Nekromanti "Digital-tusch"

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Har lagt upp ännu en bild. Den innehåller som vanligt en del missar men jag är relativt nöjd med helheten.

... Jag pratar om tjejen med lyktan...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ny bild, snubbe flyr från sjukhus.

Lineart till något jag tänkt göra klart senare.

Behöver snygga till fötterna, den annalkande doktorn osv.

Påpeka gärna felaktigheter.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
solvebring said:
Ny bild, snubbe flyr från sjukhus.

Lineart till något jag tänkt göra klart senare.

Behöver snygga till fötterna, den annalkande doktorn osv.

Påpeka gärna felaktigheter.
DARGH!!! Varför är det så in i helvete svårt att lyckas få till schysst storlek på huvuden? Jag gör dem alltid förstora eller för små - hur mycket jag än glor i böcker och kikar på folk. Huvuden är fan omöjliga.

Kolla på snyggen med sprutan där, hans huvud är minimalt och han ser ut som en djälva långhals. Tacksam för tips och kritik!

/solvebring som tror det är dags gör da Vinci igen.
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Structure of man. Finns att titta på diverse ställen där får du fruktansvärt bra tips om hur du gör kroppspropotioner.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,451
Location
Stockholm
solvebring said:
Kolla på snyggen med sprutan där, hans huvud är minimalt och han ser ut som en djälva långhals. Tacksam för tips och kritik!
Mjäe, alltså … ja, han har ganska lång hals, men hans huvud är väl inte alls minimalt? När jag först såg bilden så tyckte jag snarare att hans huvud såg rätt stort ut, så nu när du skrev sådär så tog jag och kontrollmätte. Min mätning ger att han totalt är ungefär 6½ huvuden lång. För att ta mig själv som exempel så är jag cirka 7½ huvuden lång, och det är ganska typiskt för en vuxen vit man.

Den idealiska figuren brukar väl allmänt anses vara åtta huvuden lång, iallafall om man får tro typ Leonardo och det gänget. Skall man rita superhjältar och liknande så överdrivs det ofta ännu mer; i »How to Draw Comics the Marvel Way« så dyker det till exempel upp en figurbild på Reed Richards, som där är 8¾ huvuden lång. Där står det också att 6½ huvuden är det normala, men … njä. Är man 6½ huvuden lång så ser man ganska kort ut.

Så jag skulle nog minska hans huvudstorlek kanske litegrann, om det inte är meningen att han skall vara kort. Och ja, korta av halsen en smula då. I övrigt så är det kanske värt att påpeka att det är skitbra att öva med perspektiv som du gör i den här bilden. Ju mer man vågar sig ut ur sin comfort zone, desto bättre. Annars blir man som jag, som typ kan rita folk som står och ser snygga ut, men inte mycket annat. Det vill man inte!

TLDR: Din lirare har om något ett rätt så stort huvud (inte för stort, men han ser lite kort ut), absolut inte för litet.
 
Top