Jag har funderat på en grej för spel över Discord. När vi körde senaste Hantverksklubben blev det en del talande i mun på varandra. Det är inte ett jätteproblem på något sätt, och kanske är lösningen värre än problemet, men jag funderade på att använda Discords "push to talk"-funktion. Så istället för att mikrofonen aktiveras när man pratar så aktiveras den när man trycker på en knapp. Det finns två fördelar med detta, som jag ser det:
Jag vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden. Hur känner ni när det gäller att spela online i allmänhet och att prata i mun på varandra i synnerhet?
- Discord har tydligen ett lagg på 200 ms när man använder röstaktivering. Jag gissar att programmet först måste avgöra huruvida det är röst eller bakgrundsljud, och först efter att ha bestämt sig för att det är röst så skickas signalerna iväg. Det tror jag kan bidra till svårigheterna, för du kan redan ha börjat prata när jag sätter igång, utan att jag vet om det, och risken för att vi talar i mun på varandra ökar.
- Om man använder push to talk så lyser ens ikon grön när man har knappen intryckt. På detta sätt kan de andra spelarna se skillnaden mellan "Jag gör en paus, men har inte talat färdigt" och "Jag är klar och tänker att någon annan kan säga något nu". Det här är ju guld i spel som Prosopopée och Nerver av stål där man inte får avbryta andra spelare medan de pratar, men jag tänker att det kan göra livet enklare i alla spel, så att man kan se skillnaden mellan paus och klar.
Jag vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden. Hur känner ni när det gäller att spela online i allmänhet och att prata i mun på varandra i synnerhet?