Nekromanti Discipliner för nivå 6+ och över[Vampire the Masquerade]

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Goddagens[/]

Har stött på en liten egenhet när det kommer till discipliner för nivå 6 och över för framförallt klan Tremeres disciplin Thaumathurgy(vilket egentligen hela frågan handlar om)
Vanligtvis lär man sig Thaumathurgy med hjälp av sin huvudpath(standard: Path of Blood)som man lär sig sitt hantverk med; självaste blodmagin Thaumathurgy, En dot i Thaumathurgy ger således en dot till Path of Blood(i det här fallet), men när man kommer till nivå 6 och över så kan man plötsligt inte höja sig mera. En dot extra i Thaumathurgy(höja från 5 till 6) höjer inte längre Path of Blood utan man får lägga den var-man-vill på en helt annan path. Men i tidigare utgåvor kunde man fortsätta höja sin path till nivå 10(iallafall med Nekromanti).

Det finns ju ritualer som går över 5+, men tydligen inte paths...:confused:
Finns det några 6+ paths överhuvudtaget? Andra magibetonade discipliner som Nekromanti och Koldunic Sorcery är ju lite annorlunda, för nu blir Thaumathurgy kvantitetsbaserat.
Andra discipliner har ju discipliner med nivå 6+ - där man dessutom uppmanas att skapa helt nya förmågor för nivå 6-10, iallafall för SLP-karaktärer /och spelarna har också möjlighet till det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,549
Thaumathurgy är löjligt, löjligt, löjligt mäktigt och har begränsningen vid 5 för paths av vettiga anledningar. Så nej, det finns inga paths över 5 efter 1ed (jag kan ha missat någon med det tvivlar jag på). Varför vill du ha en path över 5 överhuvud taget? Nivå 5:orna är någon av den mäktigaste bullshiten någonsin och med förmågan att boosta sin generation till mäktigare nivåer så har man tillgång till rejält höga ritualer som är den egentliga poängen med Thaumathurgy. Visst, lite paths är väll trevligt men det är ritualer som är the shit. Lägg till att ingen av dina fiender kommer veta vilka trick du har i rockärmen till skillnad från nästan alla andra vampyrer och så sitter du på en rejäl maktbas.
Kärlekscraft said:
Det där med att boosta sin generation har vi tagit bort. Kan väl funka om man är generation 12-13 och sänker sin lite för att kunna spendera lite mera blod som det står i böckerna, men glömmer bort det andra. Speciellt när vi spelade Giovanni Chronicles där man är generation 7!

En nackdel är dock att många av de offensiva pathsen kräver att man vidrör sitt offer - vilket skapat problem för spelarna.
God45 said:
Varför har ni tagit bort det? Hela poängen med det är ju att man ska kunna gå crazy med ritualer och ritualerna är super kul och brukar fungera grymt med handlingen.
Kärlekscraft said:
För att den är alldeles för bra.

/Läs inlägget finstilat/
God45 said:
Den kan uppfattas som för bra men det vägs upp till stor del av att Pathsen inte går över 5 och att ritualerna kräver lång tid att genomföras.
Kärlekscraft said:
Nekromantin hade iallafall paths upp till nivå 10 i en av utgåvorna.
God45 said:
Oh ja, Necromancy pathsen finns i Vampire players guiderna (1ed och 2ed har olika krafter) och det finns typ 2 eller 3 i Clanbook Giovanni som är över nivå 5.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,365
Location
Stockholm
Nej. Necromancy hade nivåer över 5 innan det blev pathbaserat och uppgraderades till sann blood sorcery. Efter det har inga paths publicerats med nivåer över 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,549
Anarchclown;n4689 said:
Nej. Necromancy hade nivåer över 5 innan det blev pathbaserat och uppgraderades till sann blood sorcery. Efter det har inga paths publicerats med nivåer över 5.
Jupp, och det var rätt beslut. Blood sorcery reglerna var mycket mer passande.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Att boosta disciplinen Thaumaturgy över 5 är bara relevant för att kunna använda brutnare ritualer. Att istället bara boosta paths efter nivå 5 i Thaumaturgy är mycket billigare om du använder XP-systemet som det är tänkt (och inte bryr dig om ritualerna då). Thaumaturgy är både brutet och ganska pisstråkigt. Alla vampyrklaner har tillgång till sina klanspecifika förmågor, men en Thaumaturg kan göra mer eller mindre allting som alla andra kan, och ofta bättre än vad de andra kan göra. Blä...

PoB 3 är helt megabruten, så det är bra att ni har husreglat den tycker jag. Nivå 2 är också helt megabruten egentligen, men listan över brutna förmågor inom Thaumaturgy kan göras lång.
 
Top