[Dinoblast] Bakgrund via färdighetsvärde

Celledor

Hero
En tanke som jag har haft till tidigare rollspelssystem är att, när man räknar ut/väljer/placerar färdighetsvärden så gör man det i samband med en tidslinje. Denna tidslinje representanter då rollpersonen liv fram till att spelet börjar. Då får man en uppfattning om när i livet en färdighet lärdes. Detta kan även kopplas till kontakter och händelsetabeller för att tillsammans skapa en rätt genomgående bakgrund.

Det här är inte något nytt och just det systemet blev det inget av. Men jag gillar idén.

Så jag tänkte applicera detta i lite mindre skala till Dinoblast på det jag kallar 'Occupational skills'. Detta är breda yrkesfärdigheter som främst används i downtime. Under spelet så används 'Action skills'.

Jag tänker mig att man får välja en ny eller befintlig 'Occupational skill' per tioårs period av sitt liv och då sätta en level i den (man får max ha level 3).

- Ålder 34
Farmer 10år
Soldier 10år
Soldier 10år
Scout 4år
Vilket ger Farmer level 1 och Soldier level 2.

Det blir rätt tydligt att rollpersonen började sitt liv inom jordbruk och sedan blev soldat och har varit det i 20 år. De sista 4 åren har rollpersonen övergått till att vara en scout men inte varit det länge nog för att ha level 1.

Känns inte helt rätt, eller. Att ens första tio år kan ge yrkeserfarenhet är inte så konstigt. Farmer: Man växer upp på en gård. Soldier: barnsoldat, hemskt men inte orimligt. Scientist: man fick massa utbildning kanske på bekostnad av att vara ett barn osv.

Jag skulle dock vilja ha in att man kan ha en uppväxt med vanligt utbildning. Det skulle i så fall vara 'Education' som idag ligger som en 'Action skill'. Kanske ska flytta den till att vara en 'Occupational skill' då den är väldigt bred och innehåller massa olika ämnen.

- Ålder 34
Education 10år
Farmer 10år
Soldier 10år
Soldier 4år
Vilket ger Education level 1, Farmer level 1 och Soldier level 1.

Men att de sista 4 åren inte skulle ge level 1, eller ens 9 år ge level 1 blir fel. Kanske ska det räknas med, man lär sig mest under de första åren. Men man måste i alla fall ha haft yrket i ett år, kanske. Trappan kan se ut som:
  • 0-2 år ingen level
  • 3-9 level 1
  • 10-20 level 2
  • 21-30 level 3

Då skulle ovan istället ge Education level 1, Farmer level 1 och Soldier level 2.

Sedan funderar jag på om saker långt bak i tiden liksom ska glömmas bort lite, tex att allt över 30 år bort bara kan ge level 1. För att inte alla skulle vilja spela gamla rollpersonen. Vilket skulle kunna bli tex.

- Ålder 67
Education 10år
Farmer 10år
Farmer 3år
Soldier 10år
Soldier 10år
Soldier 6år
Leader 10år
Leader 8år
Vilket ger Education level 1, Farmer level 1 och Soldier level 2, Leader level 2.

Och inte Education level 1, Farmer level 2 och Soldier level 3, Leader level 2.

Några tankar och åsikter? Jag tycker detta känns rimligt och rätt enkelt som ger lite extra djup.

Rickard

Urverk speldesign
Jag gillar tanken, men inte tillvägagångssättet. Spel som (svenska) Mutant Chronicles har levnadsbanor men det som faktiskt genererar en bakgrundshistoria är de tolkningsbara bakgrundshändelserna man slår. "Du får en stor summa pengar" tillsammans med "Du spenderar tid i fängelset" säger direkt något om rollpersonen där levnadsbanan tjänar som en kuliss: man var en ledare eller en soldat. Jag tycker inte personligen att det är så kul att generera att man varit bonde i X år och sedan soldat. Jag vill veta hur detta har påverkat rollpersonen, så att jag har något att ta ställning till när jag ska gestalta den.

Problemet är att levnadsbanor i sig inte ger något. När jag läste titeln hoppades jag på att spelaren skulle få tolka färdigheterna. Varför blir personen bättre på att skjuta? Med "Soldier" så gör du den tolkningen åt spelaren. Det är lite samma sak som jag alltid brukar traggla med att färdigheter i sig inte ska vara självförklarande om man vill att spelarna ska beskriva handlingarna. "Enhandssvärd" och "Låsdyrkning" är självförklarande. "Bråkstake" och "Intrång" beskriver inte i samma grad vad som måste hända.

Celledor

Hero
Det håller jag med om att det är kul med tolkning. Långa listor med bakgrundshändelser gillar jag, spelar massa Eon och att koppla ihop det man slagit till något sammanhängande är grymt. Men jag vet att jag inte kommer orka skapa det till Dinoblast om jag vill att det ska bli klart. Får komma sen i så fall.

Ovan är tänkt att användas (på något sätt) ihop med systemet för 'defining moment' som finns beskrivet under kontakt reglerna (som i all hast nämns kunna användas för bakgrund också, behöver utöka det). Där finns det massa öppning för att tolka utfallet av färdighetsslag, om de lyckas eller inte.

Så det här blir lite av att sätta det i ett tidsperspektiv och kontext av vad man gjorde då.

Jag saknar i många spel just att jag inte allt var det är jag är när spelet börjar. En 'occupational skill' innefattar även ett kontaktnät som man kan ha kvar och nyttja.

Celledor

Hero
En kontakt per påbörjad period enligt 'defining moment' reglerna tror jag kan vara intressant och tolkas olika i kontaxtet vad man gjorde då och hur gammal man var.

Vi testar:
- Jane ålder 34 från Econia
Education 10år
Farmer 10år
Soldier 10år
Soldier 4år

Kontakt för period 1 år 1-10: Education
Slår kontakt (enligt slumptabeller):
Worker från Nombawa, - 2 relation (dvs en rätt dålig relation). Defining moment ska tolkas av misslyckat slag mot Repair, misslyckat slag mot survival, lyckat slag för Tracking.

Under tidig ålder så växte Jane upp på en yttre utpost i Econia. Det var under den första tiden som de hade kontakt med Nombawa och en delegation bodde hos dem. Där bland så fanns en pojke, Omoba som deltar i deras lilla skola. De lekte och på Janes påtryckning begav sig allt längre ut i junglen. De kom vilse men hittade ett övergivet Ranger läger. De lyckades inte fixa vindskyddet då Omoba ville bestämma och det blev värre när regnet kom. Efter två dagar kunde Jane följa en dinosauriestig tillbaka till Utposten. De fick båda utskällningar, Omoba värre än Jane och han skyllde allt på henne.

Kontakt för period 2 år 11-20: Farmer
Slår slumpad kontakt:
Soldier från en Free outpost, 1 relation (dvs bra). Defining moment ska tolkas av lyckat slag Medicine, lyckat slag mot Farming, misslyckat slag mot Close combat.

Jane har börjat arbeta på utpostens farm och blir duktig på att sköta om djuren. Utposten har kontakt med en annan fri utpost som etablerats i närheten. Tidiga medlemmar av Dinofront slår till för att befria de dinosaurier som de föder upp och en soldat, Gram från den fria utposten hjälper till att skydda mot Dinofront. En strid utbryter, Gram blir överfallen. Jane försöker hjälpa men blir nedslagen. Gram får övertaget och Dinofront jagas bort. Jane tar hand om Grams skador. De förbli vänner även efter att den fria utposten beslutar att flytta på sig.

Kontakt för period 3 år 21-30: Soldier
Slår slumpad kontakt:
Leader från Econia, - 3 relation (jättedåligt, typ ärkefiende). Defining moment ska tolkas av misslyckat slag Tactics, lyckat slag Craftsmanship, misslyckat slag Intimidation.

Inspirerad av tidigare händelser väcktes en känsla av att vilja skydda hos Jane, hon ansökte om att bli tränad som soldat och blev tillåten. Efter några år var hon tillbaka bland utposterna, skapar en god relation med att visa intresse för det enkla men viktiga dagliga hantverket. Relationen till Nombawa har blivit sämre och hon är med att skydda en karavan. Hennes team missbedömmer fara och finner sig i en fälla. Hennes befäl beordrar att skydda karavanen, hot om avsked om de inte följer order. Jane nekar och räddar sitt team från ett omöjligt bakhåll. Befälet har sedan dess varit hotfull.

Kontakt för period 4 år 31-34: Soldier
Slår slumpad kontakt:
Ranger från The Towers, 1 relation (bra). Defining moment ska tolkas av lyckat slag mot Hacking, misslyckat slag mot Close Combat, lyckat slag mot Entertainment.

Jane, nu som en erfaren och erkänd soldat, är en del av ett team som utforskar vildmarken, de upptäcker mystiska gångar som de följer. De hittar utrustning inkopplad i sladdar i en vägg. Jane lyckas hacka den dator som finns där och börjar söka igenom filerna men blir överfallen. Hon lyckas övermanna anfallaren och visar sig en vara en Ranger från the Tower som också hitta gångarna och undersöker dem. De kommer överens om att göra ett gemensamt läger där de delar historier med varandra.

entomophobiac

Pistoler & Mord
Gjorde något vagt liknande i ett projekt för några år sedan. Där handlade det mindre om några exakta siffror och mer övergripande.

Slå 10T6 och placera ut dem, en per "ruta" för att generera dina siffervärden. Fyll i var du bodde (stad och enklav, i det spelet) och vad din huvdsakliga syssla var.

Det här bottnade i en iakttagelse kring hur många ofta pratar om sina liv "high level". Typ, "när jag bodde i Borås och jobbade på bussfabriken", eller "när jag pluggade till ingenjör i Uppsala", eller vad det nu rör sig om. Kan också ta med extrema händelser. "Under peståren bodde jag utanför ringmuren i Visby och jobbade som dödgrävare".

1743202330124.png

Hur som helst—kan vara intressant, kan ge något att spela på, men riskerar också att bli lite som med den typ av bakgrundshistorier som var populära ett tag. Något som skrivs/räknas ut men sedan inte används.

Celledor

Hero
Hur som helst—kan vara intressant, kan ge något att spela på, men riskerar också att bli lite som med den typ av bakgrundshistorier som var populära ett tag. Något som skrivs/räknas ut men sedan inte används.
Att det inte används är ju alltid en risk och beror nog lite på spelare, spelledare och spelstil. Men bra såklart om det är kopplat till något i reglerna så att det "måste" användas.

Vill minnas att när vi spelade Eon förr i tiden så använde jag som spelledare mycket små händelser i bakgrunden och kontakter från de rollpersoner som spelarna valde, för att snabbt improvisera ihop spelmöten.

I Dinoblast fall så är det här något som blir bra om det och jag vill uppmuntra att det tex. blir en del av eller fokus för ett avsnitt i en säsong.

Celledor

Hero
Skulle kunna tänka mig att varje 'defining moment' kan användas som en +1 bonus I vissa fall. Frågan är då vad det fallet är. Typ en 'I have done this before' regel. Men tror det kan bli svårt i praktiken och jobbigt att hålla reda på.