Jag har funderat en hel del på den här frågan, faktiskt innan den ställdes.
En lurig grej med Saga är att just de där öppna möjligheterna gör att jag får känslan av att spelet
redan har massa äventyrsuppslag.
Det är precis som Tomas säger; vill man dra spelet i någon viss riktning är det sanktionerat av systemet.
Det är ju bra samtidigt som det blir svårt att hitta på något äventyr/kampanj utan att trampa åtminstone någon på tårna. Jag får känslan av att man inkräktar på spelarnas värld liksom.
Nå, till frågan:
-Jag skulle vilja se en tjock, A4-stor paperback som behandlade både Spiriti Illuminati, Pannonska Imperiet och Saitan. I samma bok. Den röda tråden skulle vara hur allt hänger samman, men då kanske man skriver in något Saga-fansen inte vill ha. I mina funderingar hänger det där ihop nämligen, SI och Saitan tex – det är ju en explosiv blandning. Om nu sI har rätt i sin världsbeskrivning, vad gör Saitan för att tysta dem? Eller; varför låter han dem sprida budskapet? Oavsett hur man ser på frågan uppstår möjligheter. Dessutom, det kom aldrig en modul om Jorpagna till Ereb. Pannonska Imperiet kan ta upp den fallna manteln. Jag tycker att PI har betydligt mer potential än en orienten-bok, även om det också vore kul.
–På andra plats kommer en modul om de tre länderna Talmont, Arlac och Cadon. Bakgrundsbeskrivningar, städer, magiskolor, äventyrstrådar, nya vapen, nya monster, mm.
-På tredje plats en kampanj som handlar om hur Bannok, Drachmore, Highstone och Tumbria konspirerar med varandra mot de södra länen för att störta Kung Breannon. Jag skulle gärna se hur rp går från att vara fotmän till en riddare, visar prov på klokskap och mod, stiger i graderna och därefter hamnar mitt i dramatiken. Helst skulle en sådan ärkekampanj våga låta bli att vara svart-vit. Kung Drakklo kanske inte har helt rent mjöl i påsen? Kan det vara bättre för alla om en usurpator från de norra länen stiger fram? Osv...
-På fjärde plats en alternativ magibok. Fler formler, fler föremål mm.
Typ.
Nu slutar jag, men ni fattar nog att listan blir betydligt längre i mitt huvud.
/Basse