Discord push to talk

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har funderat på en grej för spel över Discord. När vi körde senaste Hantverksklubben blev det en del talande i mun på varandra. Det är inte ett jätteproblem på något sätt, och kanske är lösningen värre än problemet, men jag funderade på att använda Discords "push to talk"-funktion. Så istället för att mikrofonen aktiveras när man pratar så aktiveras den när man trycker på en knapp. Det finns två fördelar med detta, som jag ser det:

1. Discord har tydligen ett lagg på 200 ms när man använder röstaktivering. Jag gissar att programmet först måste avgöra huruvida det är röst eller bakgrundsljud, och först efter att ha bestämt sig för att det är röst så skickas signalerna iväg. Det tror jag kan bidra till svårigheterna, för du kan redan ha börjat prata när jag sätter igång, utan att jag vet om det, och risken för att vi talar i mun på varandra ökar.
  2. Om man använder push to talk så lyser ens ikon grön när man har knappen intryckt. På detta sätt kan de andra spelarna se skillnaden mellan "Jag gör en paus, men har inte talat färdigt" och "Jag är klar och tänker att någon annan kan säga något nu". Det här är ju guld i spel som Prosopopée och Nerver av stål där man inte får avbryta andra spelare medan de pratar, men jag tänker att det kan göra livet enklare i alla spel, så att man kan se skillnaden mellan paus och klar.
Jag har inte använt push to talk, och kanske blir det irriterande att behöva hålla på med en knapp hela tiden när man talar, så kanske är problemet med att tala i munnen på varandra mindre irriterande?

Jag vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden. Hur känner ni när det gäller att spela online i allmänhet och att prata i mun på varandra i synnerhet?

entomophobiac

Low Prep High Play
Min erfarenhet är att folk glömmer trycka, sitter och fladdrar läpp en stund, och sen får en hjälpsam "tryck på knappen". Men å andra sidan lär det ju bara vara en vanesak. :)

Khan

Kondottiär
Min bild är att det är ett problem när man är ovan, men det går över allt eftersom folk lär sig. Mindre problem om man har video också, men inte så mycket som man kan tro.

Har dock aldrig testat att köra med push to talk, men det ligger i planerna. Någon gång ska vi dra igång en omgång This discord has ghosts in it i vrålan.

Jag håller med @Khan i att det är något man lär sig med tiden.
Sedan tycker jag att problemet såklart växer ju fler man är samt om man inte känner varandra sedan tidigare. Att prata i munnen på varandra online är ett större problem än när man spelar face to face är min uppfattning.

Har aldrig använt push to talk functionen, men jag brukar muta mig själv för att kunna äta eller dricka när vi spelar och man glömmer ofta av att unmuta sig och sitter och pladdrar på i en stund innan man inser att ingen hört vad man sagt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Well, en sak att tänka på är att det tar ett tag från att du tryckt på knappen tills att din röst faktiskt börjar sändas. Så man behöver trycka först, vänta ett hjärtslag eller två och sen börja prata för att inte första ordet ska klippas av.

Det samma verkar gälla i slutet av meningen, att om du släpper knappen precis när du pratat klar så klipps sista ordet av. Tror det har att göra med att ljudet är fördröjt, men din knapptryckning inte är det, och discord tar inte hänsyn till det.

Nu, det här _kanske_ bara är en fråga om användarfel, att folk helt enkelt är sega på att trycka på knappen, och släpper den för tidigt utan att de tänker på det. Jag har inte gjort jättemycket experiement på det. Men något att ha i åtanke!

Själv kör jag nästan uteslutande spel som har en spelledare, och då avhjälps mycket av att SL styr konversationen. Jag har också märkt att det verkar vara ett mindre problem om man kör med video och faktiskt ser varandra. Då är det lättare att märka att någon annan vill prata.

Genesis

Ni dés ni maître
Det samma verkar gälla i slutet av meningen, att om du släpper knappen precis när du pratat klar så klipps sista ordet av. Tror det har att göra med att ljudet är fördröjt, men din knapptryckning inte är det, och discord tar inte hänsyn till det.
Det finns en inställning i Discord för hur lång fördröjningen ska vara från att du släpper knappen tills dess att ljudet stängs av.

Tror inte att det finns någon för att slå på ljudet innan du trycker på knappen. :/

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det finns en inställning i Discord för hur lång fördröjningen ska vara från att du släpper knappen tills dess att ljudet stängs av.

Tror inte att det finns någon för att slå på ljudet innan du trycker på knappen. :/
Ah, sant! Det var länge sedan jag slutade med push to talk och skaffade ett headsätt där jag lätt kan slå av och på mikrofonen =)

Och både före och efter är ju egentligen bara en fråga om vana och disciplin. Mest att det är något att tänka på så folk vet om det och kan börja öva =)

Lukas

Mannen i Gult
Jag använder alltid push to talk,
Man blir van och det blir 100% reflex, och inga problem alls.
Jag har aldrig reflekterat om att det finns någon form av fördröjning, så jag ser inte att det borde vara något problem för någon.

Björn den gode

Swashbuckler
Jag kan tänka mig att det kan fungera bra i just prosopopé och nerver av stål, men efter att ha exprimenterat en del med det på jobbmöten så tycker jag det gör konversationerna ännu styltigare, och det är ännu svårare att få något slags flyt i dom. Däremot hjälper det att ha på video, så kan man i vart fall se när någon ler, skrattar, gråter eller vad det nu kan vara, även om det inte hjälper jättemycket med just turtagningen så tycker jag nog det hjälper lite med det också.

koraq

Swordsman
Push to talk är genuint bra. Man får automatisk mute på matljud, barnen i bakgrunden etc och det syns när man trycker så andra kan sluta prata. Det är väldigt smidigt.