Nekromanti Din rollperson avslöjar dig ... eller?

Mutanten

Hero
Jag kom att tänka på att mina spelares rollpersoner ganska väl avspeglar spelarnas personligheter. Spelaren sas lyser igenom rollpersonen. De två spelare som var magiker i Drakar och Demoner på 80-talet blev högutbildade (läkare resp programmerare), killen med trasig barndom var torped och motorcykelknutte i Kult osv.

Jag är nyfiken på vilka samband det finns mellan valet av rollperson (arketyp) och personlighetsprofil, barndom, sexuell läggning, politiska åsikter mm? Säger rollpersonen mer om spelaren än spelaren (och spelledaren) förstår?

Ordet är fritt!

RasmusL

Champion
Såhär tänker jag: En karaktär kan inte existera utan sin spelare och karaktären existerar endast när den spelas, annars är den bara text på ett papper eller lösryckta idéer. Därför kommer karaktären alltid att i någon mån spegla och speglas av sin spelare. Därefter är det en fråga kring hur mycket spelaren aktivt väljer att distansera eller låta karaktären närma sig det egna jaget. Detta gäller även när vi skapar/väljer våra karaktärer.

När vi leker wish fulfillment via fantasyhjältar som ska utföra stordåd så kan man givetvis se en hel del av spelarnas strävan i karaktärerna, de som redan från början har uppnått allt det där som spelarna trånar efter. När spelet är fokuserat på att gestalta problem och svaghet så får vi ett annat resultat.

Om spelaren inte tänkt kring detta så tror jag absolut att det kan användas för att analysera spelaren men om man har kommit till insikten att karaktärer mycket riktigt och med nödvändighet speglar och speglas av sina spelare så blir det svårare att skilja det medvetna uttrycket från den omedvetet projicerade sanningen.

Att använda någons karaktärsval för att psykologisera dem utan att vara tydlig med den intentionen känns f ö rätt sunkigt.

azzmazzter300

Veteran
Nä, till och med ditt exempel visar att det inte stämmer. Fantasyvarianten av läkare är i gemen präst, och specifikt helare i DoD. Du får berätta för din kompis att han valde fel yrke, antingen i spelet eller i verkligheten.

Mutanten

Hero
azzmazzter300;n90190 said:
Nä, till och med ditt exempel visar att det inte stämmer. Fantasyvarianten av läkare är i gemen präst, och specifikt helare i DoD. Du får berätta för din kompis att han valde fel yrke, antingen i spelet eller i verkligheten.
Du tolkar mig för ordagrant. De spelade inte krigare eller ankor. De spelade rollpersoner med mentala förmågor framför rollpersoner med fysiska förmågor. Killen som spelade torped och motorcykelknutte drömde som barn om att bli lönnmördare som vuxen. Vi andra fantiserade om att bli ambulanssjukvårdare, läkare, hockeyproffs, militär (för att försvara civila mot ryssen), brandmän mm.

azzmazzter300

Veteran
Mutanten;n90191 said:
Du tolkar mig för ordagrannt. De spelade inte krigare eller ankor. De spelade rollpersoner med mentala förmågor framför rollpersoner med fysiska förmågor. Killen som spelade torped och motorcykelknutte drömde som barn om att bli lönnmördare som vuxen. Vi andra fantiserade om att bli ambulanssjukvårdare, läkare, hockeyproffs, militär (för att försvara civila mot ryssen), brandmän mm.
Nä, du antar att du kan avgöra spelares personlighet utifrån deras karaktärsval, och det fungerar bara om du redan har facit, vilket betyder att det fungerar under samma villkor som astrologi. Här, ett exempel, se om du kan gissa min spelares personlighet utifrån hans spelarkaraktär:

O: En mycket stark och dum mutant, som ständigt vandrar runt med en kofot i handen.

Lupus Maximus

Tekniker
Mina tre senaste karaktärer jag spelat:
Drakar och demoner: En mycket vältränad yngling som föredrar att träna med svärd eller festa på, och har absolut inget läshuvud till hans fars förtret. Otålig och handlar ofta spontant utan att ens få en överblick av situationen.

Utpost (var väl 2 år sedan nu... :eek: ) En tjurskallig gammal gubbe som tog hand om duvslaget, tjuvläste alla meddelanden som skickades med brevduvorna, och drömde att komma därifrån.

Drakar och demoner: En harmonistmagiker som hade livsmålen harmoni & skönhet, kunskap och makt. Det var en rädda världen-kampanj, och hans primära anledning till att rädda världen var att kunna erövra minst en kontinent för egen räkning.

Så, antingen har jag personlighetsklyvning eller så skall man vara väldigt försiktig med att läsa in något i andras karaktärer. Wishful fulfillment kan vara en drivkraft, men det är långt från den enda drivkraften bakom att rollspela.

azzmazzter300

Veteran
Lupus Maximus;n90194 said:
Drakar och demoner: En mycket vältränad yngling som föredrar att träna med svärd eller festa på, och har absolut inget läshuvud till hans fars förtret. Otålig och handlar ofta spontant utan att ens få en överblick av situationen.

Utpost (var väl 2 år sedan nu... :eek: ) En tjurskallig gammal gubbe som tog hand om duvslaget, tjuvläste alla meddelanden som skickades med brevduvorna, och drömde att komma därifrån.

Drakar och demoner: En harmonistmagiker som hade livsmålen harmoni & skönhet, kunskap och makt. Det var en rädda världen-kampanj, och hans primära anledning till att rädda världen var att kunna erövra minst en kontinent för egen räkning.

Så, antingen har jag personlighetsklyvning eller så skall man vara väldigt försiktig med att läsa in något i andras karaktärer. Wishful fulfillment kan vara en drivkraft, men det är långt från den enda drivkraften bakom att rollspela.
Jag gissar att du är.... Över 30 år...och öh...välutbildad (antingen humaniora, naturvetenskap eller möjligtvis samhällsvetenskap). Det är också möjligt att du är eller nyligen varit i ett förhållande med minst en annan person.

Mutanten

Hero
RasmusL;n90180 said:
Att använda någons karaktärsval för att psykologisera dem utan att vara tydlig med den intentionen känns f ö rätt sunkigt.
Nja. Jag vill mena att det är ofrånkomligt att psykologisera människor i sin omgivning. Det ligger sas i människans natur att kategorisera saker i sin omgivning för att orientera sig här i livet. Om man sedan är medveten om att man gör det och står för att man gör det eller inte är en annan femma. Jag vet inte hur det är för dig men jag kan inte låta bli att psykologisera människor beroende på saker som barndom, studier, yrke, sexuell läggning, politiska åsikter mm. Vart och ett av områdena kanske inte säger så mycket men sammantaget brukar det vara ganska enkelt att se in i människans psyke genom att se till vissa variabler.

Jag kan ta ett konkret ex direkt ur verkligheten. Jag läste nyligen en vanlig nyhetsartikel om en våldtäkt och tänkte spontant när jag läste artikeln att brottsoffret nog har Borderline. Jag beställde hem domen och vad läser jag om inte att brottsoffret mycket riktigt är diagnosticerad med Borderline personlighetsstörning.

Vimes

Sillkung
Vad är Borderline? Det är inte Blurredline du tänker på?

Dilandau

Myrmidon
Jag tycker i alla fall att man kan se mönster i vilken typ av rollpersoner olika människor väljer att spela. Någon är alltid den flirtiga krigaren, en annan lirar jämt hemlighetsfulla magiker/ninjor, en tredje har en imponerande samling av barder och trubadurer under bältet.

Jag förmodar att det säger något om spelarna, men jag är inte säker på att det är vad man först tror.

azzmazzter300

Veteran
gorillotaur;n90199 said:
Jag tycker i alla fall att man kan se mönster i vilken typ av rollpersoner olika människor väljer att spela. Någon är alltid den flirtiga krigaren, en annan lirar jämt hemlighetsfulla magiker/ninjor, en tredje har en imponerande samling av barder och trubadurer under bältet.

Jag förmodar att det säger något om spelarna, men jag är inte säker på att det är vad man först tror.
Jag tror att om du känner spelaren, så kan du läsa in vad i spelarens personlighet som avspelar sig i karaktärsvalet, och kan till och med ha rätt ibland. Om du däremot försöker avgöra en spelares personlighet enkom beroende på vilken karaktär den gjort, så kommer du bara ha rätt om du kommer med barnum statements eller går på medelvärdet för rollspelare jämfört med befolkningen (d.v.s det enda informativa du vet är att personen är en rollspelare).

Recca

Femme Fatale
Jag vill också göra en lista på rollpersoner nu:
Stars without numbers: En krigare, föredetta bandit, bryr sig inte ett skit om sociala normer. Tuff och inte överdrivet smart.
Symbaroum: En sprittig ordensmagiker som på grund av sin ambriska bakgrund leder gruppen. Rapp, och socialt skarp, skojar mycket men känner sig sällan redo att fatta de svåra besluten och lider sig igenom konsekvenserna av sina handlingar.
Coriolis: Vetenskapsman med en psykopatisk tendens att ignorera lidanden kring sig. Ser sig själv som den enda i gruppen som kan fatta realistiska beslut. Övriga i gruppen ser sig som goda konsekventa hjältefigurer som vill hjälpa allt de ser, så hen tvingas smussla bakom deras ryggar, förråder dem ständigt med gruppens bästa i intresse; glider ständigt mot ett bittert sorts darkside syndrom och kommer så småningom att svika dem.
Drakar och demoner: Frostalv som tjänar en is-titan men hamnar mitt i ett rädda-världen-äventyr och tvingas jonglera sin plikt till sin gud med sin vilja att försöka påverka världens öde för en bättre framtid.

Köna gärna mina karaktärer! Vem är man, vem är kvinna. Go ahead, I dare you. :)

Och vad säger mina karaktärer om mig? o_O

azzmazzter300

Veteran
Recca;n90204 said:
Jag vill också göra en lista på rollpersoner nu:
Stars without numbers: En krigare, föredetta bandit, bryr sig inte ett skit om sociala normer. Tuff och inte överdrivet smart.
Symbaroum: En sprittig ordensmagiker som på grund av sin ambriska bakgrund leder gruppen. Rapp, och socialt skarp, skojar mycket men känner sig sällan redo att fatta de svåra besluten och lider sig igenom konsekvenserna av sina handlingar.
Coriolis: Vetenskapsman med en psykopatisk tendens att ignorera lidanden kring sig. Ser sig själv som den enda i gruppen som kan fatta realistiska beslut. Övriga i gruppen ser sig som goda konsekventa hjältefigurer som vill hjälpa allt de ser, så han tvingas smussla bakom deras ryggar, förråder dem ständigt med gruppens bästa i intresse; glider ständigt mot ett bittert sorts darkside syndrom och kommer så småningom att svika dem.
Drakar och demoner: Frostalv som tjänar en is-titan men hamnar mitt i ett rädda-världen-äventyr och tvingas jonglera sin plikt till sin gud med sin vilja att försöka påverka världens öde för en bättre framtid.

Köna gärna mina karaktärer! Vem är man, vem är kvinna. Go ahead, I dare you. :)
Åh åh! Jag ska testa här:

Swn: Kvinna
Symbaroum: Man
Coriolis: Transman
Drakar och demoner: Kvinna

Lupus Maximus

Tekniker
azzmazzter300;n90195 said:
Jag gissar att du är.... Över 30 år...och öh...välutbildad (antingen humaniora, naturvetenskap eller möjligtvis samhällsvetenskap). Det är också möjligt att du är eller nyligen varit i ett förhållande med minst en annan person.
...och du baserade gissningen på karaktärerna, eller p.g.a. vilka rollspel jag nämnde samt att jag hänger här? :wink:

Lupus Maximus

Tekniker
azzmazzter300;n90202 said:
Om du däremot försöker avgöra en spelares personlighet enkom beroende på vilken karaktär den gjort, så kommer du bara ha rätt om du kommer med barnum statements eller går på medelvärdet för rollspelare jämfört med befolkningen (d.v.s det enda informativa du vet är att personen är en rollspelare).
Ah, du hade redan hunnit svarat på frågan :)

Mutanten

Hero
azzmazzter300;n90192 said:
Nä, du antar att du kan avgöra spelares personlighet utifrån deras karaktärsval, och det fungerar bara om du redan har facit, vilket betyder att det fungerar under samma villkor som astrologi. Här, ett exempel, se om du kan gissa min spelares personlighet utifrån hans spelarkaraktär:

O: En mycket stark och dum mutant, som ständigt vandrar runt med en kofot i handen.
Avgöra och avgöra. Veta säkert kan man ju aldrig göra men det handlar om att kunna göra kvalificerade bedömningar som skulle stämma något sånär med vad relativt vetenskapliga personlighetstester skulle utvisa om spelarens personlighet.

Jag tolkar ditt resonemang som att det inte finns något samband mellan spelare och rollperson och det tror jag inte ett dugg på att det inte finns. Jag tror tvärtom att det finns ett uppenbart samband (som gorillotour också är inne på) så för min del handlar frågan mer om tillförlitligheten i sambandet. Kan psykiatrin använda spelarnas rollpersoner som screeninginstrument för psykiatriska diagnoser?

Du kanske ska försöka göra en lite mer djuplodande analys av spelaren baserad på rollpersonen? Vad säger det att en användare på forumet har namnet Mutanten? Tja, en inte alltför långsökt gissning är att personen har ett gott öga till rollspelet Mutant och eftersom användaren skriver om "gamla Mutant" så var personen troligtvis barn eller i tonåren på 80-talet. Det är den här typen av analyser av spelarna utifrån deras rollpersoner som jag syftar på. Vad rollpersonerna heter kan säkert vara intressant det också men analysen av spelaren utifrån rollpersonen är tänkt att vara betydligt mer djup än så och omfatta saker som grundegenskaper, färdigheter, yrke, kön mm.

Vad säger det tex om en spelare som är man att han spelar en kvinna? Säger det någonting? Säger det någonting om spelaren tillsammans med all annan information på rollformuläret och hur spelaren spelar rollpersonen i spelet? Jag tolkar dig som att du menar att det inte finns något samband. Jag tror om jag tolkar dig rätt att du har fel. Jag tror att sambandet är klarare än många tror förutsatt att man har kunskapen att tolka vad man ser av spelaren i rollpersonen.

RasmusL

Champion
azzmazzter300;n90202 said:
Jag tror att om du känner spelaren, så kan du läsa in vad i spelarens personlighet som avspelar sig i karaktärsvalet, och kan till och med ha rätt ibland. Om du däremot försöker avgöra en spelares personlighet enkom beroende på vilken karaktär den gjort, så kommer du bara ha rätt om du kommer med barnum statements eller går på medelvärdet för rollspelare jämfört med befolkningen (d.v.s det enda informativa du vet är att personen är en rollspelare).

Om du får ett tillräckligt stort urval så bör du kunna hitta korrelationer. Frågan är dock vilka variabler vi skall räkna till någons "personlighet": Givetvis säger inte karaktärsvalet allt men "allt" kan vi å andra sidan aldrig uppnå oavsett kombination av metoder.

Mutanten

Hero
Lupus Maximus;n90194 said:

Visst ska man vara försiktig med att läsa in något i andras karaktärer. Din information säger säkert en hel del men samtidigt så är det inkompletta rollpersoner du beskriver. Inga grundegenskaper, inga färdigheter, inga vänner och fiender etc. Dessutom så tror jag att man behöver analysera rollpersonen i spel sas dvs det kanske inte räcker med bara rollformuläret.

Jag tror inte du behöver ha en "personlighetsklyvning" bara för att karaktärerna till det yttre skiljer sig åt. Det kan finnas samband under ytan som du inte själv är medveten om. Dina karaktärer kan ha mer gemensamt än du tror.

Sapient

Swashbuckler
Mutanten;n90176 said:
Jag är nyfiken på vilka samband det finns mellan valet av rollperson (arketyp) och personlighetsprofil, barndom, sexuell läggning, politiska åsikter mm? Säger rollpersonen mer om spelaren än spelaren (och spelledaren) förstår?
Ledsen att vara trist - men det finns bara ett samband, om det finns ett samband. Ibland gör det det, ofta gör det det inte.

Dvs. för vissa personer, vissa sätt att spela, kan det kännas tryggt, bekvämt - vad du vill - att spela något som är bekant, som kan räknas som wish fullfilment, som kan ses som en överföring av ens verkliga livsprojekt. Andra gör inte så.

Och det kan ändras över tiden. En spelare kan gå från det ena till det andra.

Så det är lite en fråga som inte har något svar, riktigt. Ställer du den "skarpt", finns det något sådant samband för alla spelare, med alla deras rollpersoner, jämt - ja då är ju svaret uppenbart nej. Men som sagt, för vissa, ibland.

För min del var det mer så, när jag började spela rollspel - mycket beroende på att mina allmänna livserfarenheter var mer begränsade då och det var svårare för mig att leva mig in i roller som skiljde sig för mycket från det jag hade egen erfarenhet av, i 12-13-årsåldern. Men det ändrades faktiskt ganska snabbt. (Så det var inte bara avsaknaden av erfarenheter per se, det var också den rena ovanan av att ens tänka mig in i andra förutsättningar...)

Jag har pratat med andra rollspelare, och på något ytligt plan kan många hålla med om att de genomgått något liknande - men inte ens då, är det särskilt "hållbart" som generell förutsättning.

Det är helt enkelt ganska svårt att säga något generaliserande om rollspelares förhållande till sina rollpersoner. :grin: