Nekromanti Din önskemodul?

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,596
Location
En mälarö
Namnet säger allt. Vilken oskriven Saga-produkt skulle du vilja se?

Personligen skulle jag vilja läsa en Norogmodul. Jag har alltid varit lite fascinerad av dem. Det står inte mycket om dem i grundregelboken men man får i alla fall intrycket att det döljs ett mysterium där bakom. Tomas; har du en klar bild av Norog, deras bakgrund och om de har nån slags överliggande agenda? Eller är de nåt som slängts in för att spelledare att ha nåt att spinna vidare på själva?

Sedan är jag också hemskt förtjust i Sidhe. Fast där finns det nog inte stoff för en hel modul, utan kanske mer en fenixartikel eller nåt.

/Anders, sowing seeds...

/Anders
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ja, jag har en bra koll på norog, de har en viktig del i metaplotten (som i stort sett bara jag känner till), tanken är att mer och mer ska läckas om jag har ork och har hälsan i olika artiklar, kanske.. eller moduler. En del antydningar fanns ju med i Fenixartikeln om norog för nåt år sen.

Men kan säga så mycket, att ja de är onda, grymma etc... men de har all anledning att vara det. :gremgrin: De är dock allt annat än "monster", de har en uråldrig civilisation, kanske den äldsta. Och de är mycket vanligare i Albion än vad någon anar. Men de är på något sätt dolda.

Samtidigt vill jag inte berätta för mycket, just för att spelledare ska kunna göra dem lite efter egen smak. Och det är mer intressant om de är mystiska.

Sidhe är nog, som du säger, snarare en eller flera artiklar än en modul. De är dessutom allt annat än enhetliga, de är kaos, ursprunglig vild magi.


...och jag borde fan få arslet ur vagnen och få ut Calanor på nåt sätt. Den är bra.

Annars skulle jag gärna göra en modul om länderna söder om Mare Pannona. Om inte annat för att visa att man kan göra nåt annat än Nidland-skräpet. :gremwink:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
En modul som behandlade en annan kultur. Typ en av de pseudoarabiska eller -turkiska länderna. Norog vore väl kul, men med ett ganska begränsat användningsområde för mig iaf. Ett annat geografiskt område eller land däremot kan man leka med ett bra tag. Och haremskulturer är kraftigt underrepresenterade i rollspel, annat än som skurkstater.


Storuggla, den rasistiska glassen
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
mina "turk-araber" är absolut inte skurkar, inte mer än riddarländerna i alla fall... det finns det några skurkstater där nere, men de har ingenting med existerande jordiska kulturer att göra, de länderna är ren Sword & Sorcery, med människooffrande demongudar, styrda av odödliga (?) svartkonstnärer... och/eller spillror av urgamla, fallna riken av dunkelt ursprung.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,596
Location
En mälarö
Arfert said:
Ja, jag har en bra koll på norog, de har en viktig del i metaplotten (som i stort sett bara jag känner till)
Det verkar som om du och jag vid tillfälle får sätta oss ner och ta ett snack... :gremwink:

Arfert said:
En del antydningar fanns ju med i Fenixartikeln om norog för nåt år sen.
Va!?!?! Vilken artikel var det? Den måste jag missat, eller så läste jag just det numret på fyllan! Vilket nummer och år var det?

Arfert said:
Men kan säga så mycket, att ja de är onda, grymma etc... men de har all anledning att vara det. :gremgrin: De är dock allt annat än "monster", de har en uråldrig civilisation, kanske den äldsta. Och de är mycket vanligare i Albion än vad någon anar. Men de är på något sätt dolda.

Samtidigt vill jag inte berätta för mycket, just för att spelledare ska kunna göra dem lite efter egen smak. Och det är mer intressant om de är mystiska.
Det är det jag gillar med dem. Det att man anar att det finns nåt bakomliggande hela tiden, samt att de inte är onda för att de är "onda". Annars skulle de bara vara som vilka tröttsamma orcsubstitut som helst.

Arfert said:
Sidhe är nog, som du säger, snarare en eller flera artiklar än en modul. De är dessutom allt annat än enhetliga, de är kaos, ursprunglig vild magi.
Det är just det som kittlar tycker jag. Att de inte följer några som helst lagar, de kan verkligen vara och se ut HURSOMHELST. Men ändå så har de trots allt i alla fall ett fåtal faktorer gemensamma, och det är det som gör att de alla ändå känns som Sidhe och inte som en rad varelser som inte har nåt med varandra att göra. Det ger en spelledare ett mycket intressant och praktiskt verktyg att arbeta med. För man kan slänga fram hundra Sidhe på rad utan att upprepa sig. Ett klassiskt troll t.ex. däremot, det är i slutändan, även om man kan göra sitt bästa för att variera sig, bara.. ja... ett troll.

/Anders
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Ja, vad tusan, det är väl bara att fabulera fritt...

En liten portabel sak som vore en blandning av reseguide till kontinenten och en samling med äventyrsfrön, toppat (eller snarare avslutad) med expanderade namnlistor i slutet.

Någon slags kompendium med det bästa från Saga bloggen. Sammanställes kanske 2-3 månader efter att nya versionen kommit ut vilket backats upp med släpp av lite olika små godsaker på bloggen varje vecka, författat av en stab om 3-4 stycken som alltså skriver ungefär en grej i månaden var. (Vaddå? Låter som att jag tänkt på saken? :gremwhistle: )

----

Det material som jag främst saknar i dagsläget är faktiskt något som visar på hur man pratar om/rörande Spiriti Illuminati i Arcaria, t.ex. ett par hälsningsfraser, hur man önskar varandra välgång, nån slags passande kraftuttryck kanske. Kanske även nåt om vanlig symbolik? Spontant, och givetvis utifrån mig själv, så tror jag det skulle göra sig bäst att se till att krydda flavourtext/fiktion med sånt snarare än att ha en separat uppstolpad avdelning.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"mina "turk-araber" är absolut inte skurkar, inte mer än riddarländerna i alla fall... "

Sa jag det då? Jag sa, om mitt minne inte är helt lappland, att det vore kul med en modul om just ett sådant land där det inte är en skurkstat - alltså underförstått att så inte är fallet i Saga men att det vore kul att se en modul som detaljerade landet i fråga.


Storuggla, nu läste han bibeln igen
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,027
Location
Nordnordost
Utan att veta mer om Saga än att DeBracy gillar det och det är någon sorts medeltidsspel så håller jag med.

Det vore coolt med något arab-landsaktigt som miljö, gärna så detaljerat att man faktiskt förväntas spela rollpersoner därifrån.

Jag vet inte så mycket om sådana miljöer, men det vi fabulerat ihop när vi spelat Meg Bakers 1001 Nights har gett mersmak. Och jag kan på rak arm inte peka ut så värst många produkter som fyller nischen redan, och ingen av dem är på svenska. (Arabian nights till D&D, Thou art but a warrior-expansionen till Polaris, 1001 Nights och det kommande Den Yttersta Domen, men det är Sci Fi.)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Den odödlige kejsaren said:
Det vore coolt med något arab-landsaktigt som miljö, gärna så detaljerat att man faktiskt förväntas spela rollpersoner därifrån.
Ja, givet att den ska verka för att spela rollpersoner därifrån. Jag tycker också att det är en bra idé med en sån modul.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Ja, givet att den ska verka för att spela rollpersoner därifrån."

Annars är det enbart en monsterbok, krasst sett.


Storuggla, vattenkrasse
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
DeBracy said:
Den odödlige kejsaren said:
Det vore coolt med något arab-landsaktigt som miljö, gärna så detaljerat att man faktiskt förväntas spela rollpersoner därifrån.
Ja, givet att den ska verka för att spela rollpersoner därifrån. Jag tycker också att det är en bra idé med en sån modul.
Givetvis ska den det. I alla fall från de två "arabländerna". De är tänkta för det. Det ena är mer "Andalus", det andra är mer gamla Bagdad + Egypten tusen år sedan. Fast annorlunda, i Saga-tappning.

Fast egentligan stöder systemet att man gör mänskliga rollpersoner var sjutton som helst ifrån. Arketyperna är ju inga klasser eller yrken, de är bara nåt att utgå ifrån, som stöd.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Arfert said:
Fast egentligan stöder systemet att man gör mänskliga rollpersoner var sjutton som helst ifrån. Arketyperna är ju inga klasser eller yrken, de är bara nåt att utgå ifrån, som stöd.
Javisst, det behövs ingenting rent systemmässigt utom, på sin höjd, några vapenbilder med nya namn (men samma stats) gentemot sina europeiska kusiner och kanske ett par nya fördelar/nackdelar som speglar kulturen. Annars är det just den, kulturen, som det behövs nåt om.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Fast egentligan stöder systemet att man gör mänskliga rollpersoner var sjutton som helst ifrån. Arketyperna är ju inga klasser eller yrken, de är bara nåt att utgå ifrån, som stöd."

Ja, men systemet säger mig inte ett dugg om läget i pseudoandalusien, om det politiska läget, om vädret, om modet, om maten, om sederna, om kulturen, om något alls. Det är det jag vill åt. Och som DeBracy sa, antagligen ett vapen och en rustning till :gremwink:


Storuggla, och kameler i utrustningslistan!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Storuggla said:
...och två pucklar är tuffare än en. :gremcool:
Vet du... det tyckte jag också, tills jag tog och tittade på lite kameler och dromedarer nyss. Då ändrade jag mig. Dromedarer är helt rätt!
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,787
Location
Värnhem, Malmö
Något som skulle vara intressant att se, men kanske först efter några moduler som givit mer känsla för världen utanför Arcaria, skulle vara en "the shape of things to come"-modul. En modul med ett tydligt metaperspektiv där det diskuteras hur olika världsomvälvande händelser skulle kunna inträffa, vilka hot och möjligheter som finns i kulisserna, och så vidare. Helt enkelt en verktygslåda för kampanjer som skakar om grundvalarna för spelmiljön (antingen något enstaka land eller hela Arcaria), utan någon obskurantism eller "det här är ett mysterium" (ett av felen Eon gör -- deras metaplotmoduler är oftast så vaga och fulla med ytterligare hemligheter att de är enormt svåranvända).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
DeBracy said:
Storuggla said:
...och två pucklar är tuffare än en. :gremcool:
Vet du... det tyckte jag också, tills jag tog och tittade på lite kameler och dromedarer nyss. Då ändrade jag mig. Dromedarer är helt rätt!
jupp, de är snabbare och elakare... mer lämpliga för kavalleri.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Bobby Magikern said:
Något som skulle vara intressant att se, men kanske först efter några moduler som givit mer känsla för världen utanför Arcaria, skulle vara en "the shape of things to come"-modul. En modul med ett tydligt metaperspektiv där det diskuteras hur olika världsomvälvande händelser skulle kunna inträffa, vilka hot och möjligheter som finns i kulisserna, och så vidare. Helt enkelt en verktygslåda för kampanjer som skakar om grundvalarna för spelmiljön (antingen något enstaka land eller hela Arcaria), utan någon obskurantism eller "det här är ett mysterium" (ett av felen Eon gör -- deras metaplotmoduler är oftast så vaga och fulla med ytterligare hemligheter att de är enormt svåranvända).
Ett av grundtankarna med designen av Arcaria är att det alltid är "År NOLL".. dvs innan allt börjar (och spelarnas påverkan på världen). Så en sån modul eller artikel skulle helt vara i linje med hur jag tänkt. Vad KAN hända. Inget världsomvälvande är egentligen tabu, eftersom man inte kan "förstöra" nånting.

Vill man att hela kungafamiljen i Albion mördas och det blir krig om kronan mellan baronerna, att norog invaderar Pannonska imperiet, att Castoria egentligen styrs av en sekt vandöda, enorma skepp kommer till Arcaria från ett imperium från andra sidan haven, att kejsaren i Pannona har varit mystiskt död länge, bönderna i Talmont reser sig i ett blodigt uppror, och att de sista alverna råkar öppna en portal av misstag till en värld fylld av onda andar som besätter deras hjärnor... visst, kör på! Utan att säga att det är här är nåt som händer i MIN metaplot.

Eller är det? :gremwink:
 
Top