Nekromanti Digitala rollspel och tankar runt dessa...

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hej,
jag och Gardener diskuterade lite löst om hur man kan ta rollspel ut i det digitala mediet på riktigt (dvs inte på Riotminds sättet). Här är lite vad vi kom fram till och som jag har spånat vidare på (alla exempel utspelas i DoD-91):

En spelargrupp skriver upp sig, allt som införskaffas via siten är tillgängligt för kontoägarens alla spelargrupper, till viss del utdelat via spelledaren/spelledarna. Önskar kontoägarens skapa en ny spelargrupp så går det, med allt material återigen tillgängligt för denna spelargrupp.

En spelare skapar sin rollperson digitalt, beroende på vilka val denna gör i sin spelskapar-process får denna en pamflett (pdf/htmlsida) som innehåller alla regelspecifika delar som är av intresse för denna. Exempelvis så får spelaren Dante för sig att spela ankan Rex den förskräcklige (Anka, tillika krigare), varvid en pamflett genereras till honom med relevant information (lite info om ankor, deras historia och seder och densamma för krigar-kulturerna runt ankor i det här skedet).

Spelledaren, w176, tar och köper in en grupp äventyr efter detta. Dessa är i sin tur uppbyggda av scener som innehåller karaktärer, ledtrådar och föremål. Karaktärer är slp's, ledtrådar är saker som leder till andra scener (och kan då exempelvis vara information som slp's håller) och föremål är stuff som är viktigt för äventyret av en eller annan anledning. Motståndet modeleras efter spelargruppen så om Rex är minmaxad till oändlighet så blir Kim den kriminella minmaxad (i relation till sin hotbild). Rimligtvis kommer också äventyret att styras mot att bli mer fysiskt om man har en massa ninjor i gruppen.

Vad tror vi om det här? Galenskap?

Tony.M.Meijer said:
Vad tror vi om det här? Galenskap?
Låter helt klart intressant, men jag skulle vilja gå ännu längre. Ett par exempel:

1. Kampanjer. Beroende på hur äventyr 1 slutar så kan Äventyr 2 påverkas. Dessutom kan spelar gruppen välja mellan Äventyr 2a, 2b och 2c beroende på hur de vill spela.

2. Gruppen ska kunna mata in vilken svårighetsgrad de vill ha. När äventyr sedan inköpes så är de anpassade till svårighetsgraden per automatik. Det samma med belöningsnivå.

3. Färdig koppling till spotify eller dylikt med rätt stämningsmusik :gremsmile:

4. Man skulle kunna tänka sig att spelare kan köpa in äventyr till gruppen. Äventyren presenteras väldigt översiktligt och spelarna kan köpa eller lägga till i önskelista.

5. Spelare ska kunna lägga pengar i gruppens konto så att inköp kan göras.

6. Det måste hela tiden finnas gott om rekommendationer och förslag baserat på gruppen.

7. Ett verktyg där dagbok, kalender och äventyr (SLP beskrivningar, handouts, ledtrådar, etc) kopplas ihop. Det här ska användas mellan äventyren och göra att kontinuiteten stärks jämfört med ett vanligt bordsrollspel. Spelaren ska alltså kunna klura mellan äventyren medan SL får en bra översiktsbild.

8. Givetvis en regel-FAQ som uppdateras flitigt (inte specifik för gruppen) och som kopplas till de digitala reglerna.

Överhuvudtaget bör man utnyttja möjligheten att koppla ihop och skräddarsy saker.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker att det låter skräddarsytt för en mycket specifik typ av traditionell rollspelare. Med i alla hänseenden förberedda äventyr,, tydliga linjära plottar och visst fokus på stats och exp...

Och för all del, det kan det väl finnas publik för. Fast jag skulle nog hellre se att man satsade på ny publik snarare än att försöka håva in den i allmänhet ganska teknikkonservativa skaran traditionella rollspelare.

Det här gäller dock framför allt den tredje delen; att ha konton och grupper, samt att kunna generera rollperson och få en pamflett med relevanta regler (om man nu har ett så komplicerat system att en sådan pamflett krävs), tycker jag låter ypperligt.

Turligt nog kan man ju alltid helt sonika strunta i att köpa äventyren =)

omgbambi

Veteran
Låter väll fräckt, om än lite omständigt att just skapa kontra > köpa böcker.

Fast digitalt kan man ju redan spela med Skype + webcams (för kroppsspråkets skull)... och mer behövs egentligen inte. Jag har själv inte gjort det men jag vet att det finns väldigt många som gör det, och det verkar funka för dom.

Om man nu skapade denna sida/digitala rollspelet hade det än längre förbättrat möjligheten kanske med praktiska online formulär och information som är lätt att komma åt medens man tjötar på Skype (ventrilo och team speak funkar ju också om än lite krångligare).
Jag tror definitivt det finns intresse, om än kanske inte traddisar, kanske främst de som friformar på forum (spekulation). :gremsmile: