En tanke som jag har haft till tidigare rollspelssystem är att, när man räknar ut/väljer/placerar färdighetsvärden så gör man det i samband med en tidslinje. Denna tidslinje representanter då rollpersonen liv fram till att spelet börjar. Då får man en uppfattning om när i livet en färdighet lärdes. Detta kan även kopplas till kontakter och händelsetabeller för att tillsammans skapa en rätt genomgående bakgrund.
Det här är inte något nytt och just det systemet blev det inget av. Men jag gillar idén.
Så jag tänkte applicera detta i lite mindre skala till Dinoblast på det jag kallar 'Occupational skills'. Detta är breda yrkesfärdigheter som främst används i downtime. Under spelet så används 'Action skills'.
Jag tänker mig att man får välja en ny eller befintlig 'Occupational skill' per tioårs period av sitt liv och då sätta en level i den (man får max ha level 3).
- Ålder 34
Farmer 10år
Soldier 10år
Soldier 10år
Scout 4år
Vilket ger Farmer level 1 och Soldier level 2.
Det blir rätt tydligt att rollpersonen började sitt liv inom jordbruk och sedan blev soldat och har varit det i 20 år. De sista 4 åren har rollpersonen övergått till att vara en scout men inte varit det länge nog för att ha level 1.
Känns inte helt rätt, eller. Att ens första tio år kan ge yrkeserfarenhet är inte så konstigt. Farmer: Man växer upp på en gård. Soldier: barnsoldat, hemskt men inte orimligt. Scientist: man fick massa utbildning kanske på bekostnad av att vara ett barn osv.
Jag skulle dock vilja ha in att man kan ha en uppväxt med vanligt utbildning. Det skulle i så fall vara 'Education' som idag ligger som en 'Action skill'. Kanske ska flytta den till att vara en 'Occupational skill' då den är väldigt bred och innehåller massa olika ämnen.
- Ålder 34
Education 10år
Farmer 10år
Soldier 10år
Soldier 4år
Vilket ger Education level 1, Farmer level 1 och Soldier level 1.
Men att de sista 4 åren inte skulle ge level 1, eller ens 9 år ge level 1 blir fel. Kanske ska det räknas med, man lär sig mest under de första åren. Men man måste i alla fall ha haft yrket i ett år, kanske. Trappan kan se ut som:
Då skulle ovan istället ge Education level 1, Farmer level 1 och Soldier level 2.
Sedan funderar jag på om saker långt bak i tiden liksom ska glömmas bort lite, tex att allt över 30 år bort bara kan ge level 1. För att inte alla skulle vilja spela gamla rollpersonen. Vilket skulle kunna bli tex.
- Ålder 67
Education 10år
Farmer 10år
Farmer 3år
Soldier 10år
Soldier 10år
Soldier 6år
Leader 10år
Leader 8år
Vilket ger Education level 1, Farmer level 1 och Soldier level 2, Leader level 2.
Och inte Education level 1, Farmer level 2 och Soldier level 3, Leader level 2.
Några tankar och åsikter? Jag tycker detta känns rimligt och rätt enkelt som ger lite extra djup.
Det här är inte något nytt och just det systemet blev det inget av. Men jag gillar idén.
Så jag tänkte applicera detta i lite mindre skala till Dinoblast på det jag kallar 'Occupational skills'. Detta är breda yrkesfärdigheter som främst används i downtime. Under spelet så används 'Action skills'.
Jag tänker mig att man får välja en ny eller befintlig 'Occupational skill' per tioårs period av sitt liv och då sätta en level i den (man får max ha level 3).
- Ålder 34
Farmer 10år
Soldier 10år
Soldier 10år
Scout 4år
Vilket ger Farmer level 1 och Soldier level 2.
Det blir rätt tydligt att rollpersonen började sitt liv inom jordbruk och sedan blev soldat och har varit det i 20 år. De sista 4 åren har rollpersonen övergått till att vara en scout men inte varit det länge nog för att ha level 1.
Känns inte helt rätt, eller. Att ens första tio år kan ge yrkeserfarenhet är inte så konstigt. Farmer: Man växer upp på en gård. Soldier: barnsoldat, hemskt men inte orimligt. Scientist: man fick massa utbildning kanske på bekostnad av att vara ett barn osv.
Jag skulle dock vilja ha in att man kan ha en uppväxt med vanligt utbildning. Det skulle i så fall vara 'Education' som idag ligger som en 'Action skill'. Kanske ska flytta den till att vara en 'Occupational skill' då den är väldigt bred och innehåller massa olika ämnen.
- Ålder 34
Education 10år
Farmer 10år
Soldier 10år
Soldier 4år
Vilket ger Education level 1, Farmer level 1 och Soldier level 1.
Men att de sista 4 åren inte skulle ge level 1, eller ens 9 år ge level 1 blir fel. Kanske ska det räknas med, man lär sig mest under de första åren. Men man måste i alla fall ha haft yrket i ett år, kanske. Trappan kan se ut som:
- 0-2 år ingen level
- 3-9 level 1
- 10-20 level 2
- 21-30 level 3
Då skulle ovan istället ge Education level 1, Farmer level 1 och Soldier level 2.
Sedan funderar jag på om saker långt bak i tiden liksom ska glömmas bort lite, tex att allt över 30 år bort bara kan ge level 1. För att inte alla skulle vilja spela gamla rollpersonen. Vilket skulle kunna bli tex.
- Ålder 67
Education 10år
Farmer 10år
Farmer 3år
Soldier 10år
Soldier 10år
Soldier 6år
Leader 10år
Leader 8år
Vilket ger Education level 1, Farmer level 1 och Soldier level 2, Leader level 2.
Och inte Education level 1, Farmer level 2 och Soldier level 3, Leader level 2.
Några tankar och åsikter? Jag tycker detta känns rimligt och rätt enkelt som ger lite extra djup.