ovanligt förekommande.
HMm, kan du ge mig ett exempel?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Om man till exempel har namnet Kaspar med, men första uppkomsten av det är "Kaspars sockar". Lägger man till "Kaspars" så kommer man sen missa om man bara råkat peta in ett s på slutet någonstans där det inte ska vara. Fast det är nog ett ganska ovanligt fel, som sagt.