Disco Arkadia: System för samarbete, konkurrens och förhandling

terje

xenomorf mystiker
Denna idé bygger på element från två olika spel, Everyone is John och Noumenon. I det förstnämnda agerar spelarna som olika röster i huvet på en och samma person som de konkurrerar om att kontrollera genom att satsa viljepoäng. I det andra är rollpersonerna insektoider som samarbetar som ett kollektiv genom att spelarna får dominobrickor som de ska lägga samman för att lyckas med handlingar. Eftersom jag spelat en massa Disco Elysium har jag funderat på om de här två idéerna kan kombineras för ett spel om interna motsättningar som möjliggör inte endast konflikter utan också samarbete och förhandlingar.

Jag tänker att spelarna gestaltar fragment av en person. Jag föreställer mig något pulpigt som en hårdkokt detektiv eller gonzojournalist, men man skulle nog lika gärna kunna spela en vanlig stackare som försöker hantera vardagspusslet, jobbet, exet och ungarna. Spelarna har ett eller flera gemensamma mål för rollpersonen men varje fragment har också enskilda drifter (huvudsakligen destruktiva beteenden som missbruk eller andra dåliga vanor) som kan krocka med de andras. När rollpersonen ska utföra handlingar får spelarna försöka lägga dominobrickor, antalet brickor de kan lägga ut jämförs med en svårighetsgrad satt av spelledaren. Antal brickor en spelare får dra vid en handling avgörs av egenskapsvärden. Ibland är spelarna kanske överens och samarbetar, ibland kanske någon sätter sig på tvären och vägrar lägga ut sina brickor och då kan gruppen behöva förhandla för att få med sig motsträviga spelare.
Spelarna har viljepoäng som de kan använda för att ta kontroll över rollpersonen (dvs privilegiet att bestämma vilken handling rollpersonen ska försöka utföra). Dessa kan också användas som betalningsmedel mellan spelarna i förhandlingar.

Oklarheter:
* Finns det någon belöning för spelaren att kämpa för sitt fragments drifter? Ger det nån slags erfarenhetspoäng?
* Hur förnyas viljepoängen? De kan rimligtvis inte komma från att spela ut fragmentets drifter, för de måsta man spendera poäng för att få poäng?

Låter detta som något kunde vara roligt? Idéer om hur det skulle kunna utvecklas?