Nekromanti Din önskemodul?

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"att kejsaren i Pannona har varit mystiskt död länge"

Hur länge ska man vara död innan det räknas som mystiskt?


Storuggla, räcker ett år
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,787
Location
Värnhem, Malmö
Ja, jag efterfrågar inget "det här kommer oundvikligen att hända". Snarare en verktygslåda, som jag sa: beskrivningar av alla de där eventualiteterna du talar om, med olika idéer om hur de skulle komma att utlöpa och vad som skulle kunna orsaka dem. En handbok i att fucka upp världen, helt enkelt.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,822
Bobby Magikern said:
En handbok i att fucka upp världen, helt enkelt.
En riktigt skön idé. Finns det någon förlaga? Jag kan inte komma på att jag vet av något spel som bjuder på dylikt, i alla fall inte i koncentrerad form.
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,787
Location
Värnhem, Malmö
Förlagan är vad Eonmodulerna borde ha varit när de började avslöja hemligheter om världen. Liksom, ge handfasta diskussioner i vad som kan utlösa det här potentiella storkriget och vad konsekvenserna kan bli or GTFO.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Håller med DeBracy ovan, det är en skön idé... har lite för dålig koll på Eon-modulerna för att veta deras upplägg, men du har säkert rätt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Storuggla said:
"att kejsaren i Pannona har varit mystiskt död länge"

Hur länge ska man vara död innan det räknas som mystiskt?


Storuggla, räcker ett år
Menade: kejsaren har vart död i åratal men på något sätt har det hållits hemligt, ingen tycks veta om det... vem är det egentligen som styr?
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag håller med alla tidigare talare.

JAg skulle gärna se en Söder-turk-1001nätter-modul till Saga. En riktig Swords and Sorcery à la Conan.

Men till skillnad från Ereb och Mundana ska det finns tydligt stöd för hur man skapar en rollperson från kulturen. Och jag måste nog säga att skillnad kan bli ganska stor. Annan kultur, andra arketyper, annan Status, andra för- och nackdelar, annan magi, annan utrustning.

Men, jag gillart!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,202
Jag har funderat en hel del på den här frågan, faktiskt innan den ställdes.

En lurig grej med Saga är att just de där öppna möjligheterna gör att jag får känslan av att spelet redan har massa äventyrsuppslag.
Det är precis som Tomas säger; vill man dra spelet i någon viss riktning är det sanktionerat av systemet.

Det är ju bra samtidigt som det blir svårt att hitta på något äventyr/kampanj utan att trampa åtminstone någon på tårna. Jag får känslan av att man inkräktar på spelarnas värld liksom.

Nå, till frågan:

-Jag skulle vilja se en tjock, A4-stor paperback som behandlade både Spiriti Illuminati, Pannonska Imperiet och Saitan. I samma bok. Den röda tråden skulle vara hur allt hänger samman, men då kanske man skriver in något Saga-fansen inte vill ha. I mina funderingar hänger det där ihop nämligen, SI och Saitan tex – det är ju en explosiv blandning. Om nu sI har rätt i sin världsbeskrivning, vad gör Saitan för att tysta dem? Eller; varför låter han dem sprida budskapet? Oavsett hur man ser på frågan uppstår möjligheter. Dessutom, det kom aldrig en modul om Jorpagna till Ereb. Pannonska Imperiet kan ta upp den fallna manteln. Jag tycker att PI har betydligt mer potential än en orienten-bok, även om det också vore kul.

–På andra plats kommer en modul om de tre länderna Talmont, Arlac och Cadon. Bakgrundsbeskrivningar, städer, magiskolor, äventyrstrådar, nya vapen, nya monster, mm.

-På tredje plats en kampanj som handlar om hur Bannok, Drachmore, Highstone och Tumbria konspirerar med varandra mot de södra länen för att störta Kung Breannon. Jag skulle gärna se hur rp går från att vara fotmän till en riddare, visar prov på klokskap och mod, stiger i graderna och därefter hamnar mitt i dramatiken. Helst skulle en sådan ärkekampanj våga låta bli att vara svart-vit. Kung Drakklo kanske inte har helt rent mjöl i påsen? Kan det vara bättre för alla om en usurpator från de norra länen stiger fram? Osv...

-På fjärde plats en alternativ magibok. Fler formler, fler föremål mm.

Typ.

Nu slutar jag, men ni fattar nog att listan blir betydligt längre i mitt huvud. :gremwink:

/Basse
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ja, det är ju lite knepigt, jag vill ju inte inte måla in spelare i hörn när det gäller moduler.

En modul om kyrkan som presenterar en "sanning" gör ju det, det är ju inte alls givet att de de predikar är sant. det är fullt möjligt att Shaitan kanske inte existerar, eller att, om han finns, är nåt helt annat än vad folk tror sig veta. Å andra sidan kanske kyrkan och Shaitan "hör ihop", som du skriver. (Jag vet ju såklart hur det ligger till, i MIN metaplot.)

Talmont, Arlac och Cadon. En stormodul som tar upp alla de länderna på en gång vore najs.

En "inbördeskrig-modul" är ju en tanke, det är exakt så jag själv spelat Saga. Och absolut inte svartvitt, storyn innehåller några rejäla överraskningar.

Alternativ magibok.. visst, men om nån annan skriver den... finns INGET som är tråkiare än att skriva magisystem, om man inte får en plötslig snilleblixt.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,993
Location
Port Kad, The Rim
JAg skulle gärna se en Söder-turk-1001nätter-modul till Saga.
Jag gillar också klassisk orientalism-miljö, med kroksablar, harem, öknar, djinner och dervischer.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,027
Location
Nordnordost
Den odödlige kejsaren said:
Jag vet inte så mycket om sådana miljöer, men det vi fabulerat ihop när vi spelat Meg Bakers 1001 Nights har gett mersmak. Och jag kan på rak arm inte peka ut så värst många produkter som fyller nischen redan, och ingen av dem är på svenska. (Arabian nights till D&D, Thou art but a warrior-expansionen till Polaris, 1001 Nights och det kommande Den Yttersta Domen, men det är Sci Fi.)
Kaleidoskoparnas Haragada!
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,550
Location
Slätta
En stad med omgivningar beskriven med det vanliga fluffet såsom kultur, fester, viktiga personer och grupperingar etc. och sedan en ruskig massa fästytor, stora och små hemligheter, relationer, kuriosa och små händelser. Stadsintemezzon fast mindre brödtext och... Tja, bra. Och inkludera beroenden från utanför staden såsom vart man får maten ifrån, vilken typ av handel som går genom staden, vilka folkslag som finns där, färdas igenom och liknande.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Den odödlige kejsaren said:
Den odödlige kejsaren said:
Jag vet inte så mycket om sådana miljöer, men det vi fabulerat ihop när vi spelat Meg Bakers 1001 Nights har gett mersmak. Och jag kan på rak arm inte peka ut så värst många produkter som fyller nischen redan, och ingen av dem är på svenska. (Arabian nights till D&D, Thou art but a warrior-expansionen till Polaris, 1001 Nights och det kommande Den Yttersta Domen, men det är Sci Fi.)
Kaleidoskoparnas Haragada!
är ju inen slump att jag sitter med Haragada Classic (arbetsnamn) just nu... ja jag vet, jag har för många järn i elden... och för lite tid.
 
Top