Dina bästa Signaturmelodier?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Ett smalt ämne, men började nyligen kolla på HBOs underbara serie ”Succession” och måste säga att det är en av de mest udda men samtidigt passande signaturmelodier jag kan komma på.

Mina favoriter när det kommer till signaturmelodier/ introlåtar:

1. Justifed (”Long hard things to come” / Gangstagrass)
2. Succession (”Main theme” / Nicholas Britell)
3. Sherlock (”The game is on” / David Arnold & Michael Price)

Vilka signaturmelodier är dina favoriter?

Ymir

Liten kantbaron
Anime är signaturmelodiernas konung. Normala tv-serier kan typ inte ens tävla. Jag vet inte vad detta beror på, men det är som det är.

1: Neon Genesis Evangelion - Cruel Angel's Thesis ("Netflix has an option to skip this. Isn’t that some sort of war crime?")
2: Record of Lodoss War TV - Kiseki no Umi
3: Bubblegum Crisis OAV - Konya wa Hurricane

Det bästa introt till något som inte är en anime måste dock vara "Riket". Vilken briljant idé att köra en oförglömlig, bombastisk kör av helvetiska röster till en sjukhusserie, och med en plötslig stegring från den dämpade men olycksbådande prologen till den mäktiga kören. Man behöver bara se två minuter in i ett avsnitt och man fattar vad Riket is all about:

Bifur

Veteran
Oj, är för glömsk för att göra en bra tillbakablick. Sopranos var bra typ...

Just nu är snutten till "His dark materials" bäst.

Ymir

Liten kantbaron
True Detective säsong 1-temat är onekligen ett mästerverk, men låten i sig komplementeras stort av introts fantastiska visuals. Här är ett snarlikt ledmotiv jag vill slå ett slag för, från en obskyr tv-serie de flesta nog inte hört talas om, men som kör lite snarlik stämning som True Detective, men Australien istället för Americana och mindre nostalgiskt och mer olycksbådande. (Wolf Creek-serien är två filmer och två säsonger tv-serie om ett knivpsyko som kidnappar/torterar/mördar backpackers i The Outback). Sett bara till musiken är det här väl inte absolut top-tier-intro för mig, men jag älskar hur den samverkar med det visuella och den läskiga ljudeffekten på slutet för att bygga en klockren Wolf Creek-stämning, dvs skräckblandad outback-romantik.

gud, snälla, låt dem producera mer Wolf Creek-stuff...

Rangertheman

Myrmidon
Utan inbördes ordning: Buffy the Vampire Slayer, Freaks & Geeks (Nollor och nördar) och Twin Peaks.

Cybot

Mest spelbar
1. Knight Rider (Knight Rider Theme). Serien var rejält ostig, men signaturmelodin är så bra.
2. M*A*S*H (Suicide is Painless). Den perfekta intron. Jag vet inte varför, men amazing och helt rätt.
3. Buffy the Vampire slayer (Buffy theme). Den börjar med några orgeltoner för att visa att det är skräck det ska handla om, och full fart med pop punk riff. För det är vad serien handlar om, att möta det övernaturliga och sparka det i röven.

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Utan att i övrigt kommentera kvaliteten på serierna:

Twin Peaks
Power Rangers
Twilight Zone
Läderlappen & Robin
Arkiv X

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Den bästa signaturmelodin är den jag har som ringsignal på telefonen: Magnum PI

God45

#PrayersForBahakan
Jag älskar den till True Detective säsong 2.

Ulfgeir

Swashbuckler
Har en del som jag gillar utan inbördes ordning:

La Femme Nikita (den med Peta Wilson)
Firefly
Hawaii 5-0 (den gamla från 60-talet)
Airwolf
Twin Peaks
Buffy the Vampire Slayer
Miami Vice
Fame

Bolongo

Herr Doktor
Det mesta jag gillar har nämnts, men ingen har sagt A-Team, Space 1999, Greatest American Hero, The Incredible Hulk, Wonder Woman eller Baretta.

entomophobiac

Low Prep High Play
Älskar introt och hela kompositionen för Dexter, måste jag säga. Men antagligen färgat mer av cinematografin än av melodin i praktiken. But it's just ... flawless.

Lukas

Mannen i Gult
Bara serier eller får man också posta sånger ifrån filmers öppnings sekvenser ?
För isåfall vill jag nämna Rockyhorror Picture show, Watchman och Muppet tresure island

Men för Tv serier är jag förälskad i Fargo och Unbreakable Kimmy Schmidt för att nämna två som ingen nämnt än

Khan

Kondottiär
ROME!

ANGEL (bättre än Buffy i musik, inte i mycket annat)

DEADWOOD (Hela jäkla soundtracket är fantastiskt!)

TRUE BLOOD (Sätter stämningen perfekt)

BAMSE! VÄRLDENS BÄSTA BJÖRN!